• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • Zia 20090618

Tyvärr är det ju bara att hålla med.. Väldigt tråkigt att vänta in brudparet flera timmar.. Ens en timme börjar nästan bli trist ;P

• mattiasFästmö

Frilledille skrev 2010-09-21 16:05:20 följande:
    Så ni tror att det är ett bättre alternativ att ha vigseln tidigt (det kommer vi ha) och sedan helt enkelt "bryta", dvs ingen lunch eller något, för att sedan be alla komma till festlokalen 16.30? Ni tror inte det finns risk att några då bara väljer att komma till festen så dom slippter ta en semesterdag "bara" för 30 minuters vigsel. Många funderingar....men man vill ju att det ska bli så bra som möjligt, för alla.

Ni kan inte göra så att ni har vigseln en dag och festen en annan? Jag tror snarare risken finns att man bara går på vigseln men inte på festen, det är nog så jag skulle ha gjort isånafall. Det är ju vigseln man vill se, och att åka hem för att sedan komma tillbaka för lite mat och fylla är nog något jag skulle ha hoppat isånafall.

• Frilledille

Tusen tack för allas åsikter!  Men är det verkligen ingen som ser det som en rolig heldagsaktivitet? Utan att det bara är jobbigt och tråkigt att vara på fest en hel dag..

• BlackWIngedAngel
    Frilledille skrev 2010-09-21 20:53:08 följande:
    Tusen tack för allas åsikter!  Men är det verkligen ingen som ser det som en rolig heldagsaktivitet? Utan att det bara är jobbigt och tråkigt att vara på fest en hel dag..
    Det behöver ju inte vara så att man tycker att festen är tråkig, men med lunch och alla dessa aktiviteter som kommer liksom inte själva "festen" igång förrän långt senare och då är folk redan trötta.
  • Frilledille
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-21 20:58:31 följande:
    Det behöver ju inte vara så att man tycker att festen är tråkig, men med lunch och alla dessa aktiviteter som kommer liksom inte själva "festen" igång förrän långt senare och då är folk redan trötta.
    Jag vill bara vara tydlig med att jag absolut inte är sur eller så! Ibland kan det låta så när man skriver, tonen i en text kan vara svår att tolka. Erfarenheten efter att ha läst andra trådar visar att det lätt blir tråkig stämning när åsikter går i sär och det är verkligen inte min mening. Så jag hoppas att ingen tar illa vid av något jag skriver =)

Men allvarligt, blir man verkligen trött? Det är ju trots allt en enda dag/kväll. I normala livet kliver man ju upp vid 6-tiden, lämnar barnen på förskolan, jobbar 8 timmar, hämtar barnen, lagar mat, skjutsar dem till farmor och sen kanske man går på en trevlig fest på kvällen och kommer hem framåt småtimmarna.. och det orkar ju de flesta med någon gång så där ibland. Eller skulle ni tacka nej då också pg av att ni redan varit igång hela dagen?

Om inte, vad är skillnaden? I så fall kanske jag kan anamma det i mina bröllopsplaner.

• Ankis88

Jag vill inte vara otrevlig men jag tänkte nämna att jag skulle också tycka att det var synd att behöva ta en semesterdag för ett bröllop. Det berör på hur många som är bjudna så klart, är det bara närmaste familjen och kompisar är det en sak, men ändra kanske tycker att det inte är värt. Om det inte gäller utlandsvigsel så klart, då vet man att man behöver ta semesterdagar och man kan tacka nej i sådant fall om man inte vill/kan kombinera vigseln med en liten semester.

Jag förstår att kl 11 är symboliskt för er, kanske också dagen eftersom ni har valt en fredag. Men att ta en semesterdag och behöva vänta i 4 timmar när man är finklädd osv verkar inte vara den bästa lösningen.

Det kanske är en bättre lösning för er att viga er på era symboliska tiden och sedan ha festen en annan bekvämare dag, som någon annan skrev.

• Sebastiána
    Frilledille skrev 2010-09-21 22:05:42 följande:
    Jag vill bara vara tydlig med att jag absolut inte är sur eller så! Ibland kan det låta så när man skriver, tonen i en text kan vara svår att tolka. Erfarenheten efter att ha läst andra trådar visar att det lätt blir tråkig stämning när åsikter går i sär och det är verkligen inte min mening. Så jag hoppas att ingen tar illa vid av något jag skriver =) Men allvarligt, blir man verkligen trött? Det är ju trots allt en enda dag/kväll. I normala livet kliver man ju upp vid 6-tiden, lämnar barnen på förskolan, jobbar 8 timmar, hämtar barnen, lagar mat, skjutsar dem till farmor och sen kanske man går på en trevlig fest på kvällen och kommer hem framåt småtimmarna.. och det orkar ju de flesta med någon gång så där ibland. Eller skulle ni tacka nej då också pg av att ni redan varit igång hela dagen? Om inte, vad är skillnaden? I så fall kanske jag kan anamma det i mina bröllopsplaner.
    Skrev detta svar i fel tråd:

Kommer ni att gifta er fredagen den 11/11 2011 kl.11? I så fall kanske gästerna har full förståelse för ert upplägg, även om de (som jag) i normala fall skulle tycka att det var något ansträngande.

Det där du skriver om att gå upp 6, lämna barnen, jobba, hämta barnen osv och sedan parta till småtimmarna, det orkar inte jag. Efter en sådan dag skulle jag somna halv elva .
  • Lucia05

Alldeles för långt program!

• Frilledille
    Sebastiána skrev 2010-09-22 08:02:13 följande:
    Skrev detta svar i fel tråd:Kommer ni att gifta er fredagen den 11/11 2011 kl.11? I så fall kanske gästerna har full förståelse för ert upplägg, även om de (som jag) i normala fall skulle tycka att det var något ansträngande.Det där du skriver om att gå upp 6, lämna barnen, jobba, hämta barnen osv och sedan parta till småtimmarna, det orkar inte jag. Efter en sådan dag skulle jag somna halv elva .
    Ja det är i alla fall planen =D
  • mattiasFästmö
    Frilledille skrev 2010-09-22 08:49:45 följande:
    Jag är likadan som Sebastiana, jag skulle helst ligga i sängen vid 9tiden om jag haft en sådan dag, jag skulle aldrig orka parta till småtimmarna. Plus att om är på ett bröllop så är det ju inte 'bara' vardagssysslor. Man är finklädd, man spänner sig på ett helt annat sätt för att vara trevlig och se bra ut. Det blir en annan ansträngning än att bara dimpa ner i soffan efter jobbet och mannen får göra lite mat åt barnen. Om du förstår? Det är en helt annan ansträngning att vara på ett bröllop en hel dag än att ha en lång vardag. 
  • Sebastiána
    Frilledille skrev 2010-09-22 08:49:45 följande:
    ...eller gift er 11 på kvällen
  • Moster Stina

Om man går på en fest och har jättetrevligt hela tiden, så är det ju bättre att man tänker...å jag hade kunnat hålla på längre.
    Då är det ju en lyckad fest!
    MEN...risken finns ju att VÄLDIGT många tänker...
    -Ja det var ju förstås trevligt, men nog var det på tok för långt program.
    Det är väl kanske synd, om det också märks på stämningen.
    Hade ni kunnat hålla på till kl 05, så tror jag i alla fall inte det är alla som orkar parta till dess.
    01:30, är ju en bra tid, som nog är precis lagom. Om man serverar bröllopstårtan SENT, så är folk tvugna att vara kvar länge...he he.

Men tycker kanske att ni kan gifta er kl 11, och sen påbörja festen så snart det går.
    Nog tror jag folk kan orka vänta på er fotografering, och lära känna varandra under tiden. Kanske med snittar och dryck så länge i handen.
    Men förlägg middagen på eftermiddagen och bjud bara på lite vickning, och tårta senare på kvällen...
    Eller något...

Man behöver faktiskt inte göra som alla andra, kom ihåg det!

Och du uppfattas inte alls som arg!
    Hoppas inte heller jag gör det!

• Sebastiána

Man behöver ju inte ha middag och fest alls. Man kan ha tebröllop, eller bara snittar och champagne och sedan tårta. Vill man kan man ha en frivillig efterfest på kvällen med snacks och dricka och musik.

• Frilledille
    Sebastiána skrev 2010-09-22 10:24:48 följande:
    Man behöver ju inte ha middag och fest alls. Man kan ha tebröllop, eller bara snittar och champagne och sedan tårta. Vill man kan man ha en frivillig efterfest på kvällen med snacks och dricka och musik.
    Jag kan tänka mig alternativt bröllop/bröllopsfest men min blivande man är väldigt bestämd och vill absolut ha klassisk 3-rätters.
  • Sebastiána
    Frilledille skrev 2010-09-22 10:39:55 följande:
    Jag kan tänka mig alternativt bröllop/bröllopsfest men min blivande man är väldigt bestämd och vill absolut ha klassisk 3-rätters.
    Hihi, det är samma för oss. Min BM vill ha det klassiska upplägget.
  • maja2104

Här i Frankrike har de oftast ett uppehâll mellan vigseln och cocktailen/middagen, eller vigsel/cocktail och sedan middag. Jag har alltid uppskattat just det, för dâ kan man gâ hem/till hotellet, sparka av sig skorna och kläderna och softa lite. Hämta krafter till middagen och festen. Jag tror att det är ganska sällan att nâgra gäster skippar själva vigseln, men sâ är ju kotymen annorlunda i Sverige ocksâ.

Det jag vill ha sagt är att det bästa är nog att ha ett riktigt uppehâll mellan vigseln och middagen, för även om man är van vid att vara uppe och igâng en hel dag sâ är det annorlunda dâ man är finklädd och har osköna skor (akta sig för att smutsa ner sig, hâlla in magen, ont i fötterna, tänka pâ hâllingen mm mm ).

• Frilledille

Nu verkar det som att vårt "problem" är löst. Kyrkan gick inte att boka så tidigt pg av begravningar så nu behöver vi inte fundera på det mer haha.

Så nu blir det mest troligt en fredag men senare på dagen istället, ca kl 15. Då passar det ju också att göra som många föreslagit, att ta bröllopsfoton före vigseln.

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?