• Ankis88

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Vi själva har valt att inte gifta oss i min hemstads stadshuset (som viger bara på morgonen) och vi ska göra det någon annanstans just för att undvika att man ska vänta så länge.

Men jag förstår att ni ska ha både lunch och middag, vi tänkte antingen eller. Jag undrar om man orkar vara med på en hel dag liksom.

Jag tror att det berör mycket på hur långt gästerna reser för att komma på festen. Flyger man/åker bil länge vill man nog har en lång fest så att det känns extra värt. Är det i samma stad där man bor kan man kanske ha det lite kortare. Tycker jag alltså! Hoppas att det var till någon hjälp!

• Ankis88

Jag vill inte vara otrevlig men jag tänkte nämna att jag skulle också tycka att det var synd att behöva ta en semesterdag för ett bröllop. Det berör på hur många som är bjudna så klart, är det bara närmaste familjen och kompisar är det en sak, men ändra kanske tycker att det inte är värt. Om det inte gäller utlandsvigsel så klart, då vet man att man behöver ta semesterdagar och man kan tacka nej i sådant fall om man inte vill/kan kombinera vigseln med en liten semester.

Jag förstår att kl 11 är symboliskt för er, kanske också dagen eftersom ni har valt en fredag. Men att ta en semesterdag och behöva vänta i 4 timmar när man är finklädd osv verkar inte vara den bästa lösningen.

Det kanske är en bättre lösning för er att viga er på era symboliska tiden och sedan ha festen en annan bekvämare dag, som någon annan skrev.

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?