Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Oj, hett det var här inne!

Tänkte bara tippsa TS om att prata med de som har barn också, plus ha det tydligt på inbjudan.

Många tar för givet att man tar med sig sina barn, och det kan lätt uppstå missförstånd om man ska linda in det i inbjudan.

• JustMeAndMyLove
    Pullan88 skrev 2010-09-29 20:08:03 följande:
    Jag har inte rasat mot någon jag frågat idag. bara frågat när dom tycker man ska sluta amma. och om dom tycker man kan amma för länge. det är alla personer själva idag, som hyst äckel över det jag berättat, utan att jag berättat vad jag tycker först.. så är det.. det är inte bara jag, och jag förstår om ni andra stackare som håller med mig inte vågar yttra er.. skönt för er att slippa blanda er i! Men det är en annan sak när man frågar folk ärligt på skolan, stan, bekantskapskrets, slälktingar.. jag frågar dom rakt på sak utan att säga min mening först.. är bara nyfiken på om det verkligen ÄR så som ni påstår.. men bland dom ca 50 personerna jag pratat med idag, av olika ursprung, har aldrig hört på maken..   så det är inte bara jag.. sorry!   och ja.. jag tycker fortfarande tvååringar är aningens för gamla för att ammas men det är en helt annan sak med 4åringar.. en helt annan sak.. de flesta jag pratat med idag tycker gränsen går vid ett år oavsett kultur.. jag kan tycka att 18 månader, okej..på morgonen eller kvällen i det tysta.. men man behöver ju inte visa folk i allmänhet, man behöver ju inte gå på en bröllopsfest och låta en fyraåring stå och suga på din tutte framför allas ögon.. känns väldigt bisarrt..   skönt att höra.. att jag inte är den ända efter alla diskutioner idag jag haft.. skönt att höra att jag inte är den enda i världen som inte tycker det är okej.. för det känns som om ni 3-4 personer härinne är dom enda som står fast vid detta.. vad tycker de andra då? Jag kanske skulle starta en röstning här istället om när barn borde sluta ammas, anonymt ju, så ingen ser vem det är som röstar på vad.. skulle vara riktigt intressant..   för ni måste ju hålla med om att 0 av 50 personer tycker att det är okej.. har lust att debattera med ännu fler människor i morgon, för jag vill gärna hitta någon som faktiskt är FÖR amning för stora barn.. men det tycks vara väldigt svårt..   och återigen.. jag har aldrig sagt min åsikt innan jag frågat dessa människor.. jag har absolut inte sagt det på ett underligt sätt, utan bara frågande.. så.. sorry.. det finns massa, massa fler ni kan försöka sätta er emot.. jobbigt va?
    såg för ett tag sedan en dokumentär om amning. 2 år är en ålder många ammar till i olika kulturer i världen. Sen finns det alltid några som ammar längre. I just den här dokumentären var det upp till 7-8 år, alltså tills barnet inte kunde amma längre rent fysiskt. Läkare sa det att de förlorar den speciella sugförmågan vid den åldern (7-8 år gamla) och några har valt att tolka det som att man bör amma tills de inte kan.

Vilket förstås säkert kan ha varit helt vanligt i någon tidsålder vid brist på mat, rent vatten etc.

I Afrika finns det flera stammar där man ammar tills barnen inte kan längre. Kan säkert bero på samma sak, dåligt vatten och matbrist.

I dag är kvinnans bröst en sexsymbol. Jag själv var tvungen att se bort när den där dokumentären visade kvinnor som ammade 7 åringar. Det kändes fel, pedofiliskt nästan. Jag skulle säkert reagera på samma sätt om jag såg en kvinna amma sin 4åring på stan. (Dock inte 2-åring, det är fortfarande bara vackert och naturligt i mina ögon.)

Men min reaktion bygger ju inte på att det är onaturligt eller äckligt, den bygger ju på att bröst har med sex att göra och då blir det extremt obehagligt att se en mamma amma sin 4-åring. För det har samhället lärt mig och sån är normen idag.

Tack och lov har jag en inre röst som får mig att inse vilka kopplingar jag gör, och då inser jag att jag faktiskt kan ta och hålla käften och sköta mitt eget. Mammor får amma sina barn hur länge de vill. Det har inte samhället med att göra, och allra minst jag.

Sen är jag jättenyfiken på hur den här diskutionen startade? Skriver folk på allvar en åldergräns i sin inbjudning på vilka som ammar får och inte får komma?

"Ammande med barn under X antal månader är välkomna - ni andra, som ammar äldre barn är äckliga när ni ammar och det förstör min fest"

.......?

• JustMeAndMyLove
    Pullan88 skrev 2010-09-29 21:36:32 följande:
    Lev vidare i er fantasivärld :) Hoppas ni får psykologisk hjälp en dag.. för det ni gör är minsann inte normalt.. hoppas era problem blir lösta och ni får ett lugnt liv och jag hoppas verkligen ni klarar sluta amma era barn när dom är 13 i allafall, för då är dom gamla nog att suga på sin egen tjejs bröst.. hahaha.. tack oc hhej.. jag lämnar denna sjuka sida med mammor som har sexuella trakaserier mot sina barn...   BLÄÄÄÄÄRK!

Nej, normalt är det inte. Normalt är det flertalet i ett samhälle gör. Normalt är tex att äta kellogs till frukost och ge barnen cocacola och MC donalds till middag. Normalt är att vara hetrosexuell, i  övre medelåldern och ha 2,5 barn.

Hoppas du trivs i din normativa värld. Jag trivs i alla fall väldigt bra i min öppna del av universum, utanför fyrkanten där saker utanför normen inte är skambelagt.

Mycket intressant tråd att följa föresten, gick tillbaka några sidor och såg utvecklingen från en enkel, vanlig fråga till en allt för vanlig hets mot ammande mammor.

Det är snart inte normalt att amma alls. För så fort 51% av alla mammor slutat amma tillhör inte amning normen.

Stå på er ni som ammar, och också ni som av olika anledningar väljer att inte amma. Ni är lika bra mammor allihopa oavsett val av födokälla.

• JustMeAndMyLove
    Emblas Mamma skrev 2010-09-29 21:55:17 följande:
    haha, det är rätt underligt; men jag fick jättemycket pikar att jag ammade min när hon var över 6 månader! Det tyckte jag var konstigt nu efteråt:) Jag fösrökte berätta lite snällt att barnmorskan hade rekommenderat 1 år om man kunde, och då tittade alla riktigt förvånat på mig och sa; du MENAR väl inte att du ska amma en 1-åring?   haha.. folk är underliga :) Ni ser, vi är ju olika.. tänk att vissa tyckte att jag var lite kuslig sådär.. och jag tyckte inte jag ammade länge.. det är nog många som har den åsikten ändå, en av mina vänner sa rätt ut, - men gud vad äckligt! ska du verkligen fortsätta amma när hon fått tänder och är sååå stor?   hehe.. jag blev liiiiiite smått sur kan man säga.. och självklart kände man sig onormal och visste inte om man skulle lita på vännerna eller barnmorskan :)
    För min del hade det viktigaste varit att inte acceptera komentarerna.

Lika lite som jag accepterar när vänner, bekanta eller helt främmande kommenterar min vilja att skaffa barn med min sambo (vi är två tjejer).

Det är antingen äckligt, eller onormalt och allt som oftast väldigt synd om barnet som berövas chansen till ett normalt liv.

Man ska vara stenhård när det gäller oönskade kommentarer om sådant folk inte har att göra med. Hoppas du insåg att det är ditt eget beslut och att man inte behöver rätta sig efter vad andra tycker i liknande frågor :)

• JustMeAndMyLove
    Optimia skrev 2010-09-29 22:14:10 följande:
    Jag har inga egna barn och bryr mig noll om hur länge någon väljer att mata sitt barn med bröstmjölk. Okej, jag kan ju innerst inne tycka att en fyraåring är lite stor för att bli ammad, men det skulle jag ju ALDRIG säga till den mamma som ammar sin fyraåring på kvällen. Det är den familjens beslut, och ingenting jag behöver lägga mig i. Barnet far inte illa av det, och lär antagligen sluta med amningen med tiden, UTAN några psykiska problem som följd. Närhet och fysisk kontakt är ju faktiskt väldigt viktigt för barns psykiska utveckling, ett barn som inte får närhet kommer med rätt stor sannolikhet att få vissa brister i anknytningen och antagligen sitt känsloliv. (orkar inte leta artiklar nu, så jag spånar bara).Folk är så himla plumpa med sina kommentarer, det ska levereras åsikter till höger och vänster utan att man bett om det. Jag tror att man med vanlig hederlig vänlighet och lite hyfs och pli kommer väldigt långt. Man behöver inte köra över alla andra med sin åsikt. Var och en har rätt att tycka som han/hon gör, men man kan faktiskt kräva att åsikterna framförs på ett CIVILISERAT sätt. Klart JAG tycker att mina åsikter är världens bästa, men jag aktar mig för att gå i den fällan att jag tror att jag själv är en norm för hur folk ska leva sina liv. Det som funkar för mig gör sannolikt någon annan djupt olycklig.

Tror det är just den nyckelkingridiensen i åsiktsfrihet många missar. Respekten för andras åsikter måste också finnas.

Och insikten i att man faktiskt inte har rätt att köra över andra med sina egna åsikter.

Jag själv gillar att diskutera och bjuder gärna på att ingå i en hettsig diskution om olika ämnen. Men när människor spottar sina åsikter på tex ammande mammor utan att  ha betts om att delge den så blir jag vansinnig. 

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-29 23:20:37 följande:
    Faktum var att romarna gjorde ett experiment av det där, en gång i tiden. Man beordrade alla föräldrar att inte ge uttryck för känslor gentemot sina barn, just för att se hur barnen utvecklades utan samhällets påverkan. (Makabert, men det var längesedan.) I vilket fall, så var det helt omöjligt att ta reda på hur dessa barn skulle blivit som personligheter, eftersom inte ett enda av dem överlevde sin fyraårsdag.
    Men fy fan...

Finns ju en historie om ryska barnhem som är liknande. Kanske enbart en myt men där hamnade alla handikappade barn på särskilda hem. Väldigt få av dem överlevde. När en forskare såg på saken upptäckte han att det var barnen närmast dörren som oftast var de som nådda högst ålder. Det visade sig att städerskorna brukade stanna till och gulla med barnen som låg närmast varje dag. Vilket ska ha lett till att de överlevde.

Jag hoppas i alla fall det är en myt men med tanke på min mammas ryska vänninas beslutsamhet i att det inte existerar handikapp som Down syndrom och cp i ryssland börjar man ju undra.

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?