Inlägg från: MazarinRebus |Visa alla inlägg
  • MazarinRebus

Ränka ut budget?

Friade till karln igår och nu behöver vi klura ut hur mycket pengar vi behöver få ihop så vi kan klura ut hur lång tid det tar tills vi kan gifta oss. Så hur räknar man på ett ungefär vilka summor allt kommer hamna på? Vi kommer få mycket hjälp att göra saker och ting.

Klänning, min svärmor kommer sy den och förmodligen kommer en vän designa den. hur gör man med kläder till tärna och brudgum? Blommor, jag är florist och det är min chef som kommer göra allt i blomväg så där blir det ca inköpspriset för blommorna. Maten, tänkte kallskuret med potatis sallad och lite andra sallader, vad tror ni det kan gå på per person? Mamma och karlns syster kommer troligtvis fixa maten. tårtan kommer en kompis baka men det kommer nog bli en lite lyxigare variant inbjudningskorten kommer troligtvis min syster roa sig med eftersom hon scrappar. Sedan behöver vi få pastorn från sin hemstad och hit där vi ska gifta oss, lite mer än 10mil. Kyrka, vad är det för avgift där? Lokal, har ingen aning om vad normal hyra kan ligga på... Fordon för oss kan vi nog få låna av någon vän till pappa bröllopsresa blir det nog inte och i sådana fall om det skulle bli det kanske det blir en övernattning på spa med någon behandling.

Vad är det för punkter jag missat? Är det någon som kan hjälpa mig med hur vi ska tänka när vi försöker räkna ut vad en rimlig budget kan landa på?

Får äntligen börja planera mitt bröllop
  • Svar på tråden Ränka ut budget?
  • MazarinRebus

Ringen kom jag på ja, den vet jag hur jag vill att den ska se ut sedan gäller det bara att hitta den tillbästa pris.
    Alkohol ska vi inte ha.
    Fotograf beror nog mycket på, vi var hos en proffisionell medans jag var gravid men det blev väldigt dyrt i slutänden. Och vi känner nog ett par som har lite koll på fotografering men inte bröllopsfotografering.
    Sedan blir det chefen som får fixa allt med blommorna och vi har även kandelabrar på jobbet som jag kan låna.

Det vi kommer få störst problem med är gästlistan. Karln känner så fruktansvärt mycket folk och kommer ha svårt att bestämma vilka han ska bjuda.

• MazarinRebus

Sambon känner ju så fasligt mycket folk! Men som du säger MichaB, så borde folk förstå att man inte kan bjuda alla.

Det är ett medelstort samhälle vi bor i men vet inte om det kanske blir i Göteborg vi gifter oss, eller ett mindre samhälle ovanför, det beror på vilken kyrka det blir. Blir det i det mindre samhället är det nog en lokal som bör bokas långt i förtid men gott om tid kommer vi ha på oss, vi har inte börjat spara till bröllopet än, har precis friat, men vi behöver börja räkna på hur stor budget vi behöver, där av alla mina frågor.

Sambon har även en arbetskamrat som är trubadur så han skulle säkert kunna spela på festen.

• MazarinRebus

Någon annan som kan hjälpa mig med någon ungefärlig summa på något?

Svar på tråden Ränka ut budget?