• Dejli

Jobbiga nyblivna morsor...

Kanske inte riktigt rätt forum, men de flesta här borde ju känna igen fenomenet... behöver nog mest prata av mig, jag har stört mig på detta ett tag nu :P

Min sambo har två kvinnliga släktingar, ca 20 och 24 år gamla (vilket nog inte är så relevant i sammanhanget, men ändå...). som har varsitt barn i 6-8-månadersåldern, och den ena har även en 2-årig dotter. Min sambo har även en syster som fått barn för bara några veckor sedan.

De två första mödrarna är rökare, och har båda rökt under sina graviditeter, och röker fortfarande promenerandes med barnvagnen. Vi har aldrig kommenterat det hela direkt mot dem, men de är väl medvetna om att vi inte anser att det är okej och försvarar sig hela tiden utan att vi någonsin tagit upp ämnet. Men fine, vill man förgifta sina egna barn så kan vi inte stoppa dem.

Det jag stör mig oerhört över är hur de hela tiden pepprar min svägerska och hennes kille med "välmenta tips". Man får inte göra ditten eller datten, utan si och så är det enda rätta. Allt som BVC är fel, för de har ingen koll alls och "anklagar" den 2-åriga flickan för att vara överviktig (vilket hon definitivt är på gränsen att bli, och kommer med all sannolikhet att vara riktigt överviktig om några år om utvecklingen fortsätter).

De är helt immuna mot tips som inte kommer från deras egna böcker av omdiskuterade författare, och trots att den ena bara varit mamma i 6 månader så är hon expert på det här att vara mamma. Handen på hjärtat, vem är en så bra förälder att man har rätt att pracka på sin omgivning kängor i barnhantering?

Min personliga åsikt är att deras omdöme vad det gäller rökningen gjort att alla råd som kommer från dem känns rätt bottenlösa... nu röker förvisso min svägerskas kille också. Men aldrig i närheten av barnet... när han rökt går han ut, byter sedan kläder, tvättar händer och ansikte samt borstar tänderna. Inget blossande med barnvagnen direkt...

Det är alltid massor med pekpinnar om hur folk gör och inte gör, vad folk säger och inte säger och vad man får och inte får göra med sina barn.

Är jag överkänslig som tycker lite synd om min svägerska? Hon är världens snällaste människa och en person vars råd jag alltid skulle ta emot och värdera högt (efter eget sunt förnuft naturligtvis). Tyvärr vågar hon inte riktigt ryta ifrån även när hon anser att de andra mammornas råd är helt uppåt väggarna, och definitivt inte stämmer in på deras syn på barnuppfostran.

Själv har jag inga barn (ännu) men jag vet att jag hade kokat av ilska och sedan fått ett litet utbrott om dessa människor, som har tvivelaktiga åsikter om ganska mycket här i livet, prackade på mig en massa mammatips oombedda, även om det säkert är välment (men det ligger garanterat ett uns av "eftersom-jag-är-så-duktig-så-kan-jag-säga-vad-jag-vill-till-folk" i det hela också...)

Jag tror definitivt inte att äldre mammor måste vara bättre än unga på något sätt, men särskilt den ena mamman (den med ett barn) har säkert råkat ut för fördomar pga sin ålder och överkompenserar för detta, men vart går gränsen för vad man behöver höra på? Även jag som inte har några barn blir påtvingad en massa uppfostringstips och annat "bra att veta", och även om jag tycker det kan vara intressant att diskutera så märker man att mina åsikter är helt oviktiga (för jag har ju inga egna barn) och de är enbart ute efter att höja sig själva. 

Att nyblivna mammor är stolta över sina barn har jag all förståelse för, och det är en helt annan sak. Det snacket står jag ut med (även om jag kanske inte lyssnar på varenda ord :P) men det är den självgoda biten jag har lite svårt för...

Gah, ville som sagt mest häva ur mig lite om detta... jag gissar dock att det inte är enbart jag som råkat ut för detta fenomen?

• Svar på tråden Jobbiga nyblivna morsor...
  • RockTroll

Nej då...jag är mamma till en flicka på 1 ½ och har fått höra av MÅNGA att man ska göra si och så. Och då har jag bara sagt till att men så gör inte vi, slut på diskussionen. Men att man som nybliven mamma kommer med råd tycker jag ändå inte är så konstigt. Man lever för sitt lilla barn och umgås med andra nyblivna mammor osv. Jag har däremot aldrig sagt att så SKA det vara, men råd har man säkert kommit med. Men allt funkar inte för alla som sagt.

Att dom röker med sina barn i närheten tycker jag bara är dåligt omdöme men deras eget beslut. Det skulle jag inte lägga någon större vikt på. Om dom vill ha passiva rökare till barn så varsågod.

Tycker att din svägerska ska säga till om hon stör sig på det. Samla mod till sig.Och att dom påpekar att 2 åringen är överviktig kan nog i vissa fall vara bra för föräldrarna att höra för man blir lätt lite hammablind. Jag vet flera föräldrar som har överviktiga barn men dom ser inte det själva. Finns ju inget positivt med tjocka barn när dom är över 1 år.

• eigollet

Ja, du.
    Det här med nyblivna mammor är ju verkligen ett ämne. Jag vet inte hur många gånger jag irriterat ihjäl mig på att folk fullständigt tappar allt sunt förnuft när de blir föräldrar!

Helt plötsligt är allt farligt, man ska inte göra si eller så, helt ologiska förklaringar på enkla problem presenteras med stort allvar och där sitter jag och bara gapar... Va, fan, barn har ju överlevt i 100-tals år utan en massa trams, har jag tänkt många gånger.

Min syster och hennes vänninor har som en maktkamp verkar det som. Deras konversationer går till 90 % ut på att tala om för varandra hur man gör med sitt barn, hur andra gör med sina barn och sen försöka argumentera för att man själv gör det som är rätt och alla andra fel. Trevlig samvaro, eller?...

Jag kan förstå att få barn är det största i livet osv, men att gå in i nån slags bebispsykos där man inte ser verkligheten på något vis kan irritera ihjäl mig. Man blir ju inte Gud allsmäktig bara för att man fått barn.

Helt obegripligt tycker jag, men kanske är det normalstadie för nyblivna mammor...

Jag hoppas att jag själv får behålla mitt sunda förnuft när jag en dag blir mamma, men det kan man väl inte lova :P

• Aleta

Fast jag håller inte riktigt med om att det är deras beslut att förgifta sina barn och man bara ska se på! 

Barnen är egna människor och har banne mig rätt till en bättre start i livet. Förbaskat korkade mammor, det är barn de har fått, inte nya leksaker!

Varje gång de kommer med några "välmenande" råd eller kritiserar något så finns det ju ett bra svar:
    "Ja, men det är inte så hemskt som att utsätta barnen för rökning."
    eller
    "Passiv rökning fördubblar risken för allergi, astma, infektioner i luftvägar och öron hos barn."

• Dejli

Javisst är det så, och det vanliga "mammapratet" har jag inga problem med. Har många vänner med barn, och så länge man håller "tipsen" på en diskussionsnivå och inte pekpinnenivå så är det ofta väldigt intressant att höra hur andra tycker och tänker (nån gång skaffar man ju barn själv).

Rökningen är ju som du säger dåligt omdöme, och något som gör att jag inte tar deras andra råd på särskilt stort allvar. Jag har svårt för detta att följa en del "regler" benhårt, men strunta i andra för att de är för lata för att ta tag i sig själva. Ingenting vi påpekat som sagt, men ja... det är inte bara detta som gör att man tycker de är ömdömeslösa i största allmänhet.

Och ja, 2-åringen är om inte annat på god väg att bli överviktig. Pappan är dessutom... fet... så det beror garanterat på kosthållningen, och de är väldigt hemmablinda och tycker att det är stora-stygga-BVC som kommer här och tycker att de inte ger deras lilla dotter bra mat. Istället för att åtminstone överväga om det finns ett uns av sanning i det och att de kanske ska lägga om kosten en aning för hela familjen så att alla mår bra.

Svägerskan kommer nog få nog till slut, men jag känner själv att ja ginte har någon bra "tack men nej tack"-replik att komma med... jag har ju inga barn själv som sagt, och då har jag tydligen inte rätt till åsikter (sunt förnuft har jag iaf enligt mig själv, och jag läser en hel del...), men åsikterna ska jag få påprackade ändå.

Nej, det blir spännande den dag man själv skaffar barn. Jag har inga problem att ta emot tips och råd från personer jag tycker har bra omdöme, men annars... men då är jag väl bara fördomsfull för att de är unga mammor 0:)

• RockTroll
    eigollet skrev 2010-09-17 10:59:31 följande:
    Ja, du. Det här med nyblivna mammor är ju verkligen ett ämne. Jag vet inte hur många gånger jag irriterat ihjäl mig på att folk fullständigt tappar allt sunt förnuft när de blir föräldrar!Helt plötsligt är allt farligt, man ska inte göra si eller så, helt ologiska förklaringar på enkla problem presenteras med stort allvar och där sitter jag och bara gapar... Va, fan, barn har ju överlevt i 100-tals år utan en massa trams, har jag tänkt många gånger. Min syster och hennes vänninor har som en maktkamp verkar det som. Deras konversationer går till 90 % ut på att tala om för varandra hur man gör med sitt barn, hur andra gör med sina barn och sen försöka argumentera för att man själv gör det som är rätt och alla andra fel. Trevlig samvaro, eller?...Jag kan förstå att få barn är det största i livet osv, men att gå in i nån slags bebispsykos där man inte ser verkligheten på något vis kan irritera ihjäl mig. Man blir ju inte Gud allsmäktig bara för att man fått barn.Helt obegripligt tycker jag, men kanske är det normalstadie för nyblivna mammor...Jag hoppas att jag själv får behålla mitt sunda förnuft när jag en dag blir mamma, men det kan man väl inte lova :P
    Kan hålla med om att vissa mammor är rädda för allt och alla men det tycker jag är VÄLDIGT extremt. Vissa låter ju inte folk träffa bebisen de första månaderna pga smittorisker, ringer ambulansen så fort barnet ramlar, om ungen hostar är den döende osv. Som tur är är vi inte såna. Brorsan fick barn samtidigt som oss och deras unge har slussats fram och tillbaks till sjukhuset sedan hon föddes för att svägerskan är rädd för allt. Hon har tex gjort hjärnröntgen pga att brorsans svärmor fick för sig att flickan hade en hjärntumör för att hon kissade mycket på natten. Men ungen åt 5 dl vätska på natten så inte så konstigt,

Kan nog stämma att dom unga mammorna kompenserar sin ålder med att vara extra märkvärdiga för att dom får säkert höra det ena och det andra. Speciellt 20 åringen. Annars har unga mödrar en tendens att göra sig själv till offer i andras ögon, och vill motvisa allmänheten.

Om 2 åringen inte får bra kost så kan det ju påverka hennes framtid för kroppen kan ta stryk redan i ung ålder, så stackars henne säger jag. Min svägerska har en stor unge, väger ungefär som en 3 åring och han är inte ens 1 så för hans skull hoppas jag att han börjar gå ner i vikt snart. Dom får ofta höra att han är stor men dom är iaf medvetna om att han fortsätter vara överviktig så får han gå på specialdiet.

• JustMeAndMyLove

Hehe, alla blir experter så fort de lämnat BB ;)

Jag har 5 systrar, varav 4 har barn.

Alla har HELT olika uppfostringstekniker, olika pedagogiker osv. Och de klagar gärna bakom ryggen på varran för att de andra är så sladdhänt, gör fel, borde göra mer si eller så.

Sanningen är att alla deras barn är helt underbara. De är väldigt olika och man kan lätt se på beteende och uppfostran vems unge som är vems, hehe

Som jag ser det så gör alla några fel och alla gör det så bra de kan, och jag kommer bli precis likadan när jag får barn och plötsligt vet bäst!

Huvudsaken ungarna mår bra (Jag hoppa tex de du berättar om inte röker innomhus, i bilen, när barnen är med) 

• Dejli
    JustMeAndMyLove skrev 2010-09-17 14:11:18 följande:
    (Jag hoppa tex de du berättar om inte röker innomhus, i bilen, när barnen är med) 
    Inte inne eller i bilen, men gärna på barnvagnspromenaden >:( Jag brukar be dem att inte röka när jag är med för jag slipper gärna få i mig deras gifter, så det har dom slutat med när jag är med iaf... men jag antar att de röker annars... tyvärr är de immuna mot alla typer av åsikter som inte är deras egna... för jag har ju inte barn, så jag ska inte komma här och tycka nånting om hur de gör med sina barn... suck
  • jeami174

Jag har bara ett annat inlägg inte så relevant kanske men jag har vänner i mycket varierande åldrar som har barn (23, 25, 33, 36) och i min bekantskapskrets är de yngre mammorna mycket lugnare med sina barn och de äldre helt hispiga och tenderar till att ge andra råd. Inklusive mig själv som inte ens har barn

Ja det var en reflektion om hur olika det kan vara!

Svar på tråden Jobbiga nyblivna morsor...