Nu är vi tillbaka! Vi hade två jättefina veckor, även om det regnade en hel del. Nästan halva tiden skulle jag tro. Sista fem nätterna blev vi uppgraderade till Komandoo, vilket var en fullträff! Vi hade ju dessutom bara beach bungalow på Kuredu, så beach villa blev ju större och finare även om vi fick en av de få på Komandoo som inte har jacuzzi...
Vi körde på full board och tror det lönade sig. Vi bälgade i oss mycket vatten vid måltiderna, uppskattningsvis drack vi tillsammans en 1,5-litersflaska vid lunch och en vid middag (till frukost fick man av någon anledning bara ett glas, plus ett glas juice om man ville, men jag vill ju helst inte dricka så mycket socker). Utöver det köpte vi ungefär en flaska om dagen för $4.50.
På Komandoo var det lite tvärtom med vattnet, där fick man en flaska om dagen till rummet, men fick betala för vatten till måltiderna. Så där köpte vi en flaska till lunch och en till middag, och det kändes som att vi drack ungefär lika mycket som på Kuredu.
Vi är ju inte så mycket för att dricka, men vid ett par tillfällen tog vi ett glas vin till maten, och några gånger drack vi drinkar i barerna. Där hade vi inte heller tjänat på AI eftersom vi hellre drack cocktails som inte ingick. Jag provsmakade någon annans glas vitt vin, och det var ohyggligt äckligt. Anledningen till att jag smakade var att glasets ägare hade ifrågasatt om det öht var vin!
Generellt hade vi det väldigt bra på båda öarna. Kuredu är ju stort och har lite mer charterkänsla. När vi kom var det rätt lite folk, men efter hand blev det mer och mer av trängsel i restaurangen och skrikande barn, så vi tyckte det var riktigt skönt att komma till Komandoo på slutet.
Orkar inte berätta så mycket mer just nu, men jag kan tillägga att vi i slutänden var riktigt glada för flygbolagsstrulet, eftersom vi fick en dag i Malé som vi inte hade tänkt, och det var roligt att ha sett stan. Den är rörig och plottrig och överbefolkad, och inget ställe jag skulle tillbringa en hel semester på, men för en dag var det helt ok. Rekommenderar starkt Sala Boutique hotel! (Googla.) Så om man inte har jättekort om tid kan det vara värt att ta en extra dag där, för att få se något annat än resorten, som ju inte direkt är det "riktiga" Maldiverna.