Inlägg från: Tillsammans2010 |Visa alla inlägg
  • Tillsammans2010

katolsk vigsel

Hej!
    Jag gifte mig i augusti med min (nu make) som är katolik. Jag är inte ens döpt, utan kyrkan fick skriva en dispens.
    Vi var inte på någon rådgivning, utan de har "äktenskapsskola" (gillar inte det uttrycket, tror att det skrämmer iväg många. hade föredragit "förberedande kurs inför äktenskapet).
    Det var 5 träffar med olika teman- äktenskapet som sakrament, ekonomi (det kom en från seb och pratade), "barnplanering", ett gift par berättar och konflikter (en psykolog pratade).
    Vi tyckte det var bra att det var folk "utifrån" som var inbjudna att prata, även om vi inte höll med om allt och inte kände igen oss i mycket så hade vi ändå en bra diskussion i bilen hem varje gång. Det kanske är ämnen man inte riktigt vill ta upp när man är kära och uppe i bröllopsplanerna. Sen var det kul att göra nåt tillsammans som i slutändan handlar om oss.
    Så sammantaget tycker jag nog att det var värt det. Sen får man ju träffa andra par inom kyrkan, vissa i samma sits.

Hoppas ni får det bra!

• Tillsammans2010

Om jag hade varit döpt i Svenska kyrkan, hade kyrkoherden i församlingen kunnat skriva en dispens, men eftersom jag inte är döpt så fick vi skicka alla papper (med kyrkoherdens rekommendation) till katolska biskopen så att han fick skriva på.
    Så det var inga krav på mig att döpa och komfirmera mig, vilket för min del är uteslutet.

Svar på tråden katolsk vigsel