Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Första kyssen som gifta

Vi tar det traditionsenligt på kyrktrappan. Många kommer säkert passa på att ta kort så vi lär få se det från många vinklar sedan

• Sebastiána
    Miu skrev 2010-09-28 16:30:37 följande:
    Har jag missat något. Kysser man inte alltid vid vigseln eller vad pratar ni om :)
    Man kysser varandra på kyrktrappan. I Sverige har vi intre traditionen att prästen säger "you may kiss the bride". Man kysser varandra när man gått ut från kyrkan och folk kastar ris på en.
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2010-09-28 19:55:17 följande:
    vi hade tänkt att ta det vid kyrktrappan.   Men vad gör man ifall prästen säger du kan nu kyssa bruden? Har hört att det förekommit och brudpar blivit helt undrande... 
    Vad jag vet förekommer det inte normalt såvida inte brudparet speciellt bett om det. Du kan ju kasta in frågan i prästtråden!
  • Sebastiána
    TheD skrev 2010-09-28 19:50:02 följande:
    NJa alltså jag ser mer som att kyssen vid vigsel är mer en sak som ska vara men den vid kyrktrappan om det är någon blir mer än "yes överstökat nu är det bara vi"... :)Ordet kyss låter så äckligt, sorry but it does... haha
    Det är knappast bara ni vid kyrktrappan. På de bröllop jag varit på har ALLA gästerna stått ute och väntat och ser på när brudparet kysser varandra 
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2010-09-30 13:24:52 följande:
    hehe jag håller med.. blir förvånad! Här ser man hur dåligt uppdaterad man är! Jag har också bara sett brudpar kyssas i kyrkan, och sen på trappan med naturligtvis:) Jag kommer nog göra båda, det känns mest naturligt eftersom jag alltid tänkt de så!   Det är väldans vad lite som är svensk tradition när man tittar i alla trådarna! Till och med det där med någor blått, lånat, gammalt osv. det var jag 100% säker på att det var en svensk tradition.. men tydligen inte:)  
    Lite förvånad att man tror att "Something old, something new, something borrowed and something blue" är en svensk sed.
Svar på tråden Första kyssen som gifta