• MazarinRebus

Ränka ut budget?

Friade till karln igår och nu behöver vi klura ut hur mycket pengar vi behöver få ihop så vi kan klura ut hur lång tid det tar tills vi kan gifta oss. Så hur räknar man på ett ungefär vilka summor allt kommer hamna på? Vi kommer få mycket hjälp att göra saker och ting.

Klänning, min svärmor kommer sy den och förmodligen kommer en vän designa den. hur gör man med kläder till tärna och brudgum? Blommor, jag är florist och det är min chef som kommer göra allt i blomväg så där blir det ca inköpspriset för blommorna. Maten, tänkte kallskuret med potatis sallad och lite andra sallader, vad tror ni det kan gå på per person? Mamma och karlns syster kommer troligtvis fixa maten. tårtan kommer en kompis baka men det kommer nog bli en lite lyxigare variant inbjudningskorten kommer troligtvis min syster roa sig med eftersom hon scrappar. Sedan behöver vi få pastorn från sin hemstad och hit där vi ska gifta oss, lite mer än 10mil. Kyrka, vad är det för avgift där? Lokal, har ingen aning om vad normal hyra kan ligga på... Fordon för oss kan vi nog få låna av någon vän till pappa bröllopsresa blir det nog inte och i sådana fall om det skulle bli det kanske det blir en övernattning på spa med någon behandling.

Vad är det för punkter jag missat? Är det någon som kan hjälpa mig med hur vi ska tänka när vi försöker räkna ut vad en rimlig budget kan landa på?

Får äntligen börja planera mitt bröllop
  • Svar på tråden Ränka ut budget?
  • Flodis Hjärtat

Grattis! Det finns lite olika budget uppställningar här i verktygen, som jag tycker är helt ok. Du verkar ha koll på vad ni vill och hur ni vill ha det.

Kyrkan är gratis har jag för mig. Under en period förut så kostade det typ 1800 kr om man gifte sig i ngn annan församling än sin hemförsamling.

Glöm ej fotograf och ringar.

Lycka till!

• Hanna och Petter

Glöm inte dukning å utsmyckning av lokalen! I vår lokal finns de inte nog med bord, stolar å porslin å då blir den summan fort rätt hög... Å sen kanske man vill ha fina dukar, servetter å blommor eller ljus på borden..

• MazarinRebus

Ringen kom jag på ja, den vet jag hur jag vill att den ska se ut sedan gäller det bara att hitta den tillbästa pris.
    Alkohol ska vi inte ha.
    Fotograf beror nog mycket på, vi var hos en proffisionell medans jag var gravid men det blev väldigt dyrt i slutänden. Och vi känner nog ett par som har lite koll på fotografering men inte bröllopsfotografering.
    Sedan blir det chefen som får fixa allt med blommorna och vi har även kandelabrar på jobbet som jag kan låna.

Det vi kommer få störst problem med är gästlistan. Karln känner så fruktansvärt mycket folk och kommer ha svårt att bestämma vilka han ska bjuda.

• MichaB

Gästlistan är alltid ett problem tyvärr.

har ganska stor familj och en hel del vänner och arbetskamrater som gärna vill komma. vi har bara bjudit familjen och några få vänner som står oss allra närmast, 

förhoppningsvis så förstår alla andra som inte blir bjudna att man inte kan bjuda alla.

kan bli rätt mycket folk och alldeles för dyrt!

lokalen kan man hitta ganska billigt beroendes på vart man bor, här i mina trakter så finns lokaler för ca 1000 kr för hela helgen som rymmer från 100-400 personer med porslin och allt i lokalen. när ni bestämt datum så boka lokalen direkt, vi fick inte de 2 första vi ville ha för de va redan bokade.  bokade i början av augusti och ska gifta oss i slutet av november, så det gäller att va snabb..

jag kommer ha 2 tärnor, och det blir jag som betalar för dom, men dom får bestämma klänning ihop till ett rimligt pris, ca 300-400 kr per klänning. 

ska ni ha musik??  liveband?? då blir det genast lite dyrare.. om du inte känner ngn som kan spela.

• MazarinRebus

Sambon känner ju så fasligt mycket folk! Men som du säger MichaB, så borde folk förstå att man inte kan bjuda alla.

Det är ett medelstort samhälle vi bor i men vet inte om det kanske blir i Göteborg vi gifter oss, eller ett mindre samhälle ovanför, det beror på vilken kyrka det blir. Blir det i det mindre samhället är det nog en lokal som bör bokas långt i förtid men gott om tid kommer vi ha på oss, vi har inte börjat spara till bröllopet än, har precis friat, men vi behöver börja räkna på hur stor budget vi behöver, där av alla mina frågor.

Sambon har även en arbetskamrat som är trubadur så han skulle säkert kunna spela på festen.

• MazarinRebus

Någon annan som kan hjälpa mig med någon ungefärlig summa på något?

• Blivande frun N

Vi har precis börjat att göra en budget och kommit fram till att det kostar. Vi hade BT´s budget som utgångspunkt, men det är svårt!

Bara brudens kläder är mycket mer än klänningen - skor, smycken, underkläder, slöja osv.

Det jag spontant saknar i din lista är utskick och trycksaker. Det ska till program i kyrkan och till festen. Och så tackkort efter. Det är inte någon större post, men det blir många sådna små utgifter.

Det blir mycket sparande för min del (vi ska dela lika på bröllopet och hans inkomst är ganska mycket större än min...) Men det är det värt

• 1700tal

Börja ringa runt och fyll i budgetverktyget här på BT. Enda sättet att få lite grepp. Meningslöst att spekulera, blir så olika från fall till fall. Allt jag kan säga är att du hamnar betydligt lägre än oss iaf! Och det är ju alltid en början.. Du har ju massa moment fördelade på hjälpsamma vänner och bekanta och det minskar förstås kostnaden. Men den här första planeringsfasen är nog den roligaste, innan det blir för stressigt.

Lycka till!

• 1700tal

Klänningen kan jag förresten komma med en tanke om.. Jag designar och syr själv och var först helt inne på att göra den själv. Men när jag ritat och sytt på en dummy och inhämtat typprover hamnade den på 3000-4000 kr. Och det är då bara materialet. Slutade med att jag hittade en på landybridal.com (alltså beställd direkt från kina) för 2000 kr som är mer påkostad än den jag hade kunnat göra själv eftersom tyg är hutlöst dyrt i Sverige!

Bara en tanke...

• Blivande frun N

Hur blev resultatet från Ladybridal? Lite inne på det själv... Ska bara prova runt och se om favoritmodellen passar mig också

• 1700tal

Har inte beställt den än. Har några kilon kvar. Men har hört att det är de och millybridal som har väldigt bra kvalité bland kinatillverkarna. De har flest tyglager i överdelen och bra boning (fjädrar). Jag har skickat ett antal mail till fabrikernas kundtjänst om detaljer. Men saken är ju att priset är så pass lågt att man har råd att misslyckas. Men verkar som de som beställt därifrån menar att kvalitén är samma som de klänningar man köper här. Det är ju marginalerna som gör skillnaderna.

• ClaraH

1700tal skrev 2010-10-18 18:46:13 följande:
    Har inte beställt den än. Har några kilon kvar. Men har hört att det är de och millybridal som har väldigt bra kvalité bland kinatillverkarna. De har flest tyglager i överdelen och bra boning (fjädrar). Jag har skickat ett antal mail till fabrikernas kundtjänst om detaljer. Men saken är ju att priset är så pass lågt att man har råd att misslyckas. Men verkar som de som beställt därifrån menar att kvalitén är samma som de klänningar man köper här. Det är ju marginalerna som gör skillnaderna.

Vad är det för material i klänningarna? Siden eller syntet? Trodde det var mest syntet och det är därför jag funderar på att sy själv i siden, men det kanske inte stämmer?

• kärogalen2

Eftersom vi har en stor familj med mycket släkt och vänner delade vi upp gästerna i två kategorier. Vår stora vänskara inbjöds att övervara vigselakten samt att därefter skåla i champagne med oss. Sedan fortsatte vi med middag för den närmaste familjen, släkt och de allra närmaste vännerna. Det var ingen som tog illa upp.

I övrigt verkar du ju ha koll på det mesta, men om du skulle vilja ha lite personliga servetter kan jag varmt rekommendera Kattis Produktion. Kanonbra. Kolla in deras hemsida.

www.kattisproduktion.se

• Elei

har också tänkt en sådan buffé, har ingen aning om vad man kan räkna med att det kostar!

Svar på tråden Ränka ut budget?