Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

katolsk vigsel

Å, vad spännande!

Gissar att äktenskapsrådgivning handlar om hur ni skall lösa problem tillsammans och sånt. Det tror jag är jättebra, INNAN man gifter sig. Såg ett program med Oprah, som berättade hur mycket bättre gifta par klarade sig tillsammans om de gått en äktenskapsrådgivningskurs hos en präst, eller någon annan kunnig person, innan. Det verkade ärligt talat JÄTTEbra. Det är så många saker som man tror ska lösa sig av sig själv, och så kanske man tänker på helt olika sätt egentligen. Sånt kan ju vara bra att veta om varandra. Innan.

Var på ett bröllop  förra sommaren, där en släkting gifte sig med en katolik.
    De hade nog inte gått någon "kurs", för jag tror de upptäckte efteråt att de ville helt olika saker med sina liv. De är dessvärre tyvärr skilda nu.

Men leve kärleken! Gå i rådgivning!

Själv har jag ärligt talat ännu inte gått på någon sådan med min fästman, men jag tog fasta på mycket som sades under det där TVprogrammet. Har frågat väldigt mycket, och berättat om mina tankar om olika saker. Så att vi VET mycket om varandra, och om hur vi i framtiden kommer att vilja lösa problem och eventuella meningsskiljaktligheter. Och så kollade jag TIDIGT i vårt förhållande om han skulle kunna tänka sig gå i rådgivning med mig om det skulle knipa i vårt förhållande.
    Och att han svarade ett självklart ja, på den frågan, gör ju att jag känner mig väldigt trygg med oss. Det är en bra egenskap hos ens partner, tycker jag, att den är beredd att jobba extra för att ens förhållande ska fungera.

En kompis gick förresten i rådgivning innan de gifte sig. Det är hon väldigt glad över. De konflikter som fanns innan, finns inte nu. De är jättelyckliga.
    LYCKA TILL!

• Moster Stina

-Sebastiana
    De flesta killar (kanske tjejer också...?) tänker nog så, så din karl är nog helt normal. Klart man inte vill gå i rådgivning annat än när det så att säga behövs...

Men man kan ju se det som en kurs också...eller en manual för ett lyckligt äktenskap.

Svar på tråden katolsk vigsel