Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

fler som väntar och väntar?

LisaEleonor skrev 2010-09-30 20:08:48 följande:
    Jag gjorde. Vi hade bestämt att min sambo skulle fria, just för att vi är gammaldags och ville göra det på det sättet. Men jag tyckte det var jättesvårt att inte få vara med och bestämma.Vi ville samtidigt hålla på den gamla gränsen att man bara ska vara förlovad ett år och sedan gifta sig. Så jag gick omkring länge och funderade på om vi skulle kunna gifta oss på sommaren, eller våren, eller hösten, eller... Sådär. För jag hade ingen kontroll och hade inget att säga till om. Jag tyckte det var jobbigt, men samtidigt var det värt det när han friade en dag då jag inte alls väntade mig det.
    Tror inte att det är så gammeldags att vänta. I Sverige har ju det vanligaste varit att man kommit överens. Fria du eller säg till honom att om har inte friar före ett visst datum så friar du...
  • Sebastiána
    prinsessanogrodan skrev 2010-10-02 14:40:32 följande:
    Varför ska killen vara den som bestämmer när, hur och varför? Jag vet att man som tjej vill känna sig SPECIELL och UTVALD och uppvaktad....men det är du ju redan! Han ju redan valt dig! Han valde dig för länge sen! Annars skulle han ju inte vara ihop med dig ( min m2b's logik ) Och glöm den där idén om att ringen "ska" vara värd ett visst antal kronor...Det sitter inte i värdet på ringen. Det sitter inte det VEM som tar initiativet heller. Ur ett jämställdhetsperspektiv kan jag tycka att det är MER romantisk att tillsammans bestämma att förlova sig, välja ringar, tid och plats och datum. Jag tycker inte (inte längre ) att det typiskt amerikanska film-sättet är mer romantiskt eller bättre än vårt "svenska" sätt...Här är kvinnorna inte satta på piedstal och sitter och väntar passivt på att bli valda att bli någons fru....Vi har en längre tradition av jämställdhet och tar vad vi vill ha och här bestämmer man tillsammans och kompromissar sig fram.
    Ja, varför tycker en del att det svenska sättet: att gemensamt komma fram till att man vill gifta sig är mindre romantiskt än när killen överaskningsfriar. Det har säkert hänt flera gånger att killen trott att det var rätt läge och fått nobben. Hur kul är det?
Svar på tråden fler som väntar och väntar?