• S2011

fult att bjuda endast till vigsel?

jag har en del bekanta som jag gärna skulle vilja var med på vår bröllopsdag.
    dock vill jag gärna att vi håller fast vid att middagen och festen är för vår närmaste familj och vänner.

är det märkligt att göra separata inbjudan till denna "grupp" och bjuda endast till vigseln?

min bm tycker att det är oförskämt att utesluta ifrån middagen, medan jag känner att jag gärna vill bjuda dem att vara med endast under vigseln.

har min bm rätt? är det oförskämt att bjuda in endast till vigseln för vissa och till vigsel + fest för andra?

finns det andra som är i liknande situation? hur har ni löst det?

• Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?
  • GnuGS

Oförskämt är det absolut inte, utan fint. Men räkna med att ni får reaktioner, bland en och annan som hade bespetsat sig på kalasinbjudan...

Jag skulle gärna komma på enbart vigseln för någon jag känner, och det känns ju mycket roligare om man fått en inbjudan!

Ni som bjudit gäster enbart till kyrkan (formellt, med inbjudningkort) - hur har det fungerat? Har ni även bjudit dem till någon slags brudskål efter vigseln? Har de begripit att de ska åka hem se'n, eller har de försöka slinka med på bröllopsfesten?

Jag hoppas få gifta mig i en viss, stor kyrka, och det vore kul att fylla upp den med vänner och bekanta som det inte finns (budget)utrymme att ta med till festen...

• Alorna

Jag var bjuden till enbart vigseln på ett bröllop. Jag kan säga att jag inte närvarade :(

• Semlorna

Jag tycker inte de är oförskämt sålänge gästerna som enbart är bjudna på vigseln bor nära. Vi (eller ja snarare min mamma) kommer bjuda flera vänner till min familj och även en del bekanta enbart till vigseln. Vi vill inte vara många på festen utan blir nära släkt och vänner men vill ändå att fler som vill ska närvara under vigseln.

• nsdtr

Jag har oxå endast blivit bjuden till en vigsel och inte till festen, vi gick inte dit....

• S2011

de jag tänker på för egen del väntar sig nog ingenting alls. de bor också alldeles i närheten, ett par mil ifrån kyrkan.

funderar på att skicka enkla kort till dem med inbjudan till vigsel, då har man iallafall visat att man gärna vill ha dem där, eller? sen är det väl upp till dem själva om de vill komma, men borde man inte iallafall få möjligheten?

eller tar man illa vid sig för "bara" vigselinbjudan?

• GnuGS

Jag skulle tycka att det vore jättetrevligt att bli inbjuden till enbart en vigsel, även om det naturligtvis vore ännu roligare att få komma även på festen!

Förstår inte er som avstår från att komma -- förutsatt, givetvis, att ni alls haft tid den dagen och inte behöver resa till annan ort.

Det är ju stort att få vara med om vänners vigsel, och man måste förstå att alla inte kan få vara med på allas fester.

• Semlorna

S2011 skrev 2010-09-24 14:56:38 följande:
    de jag tänker på för egen del väntar sig nog ingenting alls. de bor också alldeles i närheten, ett par mil ifrån kyrkan. funderar på att skicka enkla kort till dem med inbjudan till vigsel, då har man iallafall visat att man gärna vill ha dem där, eller? sen är det väl upp till dem själva om de vill komma, men borde man inte iallafall få möjligheten? eller tar man illa vid sig för "bara" vigselinbjudan?

Om det hade varit en nära vän eller min brors bröllop så ja, då hade jag tagit illa upp om jag inte var bjuden på festen också. Men om det inte är en självklarhet att bli bjuden alls hade jag blivit jätteglad över att dom ville ha mig där under vigseln!

• S2011
    Semlorna skrev 2010-09-24 15:05:08 följande:
      Om det hade varit en nära vän eller min brors bröllop så ja, då hade jag tagit illa upp om jag inte var bjuden på festen också. Men om det inte är en självklarhet att bli bjuden alls hade jag blivit jätteglad över att dom ville ha mig där under vigseln!
    nej, det är varken nära vänner eller släktingar till någon av oss.

snarare personer som på ett eller annat sätt är betydelsefulla för mig, men som man inte kan "kategorisera" som vänner.

hoppas du förstår hur jag menar =)

• Semlorna

S2011 skrev 2010-09-24 15:09:51 följande:
    nej, det är varken nära vänner eller släktingar till någon av oss. snarare personer som på ett eller annat sätt är betydelsefulla för mig, men som man inte kan "kategorisera" som vänner. hoppas du förstår hur jag menar =)

Jag tror jag förstår, resonerar likadant. Min mamma har som sagt (efter att ha frågat mig) bjudit in flera på vigseln som är vänner till familjen som jag träffat mycket under uppväxten och vissa som är viktiga för familjen men som inte i sig är mina vänner. Återstår att se vilka av dessa som kommer men jag tycker det är fint att fråga och visa att dessa personer är betydelsefulla nog för att jag ska vilja ha dom där på våran vigsel även om vi vill hålla festen efteråt liten.

• Mariamilena80

Jag skulle känna att det var oförskämt att bjuda vissa vänner bara vigseln. 

Jag känner att antigen hela kittet, eller inget alls.

Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?