GnuGS skrev 2010-09-24 20:12:14 följande:Men man kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan känner man sig ju välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!
Beklagar otydlig användan av "man"... Jag menade:
"Men som inbjudare kan väl knappast förlita sig på att mun-mot-mun-metoden når fram till just dem man hoppas ska komma - och med en vänligt formulerad inbjudan från brudparet känner man sig ju som gäst/bekant välkommen och ihågkommen på ett helt annat sätt!"
Jag tycker det här är knepigt. Det är en sak om man verkligen ska ha en liten fest för enbart familjen/släkten/få vänner efteråt. Ska man däremot ha en någorlunda stor fest med många vänner blir det ofelbart ändå så att det är många man inte kan bjuda - men som man gärna skulle vilja ha med åtminstone i kyrkan. (Både jag och min käresta har stora och många olika vänkretsar, och vi har varit tillsammans så kort tid att de inte hunnit smälta samman till en enda än.) Och bland dessa finns en del som säkert skulle bli jätteglada av enbart en "vigselinbjudan", andra som skulle bli ledsna/besvikna/sura för att inte få gå på festen och inser att det är många av våra gemensamma vänner som ska dit.
Jag försökte kolla vad allas vår Magdalena Ribbing skrivit i frågan. Inte mer än så här:
Malin: Gäller fortfarande regeln om att man inte få ha vitt på sig på bröllop? En fråga till; hur vet man om man är bjuden på bröllopsfesten och inte bara själva vigseln? Ibland är ju inte alla som medverkar under vigseln bjudna till festen efteråt.
Magdalena Ribbing: Helt vitt är brudens ensamrätt denna dag. Om inbjudarna har förstånd och har besvärat sig med att ta reda på hur man formulerar bjudningskort så ska det stå om man är bjuden på festen efter vigseln. Antingen får man ett kort där det står att man inbjuds att övervara vigselakten dag osv. Eller så får man ett kort där det står att man inbjuds att övervara vigselakten dag osv samt därefter till middag på x-lokalen. Då är man bjuden på festen!
(www.dn.se/nyheter/chattar/chatt-om-brollopsetikett-1.1118715)
Hm, jag tror att vi försöker se till att de enda som bjuds in särskilt till enbart vigseln blir äldre, lite avlägsna släktingar i samma stad, som absolut inte förväntar sig att få gå på fest, men som ändå skulle tycka det vore roligt att få vara med och skulle känna sig hedrade av en inbjudan.