Hur får man till barnfritt på inbjudan?
Du har givetvis rätt till dina åsikter att tycka att det är äckligt att amma barn över 10,5 månader, men när du börjar antyda att det är något sexuellt med i bilden samt att det är onormalt så blir jag bekymrad.
Har du själv som barn kanske råkat ut för något som du inte har bearbetat?
Du behöver inte ändra dig i att tycka att det är äckligt, men vad gäller normalt respektive andra snuskigheter som du antyder så måste du medge att du har fel om man ser till ren fakta.
Biologiskt sett så kan man i olika vetenskapliga rapporter läsa sig till att den naturliga avvänjningsåldern ligger mellan 2 - 4 år.
Med tanke på att det i stora delar av västvärlden inte ammas mer än en kort tid och i vissa fall inte alls så innebär det att många ammas i långt mer än 4 år i andra delar av världen.
(Jämför man med andra primater där kultur inte har någon inverkan som i det mänskliga fallet så ligger den åldern på 2,5 - 7 år.)
Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder när de naturligt tappade intresset och vi helt enkelt slutade. Vi är alla olika, en del kan inte amma andra vill inte och somliga tycker att det är jättemysigt. Alla är lika bra normala föräldrar som inte förtjänar att utsättas för nedsättande kommentarer från varken det ena eller andra hållet.
som sagt, tyck du att det är äckligt, men läs på innan du börjar skrika om onormalt och att anmäla!
Här följer lite källor:
Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)
http://www.google.com/books?hl=sv&lr=&id=uEylIbDr5RgC&oi=fnd&pg=PA39&dq=breastfeeding+natural+weaning&ots=duuRX2H0MI&sig=a1j1-nisKelNORcF5W78wymdenM#v=onepage&q=breastfeeding%20natural%20weaning&f=false
Stable carbon and oxygen isotopes in human tooth enamel identifying breastfeeding and weaning in prehistory av Lori E. Wright och Henry P. Schwarcz.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1096-8644(199805)106:1%3C1::AID-AJPA1%3E3.0.CO;2-W/abstract
Och här är en hemsida om amning och avvänjning som en professor i antropologi har:
http://www.kathydettwyler.org/dettwyler.html
Och kanske den mest intressanta artikeln för dig då den behandlar hur desinformation om amning och avvänjning får folk att tro att det är onaturligt trots att normal avvänjningsålder sett ur ett globalt perspektiv förmodligen ligger på 4-5 år.
Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin. (Hon är jurist.)
http://www.llli.org/ba/Feb01.html
Ursäkta TS för Ot, men det är viktigt att inte låta sådant här sprida sig. Pullan tror tydligen att hon är normal när hon bevisligen tillhör en grupp som inte längre vet vad som är naturligt för människor. Detta kan få långtgående konsekvenser för samhället i stort som Elizabeth N. Baldwins. Hon beskriver USA och så långt har det inte gått i Sverige, men bl a har amning där använts som ett medel för män att få vårdnaden om sina barn genom att hävda att mamman har skadat barnet genom att amma för länge.
Och Pullan88, jag ber på en gång om ursäkt för att jag frågade om du hade blivit utsatt för något. Det var opassande.
Vad som ligger bakom dina känslor har jag inget med att göra och det behöver jag inte spekulera i heller. Det slank bara med eftersom jag tycker mig se ett mönster när folk reagerar starkt på saker som inte är något att hänga upp sig på. Det finns alltid något annat som ligger och gnager och som söker vägar för utlopp. Det behöver inte ens vara relaterat till ämnet överhuvudtaget.
Jag har kompisar som har sagt upp sig från chefsposter pga trakasserier från andra kvinnor i organisationen.
(Ännu mera OT, men TS har nog fått många bra förslag på barnfriheten nu.)
Det var på sjuttiotalet detta upptäcktes, men förmodligen pågår detta fortfarande. Företagen delar ut ersättning på sjukhus som någon slags "humanitär hjälp" mammornas bröstmjölk kommer aldrig igång och de är i fortsättningen tvungna att köpa ersättning.
Det kan mycket väl vara så att detta är en stor bidragande orsak till att man inte vet om att naturlig avvänjning sker mellan 2-5 år om barnet själv får välja. Man ska aldrig underskatt effekterna av reklam. Detta har ju dessutom pågått i över 30 år.
Pullan!
Jag har INTE citerat några tidningsartiklar!
De länkar jag bl a hänvisade till var avhandlingar skrivna av professorer och i något fall en jurist.
Sådana där avhandlingar är mycket genomarbetade, innehåller tydliga källförteckningar och har granskats(!) av sakkunniga personer.
Det är med andra ord inget dravel där någon har frågat sina kompisar vad de tycker utan de innehåller riktiga fakta. De kallas för vetenskapliga rapporter.
Ursäkta, men jag använder inte Aftonbladet och Expressen som källor. Jag vill bara passa på att påpeka att i princip allt som står i dessa tidningar bör tas med en STOR gnutta salt. Varenda gång (och det har varit flera!) jag har vetat den riktiga storyn bakom nyheten så har det alltid varit faktafel i artikeln. Ibland riktigt allvarliga.
Man kan absolut inte lita på det man läser rakt av på internet, Wikipedia t ex, utan måste alltid göra flera kontroller hos andra källor.
En annan ska som kan vara bra att veta är att det är mycket känsligt hur man formulerar en fråga för att få ett korrekt svar. Flertalet människor läser omedvetet av den som frågar och svara på ett sätt som passar. Det är inte så att man totalt ändrar åsikt, men är det något man inte känner starkt för så kommer instinkterna för gruppdynamik att ta över. Förmodligen så har man kunnat läsa från ditt kroppsspråk samt formuleringar precis vad din åsikt var i frågan. Detta blir givetvis tydligare ju närmare relation man har.
Och jag undrar verkligen varför du känner att du måste ge dig på mammor som ammar länge över huvud taget? Varför inte se åt ett annat håll och sköta dina egna affärer?
De skadar ingen annan. Det gör däremot du.
Om du hade varit lika aggressiv mot folk som valde att inte amma alls skulle jag definitivt ha ställt mig (och dig) precis samma frågor.
Mitt råd till dig är att noga läsa igenom vad andra här i tråden har skrivit och att lära dig något nytt. Om du inte tror på någon av oss så kan du gärna läsa de vetenskapliga rapporterna jag hänvisade till. Jag kan leta reda på fler om du är intresserad. Kanske kan du då sluta att var så fördömande mot andra.
Skämt åsido; TS det kommer säkert att gå bra. Vi hade ett fåtal som valde att ta med sina barn. Vi gjorde nämligen klart att vi hellre ville att de kom än lät bli pga att de inte kunde få barnvakt. De allra flesta tyckte bara att det var skönt att få gå på fest som två vuxna och låta barnen vara hemma eller hos släktingar och sova i lugn och ro.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag har behandlat dig som en känslig, tänkande medmänniska.
Emblas mamma. Alla har rätt till sina åsikter och det var alla noga att påpeka även för Pullan. Hon och andra får tycka att det är äckligt eller vackert precis hur de vill.
Däremot så är det rent vetenskapligt inte fel och det kan vara en fara för mångfalden i vårt samhälle att hävda det. Varför stigmatisera ammande mammor med att de skulle vara onormala och göra fel bara för att man själv inte vill göra så?
Det finns mängder av saker som man själv inte vill göra och till och med äcklas av, men steget till att högljutt hävda att det är fel bara för att jag inte tycker om det borde vara mycket längre. Tolerans, empati och generositet borde vara varje människas ledstjärna.