prinsessanogrodan skrev 2010-09-24 20:27:09 följande:
TS: ring dessa personer och förklara läget. Berätta att dom gärna får komma till kyrkan och att det skulle betyda mycket för dig. men om dom sen inte kan eller inte vill så tycker jag inte att du har "rätt" att sura, om du förstår hur jag menar. Jag tycker iof att det väldigt sällan man "har rätt" att sura om folk inte kan komma, besviken kan man ju bli såklart, men "ha rätt" att sura...näe, det är inte så ofta man har den "rätten".
eh? jag förväntar mig inte att någon ska komma. jag förväntar mig inte ens att de närmaste "ska" komma. jag kan ju dock inte göra mer än bjuda in, eller hur?
det må vara så att man ser många andra blivande brudar som surar över folk som inte kommer, men jag förväntar mig inte att inbjudna "ska" komma och ser heller ingen anledning till att gå omkring och vara sur och bitter över de som inte vill eller kan.
pudelns kärna i det här är att jag gärna skulle vilja bjuda några, för mig, betydelsefulla personer. jag själv skulle hellre se att jag fick en fin och välformulerad inbjudan än ett "i förbifarten" när man råkar träffas. jag tycker att det känns mer nonchalant och "andrahandssortering" när det kommer ett "jo förresten, du kan väl komma då och då?" i korridoren/fikarummet/på stan än om man lägger ner tid och energi på att bemöda sig bjuda in folk brevledes. uppenbarligen är det bara jag och ska jag gå efter de råd jag fått här så vore väl det bästa att knipa käft och hålla sig till middagslistan.
jag är inte säker på att jag kommer följa det.