• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • Ankis88

Vi själva har valt att inte gifta oss i min hemstads stadshuset (som viger bara på morgonen) och vi ska göra det någon annanstans just för att undvika att man ska vänta så länge.

Men jag förstår att ni ska ha både lunch och middag, vi tänkte antingen eller. Jag undrar om man orkar vara med på en hel dag liksom.

Jag tror att det berör mycket på hur långt gästerna reser för att komma på festen. Flyger man/åker bil länge vill man nog har en lång fest så att det känns extra värt. Är det i samma stad där man bor kan man kanske ha det lite kortare. Tycker jag alltså! Hoppas att det var till någon hjälp!

• Moster Stina

Kommer ni själva att orka med denna långa dag?
    Sömnlöshet och oro under natten innan, och sen JÄTTETIDIG fixning av utseende.
    Jag hade ALDRIG orkat!
    MEN det är ju å andra sidan kul att kunna få umgås med vänner och familj under en lång tid, när man väl har alla samlade.

Men tips från en van bröllopsplanerare till mig och fästmannen är att ta bilderna INNAN bröllopet.
    Man gråter mer än man tror i kyrkan. (förfular sminket) Ris hamnar överallt, och eftersom man så att säga är huvudpersoner, så får folk vänta ihjäl sig efteråt, om man skall till att ta kort då. Och korttagandet tar alltid mycket mer tid än man tänkt!

Men ni verkar ju ändå tänkt igenom detta. och har ni råd att dessutom bjuda gästerna på lunch, så varför inte.
    Fast själv hade jag som gäst velat vila lite, klä om , och fixa till mig lite mer inför middagen!
    Men hur ni än gör så blir det nog bra!
    Lycka till!

• Zia 20090618

Jag personligen hade nog inte föredragit ett 12-15 timmars bröllop... låter ganska jobbigt faktiskt...

• Zia 20090618

Då talar jag som gäst...

• Ezna
    Zia 20090618 skrev 2010-09-21 08:17:36 följande:
    Jag personligen hade nog inte föredragit ett 12-15 timmars bröllop... låter ganska jobbigt faktiskt...
    Det hade vi, ett 14-timmars bröllop!
    Men vi hade vigseln kl 15, och festen höll på till 05! =)

Men det är klart, skulle vi ha börjat redan kl 11...!? Nja, det känns väldigt tidigt!!
    Som gäst skulle jag föredra om det bara var middag.. men det är jag!
  • mattiasFästmö

Jag skulle nog också tycka att det skulle kännas lite dumt att komma till en vigsel klockan 11, för att sedan bara vänta mer eller mindre fram tills klockan 5? Varför lägger ni inte fotograferingen före? Plus som någon redan har sagt att du kommer ju få gå upp supertidigt om du ska hinna duscha, bli sminkad och få håret gjort, bli påklädd och allt som ska göras, om du ska vara klar att vigas klockan 11.

• Frilledille

Våra gäster kommer till största del från andra städer/länder och vi måste vara ute ur festlokalen kl 01.30, så det blir ingen jättesen fest. Så vi har lite känslan "vi vill bjuda på mycket så dom tycker det är värt att komma". Bröllopet är planerat till en fredag.

Sedan får ju givetvis gästerna välja själva om de vill komma på lunch eller om de vill åka till hotellet och vila. Likaså med brunchen dagen efter.

Det finns en symbolik i klockslaget, därför valet av den tidiga tiden. =)

Håret och smink kommer vara relativt enkelt.

Men det verkar som att de flesta tycker att det är för lång tid trots lunchpausen. Några fler tankar?

• Oktoberbrud2010

Vår vigsel är också kl. 11 och vi har lunch med kaffe och tårta efteråt.  Sedan har vi fest på kvällen.

Sen är väl skillnaden att många av våra gäster inte är inbjudna till festen. För dit har vi bara bjudit våra vänner. Så ett stort antal åker hem efter lunchen. Dessutom har vi bjudit in allas barn till lunchen men festen vill vi är barnfri.

Plus att de av våra gäster som är inbjudna till både vigsel och fest, faktiskt får roa sig själva under några timmar. Vilket verkar ok för de flesta. Min kompis tyckte det var perfekt för då hinner de köra hem sina barn till hennes föräldrar.

Under de timmarna mellan lunchen och festen ska vi hinna både gå till en fotograf för studiofotografering, ligger granne med lokalen och fixa iordning allt inför festen.

Men visst blir det en tidig start. Tjejen som ska fixa mitt hår kommer kl. 9 och då ska sminket vara klart. Och den frisyr jag har tänkt är långt ifrån avancerad, vill inte ens tänka på hur mycket tidigare jag måste gått upp då.

• Zia 20090618

Ja jag uttryckte mig lite dåligt kanske.. tycker det är stor skillnad att hålla på 15-05 än 11-01.30..

• Frilledille
    Zia 20090618 skrev 2010-09-21 10:43:14 följande:
    Ja jag uttryckte mig lite dåligt kanske.. tycker det är stor skillnad att hålla på 15-05 än 11-01.30..
    menar du att 11-01.30 är sämre eller bättre än 15-05?
Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?