• S2011

fult att bjuda endast till vigsel?

jag har en del bekanta som jag gärna skulle vilja var med på vår bröllopsdag.
    dock vill jag gärna att vi håller fast vid att middagen och festen är för vår närmaste familj och vänner.

är det märkligt att göra separata inbjudan till denna "grupp" och bjuda endast till vigseln?

min bm tycker att det är oförskämt att utesluta ifrån middagen, medan jag känner att jag gärna vill bjuda dem att vara med endast under vigseln.

har min bm rätt? är det oförskämt att bjuda in endast till vigseln för vissa och till vigsel + fest för andra?

finns det andra som är i liknande situation? hur har ni löst det?

• Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?
  • S2011

de jag tänker på för egen del väntar sig nog ingenting alls. de bor också alldeles i närheten, ett par mil ifrån kyrkan.

funderar på att skicka enkla kort till dem med inbjudan till vigsel, då har man iallafall visat att man gärna vill ha dem där, eller? sen är det väl upp till dem själva om de vill komma, men borde man inte iallafall få möjligheten?

eller tar man illa vid sig för "bara" vigselinbjudan?

• S2011
    Semlorna skrev 2010-09-24 15:05:08 följande:
      Om det hade varit en nära vän eller min brors bröllop så ja, då hade jag tagit illa upp om jag inte var bjuden på festen också. Men om det inte är en självklarhet att bli bjuden alls hade jag blivit jätteglad över att dom ville ha mig där under vigseln!
    nej, det är varken nära vänner eller släktingar till någon av oss.

snarare personer som på ett eller annat sätt är betydelsefulla för mig, men som man inte kan "kategorisera" som vänner.

hoppas du förstår hur jag menar =)

• S2011
    zunzilk skrev 2010-09-24 16:49:48 följande:
    Jag skulle nog ta illa upp faktiskt. Att bara bli inbjuden till vigseln. Men alla är vi olika.Jag tycker oxå som ngn skrivit att det är festen som är höjdpunkten själva vigseln är ju eg bara en ceremoni. Inte unik på ngt vis.Vigseln är ju offentlig i kyrkan iaf, så dit får ju vemsomhelst komma. Kan ni inte bar säga åt era vänner ni vill ha närvarande vid vigseln vilken tid och i vilken kyrka och samtidigt betona att ni valt att spendera kvällen med familjen? Behövs väl ingen inbjudan? Elller?Som sagt det är ju individuellt, men så hade nog jag gjort.
    jag skrev det ovan också, men det är inte vänner, det är personer som på annat sätt varit betydelsefulla för mig som person och som inte väntar sig att få delta ö.h.t. på bröllopet.

jag håller inte med om att vigseln är "bara en ceremoni" - det är ju den ceremonin som innebär att man blir man och hustru och det är ju faktiskt också den ceremonin som man firar efteråt. hur kan det då vara en bisak?

för mig är iaf vigselakten det som är höjdpunkten och det viktiga - att bjuda in folk till denna är därför något som känns stort för min del. och det var också därför jag undrade hur man på bästa sätt gjorde, eller om man skulle låta bli.

• S2011
    prinsessanogrodan skrev 2010-09-24 20:27:09 följande:
    TS: ring dessa personer och förklara läget. Berätta att dom gärna får komma till kyrkan och att det skulle betyda mycket för dig. men om dom sen inte kan eller inte vill så tycker jag inte att du har "rätt" att sura, om du förstår hur jag menar. Jag tycker iof att det väldigt sällan man "har rätt" att sura om folk inte kan komma, besviken kan man ju bli såklart, men "ha rätt" att sura...näe, det är inte så ofta man har den "rätten".
    eh? jag förväntar mig inte att någon ska komma. jag förväntar mig inte ens att de närmaste "ska" komma. jag kan ju dock inte göra mer än bjuda in, eller hur?
    det må vara så att man ser många andra blivande brudar som surar över folk som inte kommer, men jag förväntar mig inte att inbjudna "ska" komma och ser heller ingen anledning till att gå omkring och vara sur och bitter över de som inte vill eller kan.

pudelns kärna i det här är att jag gärna skulle vilja bjuda några, för mig, betydelsefulla personer. jag själv skulle hellre se att jag fick en fin och välformulerad inbjudan än ett "i förbifarten" när man råkar träffas. jag tycker att det känns mer nonchalant och "andrahandssortering" när det kommer ett "jo förresten, du kan väl komma då och då?" i korridoren/fikarummet/på stan än om man lägger ner tid och energi på att bemöda sig bjuda in folk brevledes. uppenbarligen är det bara jag och ska jag gå efter de råd jag fått här så vore väl det bästa att knipa käft och hålla sig till middagslistan.

jag är inte säker på att jag kommer följa det.

Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?