Pullan88 skrev 2010-09-29 20:08:03 följande:
Jag har inte rasat mot någon jag frågat idag. bara frågat när dom tycker man ska sluta amma. och om dom tycker man kan amma för länge. det är alla personer själva idag, som hyst äckel över det jag berättat, utan att jag berättat vad jag tycker först.. så är det.. det är inte bara jag, och jag förstår om ni andra stackare som håller med mig inte vågar yttra er.. skönt för er att slippa blanda er i! Men det är en annan sak när man frågar folk ärligt på skolan, stan, bekantskapskrets, slälktingar.. jag frågar dom rakt på sak utan att säga min mening först.. är bara nyfiken på om det verkligen ÄR så som ni påstår.. men bland dom ca 50 personerna jag pratat med idag, av olika ursprung, har aldrig hört på maken.. så det är inte bara jag.. sorry! och ja.. jag tycker fortfarande tvååringar är aningens för gamla för att ammas men det är en helt annan sak med 4åringar.. en helt annan sak.. de flesta jag pratat med idag tycker gränsen går vid ett år oavsett kultur.. jag kan tycka att 18 månader, okej..på morgonen eller kvällen i det tysta.. men man behöver ju inte visa folk i allmänhet, man behöver ju inte gå på en bröllopsfest och låta en fyraåring stå och suga på din tutte framför allas ögon.. känns väldigt bisarrt.. skönt att höra.. att jag inte är den ända efter alla diskutioner idag jag haft.. skönt att höra att jag inte är den enda i världen som inte tycker det är okej.. för det känns som om ni 3-4 personer härinne är dom enda som står fast vid detta.. vad tycker de andra då? Jag kanske skulle starta en röstning här istället om när barn borde sluta ammas, anonymt ju, så ingen ser vem det är som röstar på vad.. skulle vara riktigt intressant.. för ni måste ju hålla med om att 0 av 50 personer tycker att det är okej.. har lust att debattera med ännu fler människor i morgon, för jag vill gärna hitta någon som faktiskt är FÖR amning för stora barn.. men det tycks vara väldigt svårt.. och återigen.. jag har aldrig sagt min åsikt innan jag frågat dessa människor.. jag har absolut inte sagt det på ett underligt sätt, utan bara frågande.. så.. sorry.. det finns massa, massa fler ni kan försöka sätta er emot.. jobbigt va?
såg för ett tag sedan en dokumentär om amning. 2 år är en ålder många ammar till i olika kulturer i världen. Sen finns det alltid några som ammar längre. I just den här dokumentären var det upp till 7-8 år, alltså tills barnet inte kunde amma längre rent fysiskt. Läkare sa det att de förlorar den speciella sugförmågan vid den åldern (7-8 år gamla) och några har valt att tolka det som att man bör amma tills de inte kan.
Vilket förstås säkert kan ha varit helt vanligt i någon tidsålder vid brist på mat, rent vatten etc.
I Afrika finns det flera stammar där man ammar tills barnen inte kan längre. Kan säkert bero på samma sak, dåligt vatten och matbrist.
I dag är kvinnans bröst en sexsymbol. Jag själv var tvungen att se bort när den där dokumentären visade kvinnor som ammade 7 åringar. Det kändes fel, pedofiliskt nästan. Jag skulle säkert reagera på samma sätt om jag såg en kvinna amma sin 4åring på stan. (Dock inte 2-åring, det är fortfarande bara vackert och naturligt i mina ögon.)
Men min reaktion bygger ju inte på att det är onaturligt eller äckligt, den bygger ju på att bröst har med sex att göra och då blir det extremt obehagligt att se en mamma amma sin 4-åring. För det har samhället lärt mig och sån är normen idag.
Tack och lov har jag en inre röst som får mig att inse vilka kopplingar jag gör, och då inser jag att jag faktiskt kan ta och hålla käften och sköta mitt eget. Mammor får amma sina barn hur länge de vill. Det har inte samhället med att göra, och allra minst jag.
Sen är jag jättenyfiken på hur den här diskutionen startade? Skriver folk på allvar en åldergräns i sin inbjudning på vilka som ammar får och inte får komma?
"Ammande med barn under X antal månader är välkomna - ni andra, som ammar äldre barn är äckliga när ni ammar och det förstör min fest"
.......?