Inlägg från: Jämntjock |Visa alla inlägg
  • Jämntjock

Catering i malmö/ystad trakten??

Vad kul med fler som ska vara på Erikslund! Vi gifter oss och har festen där den 28:e maj, bokade lokalen i början av juli och då var det redan en del bokat. Håller med om att det är ett kanonfint ställe, dessutom helt nyrenoverat. Har vi tur hinner de dessutom slipa golven innan det är dags

• Jämntjock

Vi vigs i Sjörups gamla kyrka, ca 10-15 minuter från Erikslund. Vi har funderat mycket på maten, vi vill inte ha en massa personal springandes. Tanken är att vi bjuder på helstekt vildsvin till huvudrätt och "bara" tårta och kaffe till dessert. Ingen förrätt utan tre-fyra enkla plockrätter för gästerna att mumsa på medan de väntar på oss och fotografen Allt ganska rustikt och enkelt! Hur tänker ni? Angående kyrka så är det nog hööög tid att boka! Vi var som sagt ute i väldigt god tid och folk tyckte nog vi var mer än lite löjliga, men vill man ha ett speciellt datum/kyrka/lokal så måste man vara tidigt på det Trädgårdsbröllop är trevliga, men vi vågade inte chansa så tidigt på säsongen

• Jämntjock

Sjörups kyrka är liten, vi blir 60-70 pers och det blir trångt! Har nit tittat på Bjäresjö? Jättefin, blir alldeles nyrenoverad tills det är dags för er och den ligger ju jättenära Erikslund

Plocket tänker jag att vi gör själv, grisgrillandet hyr vi in och tårtan tänkte vi be sambons mamma baka. Hon gör ljuuuvliga tårtor!

En av de bästa grejorna med Erikslund tyckte jag var barluckan man kan öppna från köket. Tänkte hyra in en bartender som håller i drickandet, vill inte ha ett fylleslag... Hur tänker ni göra med sprit? Fri, till självkostnadspris...? Vi vill inte ha fri sprit, just pga fylleri-risken, men det känns ju apsnålt att ta betalt. Samtidigt tycker jag själv att det är självklart att betala för sin egen dricka på ett bröllop. Öl/vin/vatten ingår så klart till maten

Vad kul att ha någon att bolla med!

• Jämntjock

Vi är jättekluvna i barfrågan... Summan blir ju som du sa mest symbolisk, och bartendern känns klockren - i hopp om att folk inte häller i sig hur mycket som helst om de måste beställa Jag tyckte det kunde vara en kul grej att, förutom ett par sorters öl, rött och vitt vin och cider, ha kanske 3-4 enkla drinkar som man döper efter saker som har med oss att göra. Jag läser tex till lärare, så en kunde hetat Pedagogen och varit en snäll drink, lite mesigt tjejig sådär

När vi tittade på Bjäresjö har jag för mig att den skulle vara klar till sommaren, som jag förstod det så var det inte helt omöjligt att den var klar till vårt bröllop men det var inte säkert. Det finns kanske gott hopp om att den är klar till i juli? Ring Tord Hejdedal, det är han som har hand om den och han är jättebra! Nummer kan du hitta på Ljunits församlings hemsida

• Jämntjock

Vi ska inte ha barn på festen Våra egna kommer vara med under vigseln och den första lilla stunden på fotograferingen, sen får de åka med barnvakt hem och ha en egen fest

Min Pedagog får nog bli vodka, Piggelinglass och fruktsoda- barnsligt gott och typ det enda jag dricker i spritväg. Dessutom lite festligt med en glass nedstucken i glaset

Har ni valt färgschema? Eller rättare sagt, hur långt har ni kommit över huvud taget?? Vi har bokat kyrka, lokal och fotograf, "bokat" tärnor och marshalk, skrivit en i stort sett färdig gästlista (och gjort bordsplacering bara för skojs skull... ) Jag har börjat fila på festprogram och inbjudan i huvudet och jag her en brudklänning jag inte vet om jag kommer använda Känns som en EVIGHET kvar!

• Jämntjock

Ska försöka få med allt i ett inlägg, kommer säkert missa något

Vi har bestämt oss till 99% för att köra på vitt, ljusgrönt(inte för ljus) och syrénlila Ville egentligen ha benvitt eller äggskal, men så råkade jag snubbla över en klänning jag inte kunde låta bli att köpa (löööjligt billigt på Tradera...) och den är kritvit. Vet dock inte om jag verkligen ska ha den än, kommer bestämma mig först efter nyår. Buketten har jag inte funderat så mycket på, mer än att jag vill ha nåt enkelt, gärna med syréner och liljekonvalj. Och kan man få in någon pelargon är det en klar bonus- älskar pelargoner!

Vad bra att ha florister och frisörer i sin umgängeskrets, det skulle man kanske skaffat sig?! En av mina tärnor kommer fixa mitt hår och make up, en annan av tärnorna har en syster som jobbar med blommor och min svägerska är nagelbyggare så henne tänkte jag också utnyttja

Angående inbjudningarna (och övriga pappersprylar) börjar jag få lite småångest. Jag är scrappare och känner pressen, både från mig själv och andra att jag ska göra dem själv och helst att de ska vara FANTASTISKA. Jag vill verkligen hålla det superenkelt eftersom det är så många som ska göras, även om man bara har 6-7 moment / kort blir det en hel del om man ska göra 40 inbjudningskort...

Band till festen har vi inte beslutat oss för om vi ska ha eller inte, det är i slutändan en kostnadsfråga som så mycket annat. Vi har inga kontakter alls i den branschen och då är det inte så lätt att hitta något lagom billigt alternativ. Men vi funderar vidare, behöver ju inte bestämma oss idag Serveringspersonal vill vi verkligen undvika. Dels för att hålla nere kostnaden men mest för att inte behöva bry oss om den biten: hitta folk, om det funkar, hålla koll så allt flyter. Vi kommer dock ha ett par tjejer (eller killar) som springer runt och fyller på, hämtar grejor och är allmänt behjälpliga sådär. De kan kanske springa och hämta glassen i källaren Nej, skämt åsido, jag har också för mig att det fanns en frys i anslutning till "baren".

Grisgrillandet funkar så att man anlitar ett företag som kommer ut med utrustning och grillar grisen/-arna på plats. De har även med sig alla tillbehör så man behöver inte tänka på det. Vad som ska ingå mer exakt förhandlas fram med grillaren Vi har inte fått nåt slutgiltligt pris än, och min pappa kommer mest troligt skjuta grisar åt oss så det påverkar ju också priset

Hur har ni det med tärnor och marskalker? Toastmaster? Värdpar? Bordsplacering?

• Jämntjock

Vi har också besämt vem vi vill ha som toastmaster, men kommer inte fråga förrän till jul eftersom min sambo tycker det är för tidigt... Det tycker inte jag, men så är jag också ett kontrollfreak av rang

Tror också det blir fint med syrener, vill ha det på borden också. Tänker att man lägger en sträng mitt på borden med syrenblad i botten och sedan syrener och lite liljekonvalj i. Och så lite värmeljus i en massa olika sorters värmeljushållare/fat. Gillar när det är lite uppmjukat och inte så stelt

Min klänning är VÄLDIGT lik den du visade!! Min har dock ingen uppfästning så som din utan tyllen hänger liksom rakt ner. Från början satt det däremot en blom-pryl och några hemska plastiga gröna blad på ungefär samma ställe som din blomma men det plockade jag bort omedelbart. Det är absolut inget fel på min klänning, den är jättefin, men jag skulle egentligen vilja ha en som inte är kritvit. Och så blir jag lite osäker på om det passar mig att ha en axelbandslös klänning, och det är det jag måste vänta till efter nyår att kolla Tycker absolut du ska testa, det är ett riktigt bra pris och hon verkar ju seriös

När jag ser lokalen framför mig så ser jag honnörsbordet längs med långsidan mot baksidan till, men det blir kanske inte bra? Tänker att vi inte vill sitta med ryggen mot scenen om det finns ett band som spelar, och jag vill inte att folk ska springa bakom ryggen på oss när de ska på toa och allt vad de ska. Hur som helst tror jag att det blir bra att ha honnörsbordet där jag sa från början, och så flyttar man bort gästernas bord när det är dags att dansa

• Jämntjock

Dukar tänker jag mig Ikeas Knoppa-lakan, och löpare tror jag vi skippar Lakanen kostar 19:-/styck och är 150x250 cm. Kan man räkna att ett lakan räcker till ett bord? Och att det sitter tre i bredd på varje bord? Det betyder i så fall att vi behöver kanske 10-12 lakan. Kan det verkligen stämma?? Låter jättelite...

Åh, vad bra att de har en massa värmeljushållare! har funderat på det, men det känns inte som någon man ringer och kollar med dem så här 7 månader innan Om de har "vanliga" värmeljushållare så kan man ju själv köpa lite olika udda i så fall, får se hur vi gör med det. En annan idé är att köpa en massa gamla fina, lite naggade tefat på loppis. Jättefint tror jag.

Vi ska ju bara ha kaffe och tårta, ingen dessert, men har man inte något annat också? Typ andra kakor eller så. Nej, det har man väl inte?? Verkar konstigt. Däremot måste vi ju ha vickning! Vad ska ni ha? Vi kör på klassikern korv med bröd, ketchup och senap, det går alltid hem! Soyakorv till veggarna såklart. Och så fick jag ett tips om att ha Pucko till, men det tror jag att jag skippar

Var bor ni någonstans förresten? I Ystad eller utanför? Vi bor i Nybrostrand. Eller, strax utanför. Och ni har också barn? Vi har två, en pojke på 6 och en flicka på 3

• Jämntjock

Glömde så klart... Servetter tycker jag absolut man kan ha de där styvare pappservetterna! Var på tjejmiddag häromdagen och hon hade köpt såna jättebilligt på typ Coop. Hennes var visserligen svarta, men det ska väl gå att hitta i en annan färg

• Jämntjock

Det låter ju som en bra idé att dela lakanen! Lite att sy bara, men jag har en mamma som är grym på att hantera en symaskin Jag tror vi behöver typ 18 bord, det blir ju bara 9 dukar?! Och så skulle jag vilja att honnörsbordet har en duk som går hela vägen ner till golvet i framkant så att man kan sparka av sig skorna om man känner för det Även om ni skulle behöva 20 lakan så är det fortfarande inte ens 400:- och det kan man nog överleva

De ljushållarna är perfekta, har en hel del här hemma! Är en riktig loppisfantast så det lär nog bli en och annan tur på sådana till våren

Jag bodde i Skurup förut! Flyttade dit -91 och därifrån strax efter 2000 Jo, vi har två och är sååå nöjda! Ska INTE ha fler Nu börjar man ju dessutom bli bekväm när lillan är så pass stor att man inte behöver bära, vakta och springa efter henne stup i kvarten... Dessutom känner jag inte för att offra något av den tid och energi jag lägger på de barn jag har nu och min sambo. Låter kanske konstigt, men ju fler barn man skaffar desto mindre tid och energi har man till vart och ett av dem, är ingen svår matematik Nu ser jag fram emot att se våra barn växa upp och ha tid och ork att finnas för dem, ta hand om mig själv och vårda vår vuxna relation, inte "bara" vara föräldrar. Det var mitt inlägg i den debatten

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??