Inlägg från: Jämntjock |Visa alla inlägg
  • Jämntjock

Catering i malmö/ystad trakten??

Hoppas lillen kryar på sig snabbt, det är jobbigt när de är dåliga- speciellt omde inte kan sova ordentligt

Vi ska inte klä stolarna med nånting. Jag tänker att vi inte behöver ytterligare ett moment, en kostnad och en stressfaktor när det finns stolar som är bra som de är

Här svänger det i tankarna kring mat. Från helgrillad gris till catering och nu till inhyrd kock som lagar mat vi köpt in till en meny vi tagit fram själv. Förrätt och efterrätt kommer vi isf sannolikt att göra själv. Mååånga turer blir det, tur man har gott om tid 

Jag bryr mig inte ett smack om vad vi åker i från kyrkan till Erikslund, i mina ögon är det enbart en transportsträcka och vår vanliga bil duger lika bra som något annat! Vet inte om min sambo är lika övertygad om det

Kanon att du varit förutseende nog att kolla upp måtten Fiddeli! Och vad kul att de har julmarknader, återkom gärna med datum och tid!

• Jämntjock

Vi har ingen kock än, och ingen serveringspersonal heller

Vilket band är det ni ska ha? Vi vet inte om vi ska ha band än, det är helt och hållet en kostnadsfråga

• Jämntjock

Klart man ska sno varandras kontakter! Vi har ju inte precis bröllop som krockar med varandra

• Jämntjock

Hej och välkommen Finafia! Vad kul med en till Erikslundare Vad kul med vigsel i Solberga kyrka! Bodde i Katslösa ett tag och gillar verkligen trakterna däromkring

Fiddeli: Visst var det Bjäresjö ni skulle gifta er i? I så fall tror jag det är Christina Täljemark som är "ordinarie" präst och hon är jättebra! Hon döpte vår kille, visserligen för 6 år sedan, men hon är nog fortfarande bra  Tror du kan kolla prästen på församlingens hemsida!

Jag tycker absolut inte att kycklingfilé är för "enkelt" på bröllop, man kan ju göra så otroligt mycket med den för att lyxa till det! Vi för fortsatta diskussioner om upplägg kring maten, servering och... ungefär EN MILJON andra saker

Är jättesugen på att sätta fart med inbjudningarna men just nu känner jag mig så stressad över allt jag inte kan/får göra pga läkningen så jag orkar inte ens tänka på att sätta igång med dem Just nu ligger ca 12 meter tyg i mitt kök och väntar på att bli omvandlat till julgardiner...

• Jämntjock

Macheten har varit framme här länge!

Putsa fönster är en av de grejerna jag kan tokglömma, det finns inte en chans att jag ska kunna göra det. Och inte hänga upp gardinerna, bära ner pyntet, dammsuga, tvätta golv... Förlåt att jag gnäller! Jag vet ju att det blir bättre och att det är viktigt att inte ta i och göra fel grejer så här kort efter operation, men det SUGER verkligen!

Måste gratulera till det fantastiska beslutet att lämna Malmö! Är själv född där och är evigt tacksam att mina föräldrar flyttade därifrån, till just Skurup, innan vi blev helt skadade
    Det är ju kanon med kontakter inom restaurant! Min sambo har några bartender-kontakter vi tänkte undersöka, vill verkligen inte ha groggbord! Då blir det som du skrev Finafia och det vägrar jag gå med på. Troligtvis blir det så att vi sätter fram öl, vin, cider och alkoholfritt på borden så folk kan ta fritt av det till huvudrätten, de som serverar får se till att det fylls på om det behövs. Till förrätt och dessert blir det förmodligen enbart ett vin och alkoholfritt till var och en av rätterna. Usch, jag vet inte, vi tänker kanske helt fel??

• Jämntjock

Välkommen hem Teddy! Bra att du kom och livade upp tr¨åden igen, den har slumrat lite den senaste veckan

Vad synd att marknaderna redan avarit, hade varit kul att åka dit och titta

Vill också prova klänningar men får snällt vänta nån månad till. Det ska bli så himla kul att prova, speciellt när man har världens bästa tärnor med sig!

Funderar starlt på att börja göra några olika varianter på inbjudningskort som vi sen kan utgå från när vi bestämmer oss för vad vi vill ha. Har bestämt att skippa handgjorda julkort i år, jag orkar helt enkelt inte med stressen och har tankarna på helt andra håll

• Jämntjock

Klart jag visar mina inbjudningsideér! Alltid kul att höra vad andra tycker

Vi kommer inte ha någon sluttid, folk får stanna så länge de vill. Så är det tänkt iaf... Å andra sidan kommer ju vi att avlägsna oss innan festen är slut och då måste det finnas någon som tycker det är okej att stanna tills sista gästen går. Svårt att begära det av någon kanske. Nu när man tänker efter är det kanske bäst att sätta en sluttid? Men 01 känns tidigt. Tänker så här:

15.00 Vigsel
    Vi fotograferas och gästerna minglar
    17.30/18.00 Middag börjar
    Bensträckare och dans- baren öppnas
    22.00 Tårta och kaffe
    Mer dans
    00.00 Vickning
    Ännu mer dans
    02.00 Slut

Bandet är ju jättesvårt! Ska vi ha band vill jag hade dem från middagens slut till festens slut= mer än 3 timmar... Om man bara har dem fram till vikningen känns det som att risken blir att festen kommer av sig.

Hur lång tid tar det att äta trerätters, med tal och allting?!

Angående ringar så är det bara jag som får en ny ring, våra förlovningsringar behåller vi som de är och sambon ska bara ha den. Min ring ska vi få gjord och kommer använda svärmors gamla vigselrings stenparti och min farfars mor och fars vigselringar nedsmälta. Tror det kan bli jättebra, men det känns som att det börjar bli hög tid att kolla upp olika guldsmeder... Någon som har erfarenhet från någon bra guldsmed i Ystadsområdet??

• Jämntjock

Teddy: Visst kan man hålla stämningen uppe under vickningen genom att hålla musiken igång. Och så beror det ju på hur hungriga folk är, och med trerätters+tårta kan jag aldrig tänka mig att folk skulle vara hungriga?! Man har väl nån snacks också så folk kan ta under tiden de dansar och umgås?

Fiddeli: Ja, det ska bli jättekul att få en så speciell ring! Först hade jag tänkt bara ha en likadan som min förlovningsring. Tycker det är snyggt med två likadana släta ringar, och dessutom är jag enormt kräsen Jag är allergisk mot bling och när svärmor frågade hade jag inte sett en enda ring jag skulle vilja ha som vigselring. Det lustiga var att bara dagarna innan hon frågade hade jag sett EN ring i en bröllopstidning som jag skulle kunna tänka mig, en sån här: javascript: MyAjaxRequest('right_col','engine/return_article_info.php?oID=412')

Smal med små stenar i rad. När sedan svärmor fråade om vi inte ville använda hennes ring till att göra en vigselring blev jag lite nervös- hur skulle det gå att få ihop hennes ring till något som passar mig när det inte finns någon jag tyckt om?! Sen tog hon fram ringen och den ser ut precis som den jag hittat! Så självklart vill vi använda den Och min farfars mor och fars ringar ligger bara i en låda här hemma. De är dessutom ihopsatta för en herrans massa år sedan, till en ring som är fruktansvärt ful hahaha Känns bra att kunna använda dem och bära dem med mig

• Jämntjock

Kul att du är på G igen Finafia! Julen tar ju lite fokus just nu, men det är det värt Ääälskar julen!

Ja, lite knepigt är det när släkten vill ha ett finger med i spelet men just med svärmor är det aldrig problem. Vi hade kunnat tacka nej utan att hon tagit illa upp men hon är en väldigt stor del av vårt liv och vi vill väldigt gärna göra henne till en stor del av vårt bröllop. Hon är Jehovas, enda i familjen och sin bekantskapskrets så att säga, och firar alltså ingenting- inte jul, födelsedagar, midsommar, nyår, valborg osv, men bröllop är det största och viktigaste som finns typ och DET kan hon fira helt och fullt. Vi vill verkligen att hon ska få känna sig delaktig och viktig för oss. Så att vi kan ha hennes ring är en välkommen bonus! Vilken guldsmed har du kontaktat?

Bordsplaceringen är huuur svår som helst, alltså hur borden ska stå- inte vem som ska sitta var Personligen gillar jag inte separata småbord oavsett form eftersom jag tycker det isolerar gästerna. Var själv på ett bröllop med runda bord för några år sedan och man pratade med de som satt vid ens eget bord och ingen annan. Hade turen att inte sitta med ryggen mot brudparet för det hade inte känts alls kul tycker jag. Men vill ni väldigt gärna så kan ni kanske ha kvadratiska bord som du sa, och sätta dem så att ena hörnan liksom pekar mot er. Då borde ingen hamna riktigt med ryggen till, om du förstår hur jag menar?

Stolsöverdrag tror jag man skulle kunna få till ganska lätt genom att lägga ett Knoppalakan över och binda åt ett band nere i vinkeln rygg/sits med en snygg rosett på baksidan På så sätt behöver man inte sy krångliga figurpassade överdrag och får det lite mer romantiskt kanske?

• Jämntjock

Finafia: Så lite så, det är ju det vi skriver här för- bolla ideér Stolsöverdragen för 25:-/st inkl tvätt blir nog svårslaget... Ett sådant lakan kostar 19:- och sen tillkommer band. För att inte tala om allt jobb med att tvätta dem sen, och vad sjutton ska man med 100 lakan till sen?!

Jag förstår absolut er matångest! Vi har en rejäl dos sådan, och vi jobbar inte ens med mat! :-O

Vi skulle vilja hyra en kock som kommer till lokalen och lagar vår huvudrätt, samt några tjejer/killar som kan servera och senare stå i bar. Vi har själv typ nada kontakter inom den branchen, men det verkar ju som om någon här är ganska välförsedd med sådana Tror du det skulle kunna gå att få tag på en kock som vill jobba så, och vad tror du det skulle kosta i så fall? Det svåra är ju att maten är så viktig och eftersom man inte känner någon kock så känns det som att man famlar i blindo- man vill ju att det är en duktig kock som tar sitt ansvar och levererar god mat och hur ska man veta det innan?!

Förrätt och dessert vill vi fixa själv, som det ser ut nu iallafall men det lär säkert ändras ett antal gånger till innan det är dags

Vi kommer köpa all vår sprit i Tyskland, det är överlägset billigast och ska bli en trevlig dagsutflykt till våren

Alla tiders har jag ingen erfarenhet av tyvärr

• Jämntjock

Finafia: Ja, visst gör det?! Glad att denna tråd finns

Jo, vi ska ha trerätters plus tårta. Sambon vill väldigt gärna ha det så även om jag tycker det hade räckt länge med tårta istället för dessert. Han är rädd att middagen, och därmed hela festen, ska bli för kort annars.

Får kanske kolla upp den där Pia H då. Ovanligt efternamn, måste ju vara släkt med en bekant till mig på något sätt.

Snitt till brudskålen tror jag inte vi ska ha. Vi kommer fotas direkt efter vigseln så det kommer bli en stunds väntan för gästerna. I väntan på oss vill vi att gästerna ska ha något att tugga på eftersom de annars kommer vara utsvultna innan det är dags för middag... Vad vet jag inte riktigt än, men några olika enkla munsbitar. Tips mottages tacksamt!

Kyllie: Tyvärr har jag inte så bra koll på det där, skulle själv eventuellt behöva hjälp av en sömmerska vad det lider. Säg gärna till om du hittar någon Lycka till!

• Jämntjock

Åh, glömde fråga! Har ni funderat på bröllopsresa? Ska ni åka, och i så fall vart och när? Många brudpar önskar sig pengar tilll bröllopsresan istället för en massa skålar och annan skit (sorry ). Vad tycker ni om det? Jag skulle tycka det var så himla kul att överraska sambon med en bröllopsresa i morgongåva och åka direkt på söndagen. Sticka iväg på nåt äventyr i en vecka eller så. Problemet är ju att en sån resa vi skulle tycka var kanon går loss på typ 60000:- och det finns noll och ingen chans att jag ska kunna spara ihop så mycket pengar- dessutom i hemlighet...

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??