• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • Frilledille

Våra gäster kommer till största del från andra städer/länder och vi måste vara ute ur festlokalen kl 01.30, så det blir ingen jättesen fest. Så vi har lite känslan "vi vill bjuda på mycket så dom tycker det är värt att komma". Bröllopet är planerat till en fredag.

Sedan får ju givetvis gästerna välja själva om de vill komma på lunch eller om de vill åka till hotellet och vila. Likaså med brunchen dagen efter.

Det finns en symbolik i klockslaget, därför valet av den tidiga tiden. =)

Håret och smink kommer vara relativt enkelt.

Men det verkar som att de flesta tycker att det är för lång tid trots lunchpausen. Några fler tankar?

• Frilledille
    Zia 20090618 skrev 2010-09-21 10:43:14 följande:
    Ja jag uttryckte mig lite dåligt kanske.. tycker det är stor skillnad att hålla på 15-05 än 11-01.30..
    menar du att 11-01.30 är sämre eller bättre än 15-05?
  • Frilledille
    mattiasFästmö skrev 2010-09-21 12:07:38 följande:
      är ganska övertygad o att hon menar att 11-01.30 är sämre än 15-05
    Ok =(

Men om ni har lång resväg, skulle ni ändå tycka att det var värt det om vigsel+ fest " bara" var från t ex 15 - 01.30? Det är ju dessutom en fredag så gästerna behöver mest troligt ta en semesterdag.

Känns som att jag försöker övertyga er om att fest-hela-dagen är det bästa alternativet hahaha. Men jag är väldigt tacksam för alls trevliga synpunter!!  =D

Eller är det kanske så illa att ni skulle kunna tacka nej pg av att dagen blir för lång?

• Frilledille

Så ni tror att det är ett bättre alternativ att ha vigseln tidigt (det kommer vi ha) och sedan helt enkelt "bryta", dvs ingen lunch eller något, för att sedan be alla komma till festlokalen 16.30?

Ni tror inte det finns risk att några då bara väljer att komma till festen så dom slippter ta en semesterdag "bara" för 30 minuters vigsel.

Många funderingar....men man vill ju att det ska bli så bra som möjligt, för alla.

• Frilledille

Tusen tack för allas åsikter!  Men är det verkligen ingen som ser det som en rolig heldagsaktivitet? Utan att det bara är jobbigt och tråkigt att vara på fest en hel dag..

• Frilledille
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-21 20:58:31 följande:
    Det behöver ju inte vara så att man tycker att festen är tråkig, men med lunch och alla dessa aktiviteter som kommer liksom inte själva "festen" igång förrän långt senare och då är folk redan trötta.
    Jag vill bara vara tydlig med att jag absolut inte är sur eller så! Ibland kan det låta så när man skriver, tonen i en text kan vara svår att tolka. Erfarenheten efter att ha läst andra trådar visar att det lätt blir tråkig stämning när åsikter går i sär och det är verkligen inte min mening. Så jag hoppas att ingen tar illa vid av något jag skriver =)

Men allvarligt, blir man verkligen trött? Det är ju trots allt en enda dag/kväll. I normala livet kliver man ju upp vid 6-tiden, lämnar barnen på förskolan, jobbar 8 timmar, hämtar barnen, lagar mat, skjutsar dem till farmor och sen kanske man går på en trevlig fest på kvällen och kommer hem framåt småtimmarna.. och det orkar ju de flesta med någon gång så där ibland. Eller skulle ni tacka nej då också pg av att ni redan varit igång hela dagen?

Om inte, vad är skillnaden? I så fall kanske jag kan anamma det i mina bröllopsplaner.

• Frilledille
    Sebastiána skrev 2010-09-22 08:02:13 följande:
    Skrev detta svar i fel tråd:Kommer ni att gifta er fredagen den 11/11 2011 kl.11? I så fall kanske gästerna har full förståelse för ert upplägg, även om de (som jag) i normala fall skulle tycka att det var något ansträngande.Det där du skriver om att gå upp 6, lämna barnen, jobba, hämta barnen osv och sedan parta till småtimmarna, det orkar inte jag. Efter en sådan dag skulle jag somna halv elva .
    Ja det är i alla fall planen =D
  • Frilledille
    Sebastiána skrev 2010-09-22 10:24:48 följande:
    Man behöver ju inte ha middag och fest alls. Man kan ha tebröllop, eller bara snittar och champagne och sedan tårta. Vill man kan man ha en frivillig efterfest på kvällen med snacks och dricka och musik.
    Jag kan tänka mig alternativt bröllop/bröllopsfest men min blivande man är väldigt bestämd och vill absolut ha klassisk 3-rätters.
  • Frilledille

Nu verkar det som att vårt "problem" är löst. Kyrkan gick inte att boka så tidigt pg av begravningar så nu behöver vi inte fundera på det mer haha.

Så nu blir det mest troligt en fredag men senare på dagen istället, ca kl 15. Då passar det ju också att göra som många föreslagit, att ta bröllopsfoton före vigseln.

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?