Inlägg från: Jämntjock |Visa alla inlägg
  • Jämntjock

Catering i malmö/ystad trakten??

Fiddeli: Jag har ingen aning om vilken storlek du har, men här är några tips

http://www.tradera.com/BRUDKLANNING-exklusiv-REA-stl-36-38-passa-pa-direktlev--auktion_341083_121113014

http://www.tradera.com/FYND-Kanon-fin-Brudklanning-brollopsklanning-auktion_341083_120624133

http://www.tradera.com/-1Kr-NY-Super-elegant-Brollop-brudklanning-38-36-40-okej-w6-auktion_341083_121134304 Denna har jag!

http://www.tradera.com/NY-Super-elegant-Brollop-brudklanning-36-34-38-okej-w23-auktion_341083_121134314

• Jämntjock

Sån tårta vill jag med ha Teddy! Vill samtidigt att svärmor ska baka dem, dels för att hon gör fantastiska tårtor, dels för att hon ska få känna sig som en viktig del av vår dag och dels för att vi inte är ett dugg sugna på att lägga flera tusentals kronor på en tårta... Och det känns ju inte som att man kan begära hur mycket som helst av henne.

Hur ser modellen du fastnat för ut, Teddy? Jag har tittat jättemycket på halterneck, tycker de är sååå snygga. Och så får man en snygg uringning i dem Den jag har nu är dock rak, vilket jag inte är helt frälst i eftersom jag tycker att man lätt blir så lång från bysten upp. Får se när jag är färdigläkt och svullnaden lagt sig helt vilken typ jag vill ha. Man kan kanske fixa en halterneck på den jag har?

• Jämntjock

Den klänningen var ju helt underbar Fiddeli! Superfin! Håller med Teddy, kolla med dem i Vinslöv om de har något liknande

Teddy: Jag tycker du är modig som vill ha färg på din klänning! Tror det kan bli jättefint med rött på ett septemberbröllop. Kanske lite djupröd och inte så julröd. En vän till mig köpte en underbar klänning med jättefint mönster, visserligen i lila, i Vinslöv så de har nog en del sånt

Jag hittade en uuunderbar klänning till salu på nätet igår! Har mailat säljaren om att få komma och prova den och kolla på färgen. Det stod typ varm champagne eller nåt sånt, bara det inte blir för brunt eller för mörkt. Hoppas hon svarar snabbt! Kan mycket väl tänka mig att byta ut den klänningen jag har, sälja den och köpa denna istället. Håll tummarna!

En fråga angående klänningen... Väljer ni klänning tillsammans med era gubbar? Eller visar ni dem klänningen ni ska ha? Jag vill inte att min ska se min klänning förrän jag kommer in i kyrkan på vår bröllopsdag, och inte gästerna heller för den delen. De enda som ska få se min klänning innan bröllopet är mina tärnor Och jag vill inte se min sambo heller för den delen. Jösses vad snygg han kommer vara! :-O

Vi har haft en diskussion om själva känslan och "stilen" på vårt bröllop. Jag trodde vi var överens om att hålla det ganska enkelt, men ändå en rejäl fest, med plock istället för förrätt, självgående bord med helstekt vildsvin och tårtan till dessert. Nu har han bestämt sig för att han verkligen vill ha ett mer, vad han kallar, klassiskt bröllop med trerätters och hela köret. Så nu får vi tänka om helt och hållet... Jag är så rädd att det blir stelt och formellt, han menar att det sätter en viss ton- att det är ett bröllop och inget vanligt "gille" (han kommer från en familj som är ganska "etikett"). Eftersom det är viktigare för honom att det är så än det är för mig att det INTE är det så antar jag att vi kör på hans linje. Vill verkligen inte att han ska känna sig missnöjd med vår dag!

Jag börjar känna mig jättestressad nu. Knappt 7 månader kvar och vi har MASSOR att göra. Min sambo tror att jag överdriver och är hispig, att man inte måste vara ute i så god tid som jag säger med allting. Han tror att man kan ringa en cateringfirma ett par veckor innan bröllopet och beställa nåt. Men jag är kanske hispig

• Jämntjock

Vi blir någonstans mellan 60 och 70 pers, vilket är for många för att det ska bli någon familjär stämning så för den sakens skull går det lika bra med sittande middag. Och det är inte det att jag har något emot det egentligen, det måste ju inte bli stelt. En fördel är ju att det underlättar en hel del för toastmastern om alla sitter hela tiden, han behöver inte ta hänsyn till att folk springer och fyller på. Blir nog bra!

Det är med tidsoptimismen... Vad ska man göra åt det?! Jag blir skitstressad och känner mig jättetjatig men jag vill verkligen inte stå där och stressa som en tok i sista sekund. Får väl göra lite smått efterhand så han inte känner att ALLT händer samtidigt

Vi har bestämt oss för vem vi vill ha som toastmaster, eller tm-par egentligen, men kommer inte fråga förrän tidigast till jul. Samma med en värdinna. Inbjudningarna pratade vi om igår att de kan man ju sätta igång med om man känner för det. Jag menade att då måste man ha ett spikat färgtema och då sa han "Ja, men bestäm ett då!" Där bryr han sig helt plötsligt inte! Så länge det inte blir neongrön och pistageorange typ Jag har varit inställd på vitt,syrénlila och grönt men är nu mer inne på vitt syrénlila och grått, mest för att jag inte vill ha det för gulligt. Går allt bra med klänning nr 2 får det bli champagne, syrénlila och svart istället...

• Jämntjock

Jag har ju 5 tärnor, så sällskap i klänningsfrågan har jag

Som det ser ut så kommer jag prova klänningen på fredag!! Hoppas hoppas hoppas den är så fin som den ser ut!

Idag ska jag på första återbesöket efter operationerna, hoppas kirurgen är nöjd med resultatet så här långt. Vet inte om ni har läst om det men en kvinna dog efter en bröstoperation på grannkliniken till "min" klinik i måndags. Läskigt!

• Jämntjock

Återbesöket gick jättebra, skönt! Kvinnan som dog gjorde en bröstoperation

Japp, 5 tärnor. Funderade länge på hur man "bör" göra, hur många de "bör" vara osv, men sen frågade jag mig själv vem JAG vill ha vid min sida på "resan" och under hela bröllopsdagen, och då var svaret enkelt. De betalar sina kläder själv Väldigt fria tyglar, prioritet nr ett är att de känner sig bekväma i det de har på sig!

Imorgon ska jag prova klänningen! Kommer på mig själv med att hoppas väldigt mycket på den, vilket kan vara lite farligt. Tänk om den inte alls passar eller är i helt fel färg! Det får vi reda på i morgon förmiddag En av mina tärnor kommer följa med som moraliskt stöd och smakråd

På lördag ska jag till Ullared! Har inte varit där på 3½ år så när två av mina tärnor frågade om jag ville följa med hoppade jag på direkt, ska bli så himla kul! Shoppinglistan börjar bli lång Fiddeli, ni som var där nyligen- vad ska jag INTE  missa??

Mina föräldrar bidrar inte ekonomiskt alls, men min sambos pappa gör och troligtvis hans mamma med. De har dock noll och inga krav på hur vi använder pengarna.

• Jämntjock

Grrrrrrr Skrev precis ett LÅNGT inlägg som bara försvann

I korthet:

Klänningen var alldeles för mörk så den är avskriven. Är dessutom inte säker på att jag vill ha den necklinen. Får ta en turné på Malmös brudbutiker med mina tärnor efter nyår. Har för övrigt bestämt färgen på tärnornas klänningar till svart (till 99% säkerhet iaf )

Ullared var TRÅNGT! Handlde för 3500:- vilket var betydligt mer än jag tänkt men då fick jag alla julklappar till barnen plus en massa kläder och annat så det var ganska okej ändå.

Snart är det fotboll på TV som gäller! Heja di blåe!

• Jämntjock

Gallan är nog något av det värsta man kan ha ont av. Hade själv lite trassel med den tidigare i höst och jösses vad ont det gör! Hoppas din sambo kryar på sig snart! Har ni tittat på kyrkor alls? Är det i Vinslöv ni ska boka tid?

Jag har inte provat eller tittat på klänningar "live" förut så det ska bli väldigt spännande! Får se om alla tärnorna följer med dock Är mycket nöjd med de svarta klänningarna på tärnorna! De ska ha ett syrénlila band, sidenband eller nåt, i midjan och i kyrkan en syrénlila sjal över axlarna. Det syrenlila tänker jag sen att jag tar upp i min bukett och killarnas korsage, kanske även i vår dotters klänning även om man inte "ska" ha lila i kyrkan. Man ska inte ha svart heller... Svarta kostymer på killarna och sambons väst+ fluga i samma färg som min klänning. Enhetligt och bra.

Teddy: Förstår absolut vad du menar angående möhippan! Jag är INTE den som tycker det är kul att spökas ut och göras till åtlöje. Jag kan visst bjuda på mig själv, men såna tillställningar blir bara pinsamma för alla inblandade. Jag tycker man ska ha kul på möhippor och fokusera på riktiga aktiviteter, typ köra go kart, femkamp osv. Sen på kvällen kan man gå ut bland folk och svänga de lurviga Jag är ganska säker på att mina tärnor känner mig så pass väl och är så vuxna att jag inte behöver oroa mig.

Ringde prästen vi (jag) vill ha i fredags och det verkar inte vara några problem att få ha henne. Ska dock ringa henne igen idag för att bekräfta allt eftersom hon var ledig i fredags. Hade varit så himla kul om vi kunde haft henne!

• Jämntjock

Om ni inte har några speciella relationer till kyrkor så tipsar jag om Öja och Bjäresjö! Och om ni blir 50 gäster eller färre- Snårestads kyrka. Vi döpte båda barnen där men den är tyvärr för liten för vårt bröllop
    Snårestad och Bjäresjö ligger dessutom på "rätt" sida av Ystad i förhållande till Erikslund. Vi tillhör Stora Köpinge församling, men kommer vigas i Ljunits församling av en präst från Hammenhög-Stiby församling   Det spelar alltså ingen roll vilken församling man tillhör

Vi vill ha prästen från Hammenhög eftersom jag sjungit i Hammenhögs damkör och då lyssnat på hennes predikan ett antal gånger. Hon är väldigt mysig tycker jag, vanlig liksom och hennes predikan brukar vara en lagom blandning av andlighet och personliga reflektioner. Glömde ringa henne idag dock...

Jo, jag är väldigt nöjd med vårt val att ha svart på tärnorna! Nu ska vi bara hitta klännig som alla gillar... Alla tärnorna är helt olika både till personlighet, utseende och kroppstyp så det blir en utmaning

• Jämntjock

Vad kul att prova klänning! Bokade du tid i Vinslöv? Ser fram emot januari när jag kan böra prova

Jag tänker att vi gör E-bord, men tre eller fyra tungor där honnörsbordet går längs långväggen mot baksidan. Med tre tungor behöver inte honnörsbordet bli så långt, vilket vi nog får lite svårt att få till- vi är inte så många som ska sitta där. Fyra tungor ger kortare tungor och därmed en kompaktare sittning med bättre överblick. Dessutom finns det möjlighet att sätta en stol mitt emot oss så att folk kan komma och sätta sig och prata en stund om de känner för det. Vi vill gärna att det ska finnas tungor som liksom börjar där våra föräldrar sitter eftersom de så kommer närmre gästerna, och då tror jag fyra är bättre än tre. Efter middagen tänker jag att borden ändras om och ställs mer längs kortsidan mot köket så att dansgolvet blir öppet. Kommer inte ihåg riktigt hur stor lokalen var, man vill ju inte att det ska vara ett gigantiskt dansgolv heller för då blir det så tomt och mindre inbjudande.

Hur tänker ni angående möblering?! Jättesvårt tycker jag.

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??