Inlägg från: alouette |Visa alla inlägg
  • alouette

Tårtdesign i Uppsala?

Jag håller med dig, CHK. Jag jobbar som livsmedelsinspektör och som du skrev... folk som för bloggar och inte visar kontaktuppgifterna mer än ett mobilnummer eller hotmailadress tillverkar och säljer mat olagligt hemifrån. Det är väligt sällan att någon får sitt hemmakök godkänt för tillverkning och försäljning av matprodukter. Jag känner faktiskt till bara ett par fall i landet.

Tycker att det är rätt så uppenbart att denna person inte har något företag eller godkänd lokal, eller försäkringar. Tänk om hon förgifter hela bröllopsfesten med tårtan.

Vi på livsmedelsverket har verkligen fått upp ögonen nu då vad gäller dessa olagliga tårtmakare. Det är uppenbart när någon skriver i sitt blogg att de tillverkar tårtor enbart till släkt och vänner, fast de har tillverkat hundra stycken hittills i år (finns bilder på alla).

Man kan får en jättesmäll av Skatteverket, vite och böter av Livsmedelsverket, samt i vissa fall näringsförbud.

Jag uppmanar dig, CHK, att anmäla henne till både Skatteverket och Livsmedelsverket där hon bor.

Svar på tråden Tårtdesign i Uppsala?