• Pullan88

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Nåvah skrev 2010-09-28 18:15:25 följande:
    Vi skrev:Till kyrkan är alla välkomna, men middagen och festen vill vi fira med våra vuxna vänner. Bebisar som ammas är välkomna.Vuxen=18 årVi hade ocskå det dilemmat att kusiner var 15, 17 och 19. De under 18 var inte välkomna!Vi skrev bebisar eftersom maken hade en kompis som ammade sin 4- åring....
    4-åring?

Men Gud vad läskigt det måste se ut! Hoppas verkligen inte hon kommer amma inför folkmängd..

jag ammade i 10,5 månader och tyckte det var riktigt länge..

Jag vet folk som ammat sina 18månaders på morgonen men aldrig mer..

men 4 år? my goood... tänk vad äckligt om min dotter på två år hade sagt till mig:

mamma kan jag få sutta på din tutte? usch..

• Pullan88
    Josse770 skrev 2010-09-28 18:36:37 följande:
    Jag tänkte också har barnfritt till viss del, inte helt eftersom min son kommer vara 1 och ett halvt år vid bröllopet.Men tror ni man kan skriva något i stil med att: under festen har vi öppen bar, så barn kanske har roligare med mormor.Men hur får man in att barn får komma om dom måste eftersom min son kommer vara där?Jag är helt förvirrad av det här med att skriva inbjudan
    Har tänkt samma sak.

Vi kommer ha våran dotter med för att man har som sagt ingen barnvakt..

Självklart får dom barn som a b s o l u t inte har någon barnvakt också komma.. man är ju inte helt omänsklig :)

Dock vet jag inte hur man ska säga det.. Tror att jag ska skriva barnfritt eller något och sen berätta för dom som har barn hur läget är ifall dom inte skulle hitta barnvakt..

och ammande barn är välkomna såklart:)

• Pullan88
    passionsblomman skrev 2010-09-28 19:01:25 följande:
    Pullan, fortfarande: det är INTE fyraåringen jag pratar om, utan vad du skrev om en tvååring (läs för guds skull åtminstone det du svarar på)
    Jag skulle tycka det var riktigt äckligt att amma en tvååring med..

Har träffat folk som ammat sina 18månaders och dom sa att dom själva kände sig obekväma som fasen och skulle sluta..

själv blev jag paff när dom sa det men sa inget...

Som sagt.. Min dotter är väldigt framåt kan säga allt.. skulle tycka det var SÅ hemskt omk hon ville suga på min tutte..

jag kan inte fatta det.

men visst.. gör som ni vill.. men amma inte era stora barn offentligt på min fest.. :S

• Pullan88
    passionsblomman skrev 2010-09-28 19:18:01 följande:
    Vet du vad Pullan, nu börjar det vara läge för dig att snäppa upp dig ett par hack i hur du väljer att uttrycka dig. Du har just ett flertal gånger kallat mig och alla andra som delammat längre än du för "äckliga", du pratar om att vi har ett sexuellt kränkande beteende mot våra barn och att vi är sjuka. Nu frågar du också om det inte finns någon normal som håller med dig. Alltså är jag och andra med mig dessutom onormala.Din arrogans och trångsynthet är pinsam. Och du sårar antagligen mångfalt fler än du begriper.
    Jag blir starkt upprörd..

detta är det sjukaste jag hört..

att ingen och då menar jag ingen här håller med om att det är läskigt att någon ammar stora barn..

detta trodde jag inte om mänskligheten..

jag kommer aldrig ändra mig.. jag stör mig på att ingen håller med att det är sjukt..

snart kommer väl en och säger att dom har en 10åring som suger på tutten för det verkar ju inte finnas gränser..

struntar i detta nu.. tycker det är älcklig.. sitter och klöks när jag tänker på stora barn som suger på mammas tutte. jag tycker det är riktigt läbbigt..

• Pullan88
    Aleta skrev 2010-09-28 22:48:15 följande:
    Hej Pullan88. Du har givetvis rätt till dina åsikter att tycka att det är äckligt att amma barn över 10,5 månader, men när du börjar antyda att det är något sexuellt med i bilden samt att det är onormalt så blir jag bekymrad.Har du själv som barn kanske råkat ut för något som du inte har bearbetat? Du behöver inte ändra dig i att tycka att det är äckligt, men vad gäller normalt respektive andra snuskigheter som du antyder så måste du medge att du har fel om man ser till ren fakta. Biologiskt sett så kan man i olika vetenskapliga rapporter läsa sig till att den naturliga avvänjningsåldern ligger mellan 2 - 4 år.Med tanke på att det i stora delar av västvärlden inte ammas mer än en kort tid och i vissa fall inte alls så innebär det att många ammas i långt mer än 4 år i andra delar av världen.(Jämför man med andra primater där kultur inte har någon inverkan som i det mänskliga fallet så ligger den åldern på 2,5 - 7 år.) Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder när de naturligt tappade intresset och vi helt enkelt slutade. Vi är alla olika, en del kan inte amma andra vill inte och somliga tycker att det är jättemysigt. Alla är lika bra normala föräldrar som inte förtjänar att utsättas för nedsättande kommentarer från varken det ena eller andra hållet. som sagt, tyck du att det är äckligt, men läs på innan du börjar skrika om onormalt och att anmäla! Här följer lite källor:Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)www.google.com/books&q=breastfeeding%20natura l%20weaning&f=false Stable carbon and oxygen isotopes in human tooth enamel identifying breastfeeding and weaning in prehistory av Lori E. Wright och Henry P. Schwarcz. onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1096-8644(199805)106:1%3C1:: AID-AJPA1%3E3.0.CO;2-W/abstract Och här är en hemsida om amning och avvänjning som en professor i antropologi har:www.kathydettwyler.org/dettwyler.html Och kanske den mest intressanta artikeln för dig då den behandlar hur desinformation om amning och avvänjning får folk att tro att det är onaturligt trots att normal avvänjningsålder sett ur ett globalt perspektiv förmodligen ligger på 4-5 år. Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin. (Hon är jurist.)www.llli.org/ba/Feb01.html Ursäkta TS för Ot, men det är viktigt att inte låta sådant här sprida sig. Pullan tror tydligen att hon är normal när hon bevisligen tillhör en grupp som inte längre vet vad som är naturligt för människor. Detta kan få långtgående konsekvenser för samhället i stort som Elizabeth N. Baldwins. Hon beskriver USA och så långt har det inte gått i Sverige, men bl a har amning där använts som ett medel för män att få vårdnaden om sina barn genom att hävda att mamman har skadat barnet genom att amma för länge.
    Hoppas ni har riktiga uppgifter..

Jag har massor av folk från olika länder i min klass,

frågade en från asien och en från pakistan idag om hur länge dom ammar sina barn.

Dom sa att dom för det första tyckte att svenskarna ammade jättelänge och att dom själva aldrig skulle amma mer än ett år max, att ingen dom känner i sitt hemland någonsin ammat sitt barn så länge..

dom blev upprörda över att någon ens föreslagit att folkfrån andra länder ammar jättelänge.. dom tycker det är lika illa som jag..

så..

folk från andra länder ammar absolut inte sina barn mer än vi..

vilka fördomar det finns...

• Pullan88
    Norrskensflamman skrev 2010-09-29 08:33:52 följande:
    Pullan, jag hoppas du läser och tar till dig vad Aleta skrivit och Oniq.Varje familjs situation är unik och hur länge man ammar beror på många olika faktorer. Att antyda att det skulle ligga något sexuellt bakom för att man ammar ett barn som är över 2 år är ju befängt.Du har rätt att tycka det är äckligt, men som sagt, du behöver inte skrika ut det här utan istället fråga dig varför du reagerar så starkt på det?Försök att hålla en normal ton utan att såra och döma andra. Det finns säkert en del som tycker att t ex brudöverlämning är sjukt, vämjeligt, ja t o m tycker det är äckligt att en fullvuxen kvinna på 30+ behöver hålla pappas hand för att gå fram genom altargången, men inte skriker ut det här på BT eller insinuerar att det skulle ha någon sexuell orsak. För vem har rätt att döma andra, utan att veta bakgrunden och orsaken? Det behöver ju inte alls betyda att man är beroende av sin pappa, har ett skumt förhållande till sin far osv. Det kan ju bero på så mycket annat, t ex kultur.Varje familj bestämmer själv hur länge man vill amma, hur länge mamma och pappa ska vara föräldralediga osv. Och har man en borgerlig vigsel bestämmer man själv om man vill bli överlämnad av pappa, mamma, brorsan, sonen, exet eller hunden.Över huvud taget blir jag bekymrad när jag märker att de som är snabbast att döma kvinnor är just kvinnor. När det kommer till barn, barnuppfostran, amning, föräldraledighet osv så är det förvånande att just kvinnor är så snabba på att klanka ner på andra kvinnor och trycka upp sina åsikter och gnugga in dem i ansiktet på varann. Det gör mig ledsen Till TS: Som många redan skrivit; Var tydlig i inbjudan. Det är bäst och enklast för alla inblandade parter. Hoppas ni får ett underbart bröllop
    Grejen är väl att man självklart blir chockerad när man verkligen a l d r i g har hört talas om det innan!

Då kan man ju inte direkt tycka det är normalt om mna aldrig hört att det finns dom som ammar över 18 månader??

idag har jag som sagt frågat många i min omgivning, och dom har heller aldrig hört det, och jag har både frågat svenskar och asiater och araber mm.. dom tycker likadant som jag.. att man inte ska amma stora barn..

skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det i alla fall.. för att jag just inte har hört om det innan.. och det hade tydligen ingen annan jag frågade idag heller..

så det är nog inte så hemskt vanligt som folk vill ha det till..

• Pullan88
    Optimia skrev 2010-09-29 18:15:36 följande:
    Nämen nu får du väl ge dig! Okej att DU och dina klasskompisar tycker att man ska amma max ett år. Att folk här på forumet skriver om andra [ospecificerade!!] kulturer betyder inte att de åsyftar dina asiatiska eller arabiska(?) vänner. Det finns kulturer där det är vanligt att man ammar upp till 2-4-års ålder. WHO:s rekommendation är ju dessutom delamning upp till två års ålder (speciellt i länder där vattnet inte är av bästa kvalitet), och det måste man väl ändå anse är sakkunniga råd?! Att kalla motdebattörer rasister för att man själv blir alldeles oerhört upprörd och skakad över att någon väljer att mata sina barn på ett visst sätt visar bara att du som person har en hel del att lära dig om argumentationsteknik och vanlig artighet!
    jag struntar i vilket..

för det är inte bara asiater och araber jag kollat med.. utan folk från de flesta kultuter..

tycker inte att ni här på forumet ska gå så starkt efter vad ni får höra av andra och läsa i tidningar..

det är INTE bara mina klasskamrater jag frågat om amning.. utan de flesta jag träffat idag.. alltså.. folk från både höger och vänster.. ingen tycker att det är okej med 4-årsåldern..

två år? Det säger jag inget om! Men 4? nej vet ni vad..

jag frågade nyss min mamma, som är lugnet själv, utbildad ssk, och aldrig är elak, nedvärderande eller har fördomar mot någon.. hon är typ den snällaste människa som finns och aldrig säger något ont.. men när jag frågade om detta, så var svaret bara,

nej.. jag tycker inte det är okej..

det jag är upprörd över är alla fega stackare härinne som håller med mig som jag VET tycker samma jag jag men inte vågar yttra sig..

det är bara ni, 3-4 stycken som MÅSTE motarbeta detta... kul för er.. me njag tycker inte det är okej för det.. så säg vad ni vill,

kom ni med tidningsurklipp från de andra kulturerna, eller ska jag säga grottmänniskorna? stackarna.. hade med blivit upprörd över att få det klistrat i mitt ansikte av er..

skyll inte era problem på andra kulturer.. skaffa istället hjälp och snälla.. låt inte fyraåringar suga på era tuttar.. låt era män göra det istället om ni nu tycker om det..

jag lämnar forummet nu.. tycker det är sjukt äckligt alltihop!

• Pullan88
    passionsblomman skrev 2010-09-29 18:54:12 följande:
      Pullan, du säger en hel del om helt andra saker än 4-åringar, men det är klart, rusar du runt och frågar om folk tycker just 4-åringsgrejen är OK-särskilt om du formulerar dig som du hittills gjort i tråden, så är det verkligen inte konstigt om du får medhåll därute.Du får nog faktiskt stå för vad du själv skriver hela vägen. Det har för mig hela tiden handlat om ditt äckel över mammor som fortfarande ammar en 2-åring. Det står i bla här, i ditt inläggs första mening.För övrigt använder du begrepp som rasism och perversioner på ett sätt som gör dig svår att ta på allvar. Igår blev jag upprörd och ledsen över dina klumpiga uttalanden. Idag måste jag faktiskt börja skratta.
    Jag har inte rasat mot någon jag frågat idag.

bara frågat när dom tycker man ska sluta amma.

och om dom tycker man kan amma för länge.

det är alla personer själva idag, som hyst äckel över det jag berättat, utan att jag berättat vad jag tycker först.. så är det.. det är inte bara jag, och jag förstår om ni andra stackare som håller med mig inte vågar yttra er.. skönt för er att slippa blanda er i! Men det är en annan sak när man frågar folk ärligt på skolan, stan, bekantskapskrets, slälktingar.. jag frågar dom rakt på sak utan att säga min mening först..

är bara nyfiken på om det verkligen ÄR så som ni påstår.. men bland dom ca 50 personerna jag pratat med idag, av olika ursprung, har aldrig hört på maken..

så det är inte bara jag.. sorry!

och ja.. jag tycker fortfarande tvååringar är aningens för gamla för att ammas men det är en helt annan sak med 4åringar.. en helt annan sak.. de flesta jag pratat med idag tycker gränsen går vid ett år oavsett kultur..

jag kan tycka att 18 månader, okej..på morgonen eller kvällen i det tysta.. men man behöver ju inte visa folk i allmänhet, man behöver ju inte gå på en bröllopsfest och låta en fyraåring stå och suga på din tutte framför allas ögon.. känns väldigt bisarrt..

skönt att höra.. att jag inte är den ända efter alla diskutioner idag jag haft.. skönt att höra att jag inte är den enda i världen som inte tycker det är okej.. för det känns som om ni 3-4 personer härinne är dom enda som står fast vid detta.. vad tycker de andra då?

Jag kanske skulle starta en röstning här istället om när barn borde sluta ammas, anonymt ju, så ingen ser vem det är som röstar på vad.. skulle vara riktigt intressant..

för ni måste ju hålla med om att 0 av 50 personer tycker att det är okej.. har lust att debattera med ännu fler människor i morgon, för jag vill gärna hitta någon som faktiskt är FÖR amning för stora barn.. men det tycks vara väldigt svårt..

och återigen.. jag har aldrig sagt min åsikt innan jag frågat dessa människor.. jag har absolut inte sagt det på ett underligt sätt, utan bara frågande..

så.. sorry.. det finns massa, massa fler ni kan försöka sätta er emot.. jobbigt va?

• Pullan88
    Dejli skrev 2010-09-29 21:06:01 följande:
    Pullan: Som man ropar får man svar, är ju ett känt talesätt... så jag ger inte så mkt för dina lilla "undersökning" bland dina bekanta. Du verkar ju väldigt övertygad om din sak, och det är nog inte alls säkert att de svarat helt ärligt vad de tycker. Att de sedan representerar en stor andel av världens kulturer ställer jag mig mycket frågande till, då det finns fler kulturer än man kan räkna till. Om du betett dig lite civiliserat och kommit med konstruktiva åsikter istället för påhopp så hade du antagligen fått mer respekt för dina åsikter. Jag tänker bara på en högstadiebimbo som skriker högt "ieww, vad äckligt" när dom ser något de tycker är osmakligt.    
    Jag har fört en allmän diskution om amnin där jag till och med försöker få det att låta som det är okej just för att SE om folk tycker det..

men dom tycker jag är sjuk som försöker få det att låta som om det är okej..

jag säger som det är bara.. flk jag har frågar hade LUGNT vågat säga sanningen till mig så som jag la fram det..

ni har INTE hört mig kolla runt idag. så bara sluta med era dumma teorier om hur jag har ställt folk mot väggen så dom inte vågar svara.

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?