Inlägg från: FruFiddeli |Visa alla inlägg
  • FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hihi..  ja bridezilla stämpeln börjar närma sig även här... Kan ju knappt somna om kvällarna för man bara ligger och planerar och planerar.. Jag är helt hopplös med sånt har sådan beslutsångest över minsta sak haha, vill ju verkligen att allt ska bli perfekt!

Vilket fint färgtema, låter väldigt romantiskt och härligt..

Jag har också varit på Drivas ett antal gånger, bor du möjligtvis också i Skurup? Tyvärr har de inte de papperna jag tror jag vill ha, ljusgröna pärlemo papper, och de skulle inte ta in fler heller för de sa att de skulle minska ner :( typiskt. Jag tycker det är lite svårt det här med just inbjudan och festprogram etc, man vill ju att de ska höra hop och jag har redan köpt "kort kitt" på panduro outlet där jag ska använda själva korten och kuverten men sen måste jag ju få till det så det blir något liknande papper till festprogrammet också.. vet inte riktigt hur jag ska göra.. Men jag har lite tankar..

Har ni bestämt något kring middagen? Ska ni ha buffe eller sittande? Kock eller catering?

Det där med präst, hur fungerar det egentligen? Varken jag eller min BM har någon relation till någon särskild präst så hur gör man då? Bestämmer man själv präst eller de bokar den som är ledig typ? Hur vet man om de är bra? 

• FruFiddeli

Förresten, hur kommer ni göra med drickan till maten? Kommer ni låta serveringspersonalen sköta det eller ställer ni fram på borden så var och en får förse sig?

Jag vet inte hur vi ska göra riktigt, först tänkte jag att det var självklart att serveringspersonalen serverar även dryck, men då behöver man ju mer serveringspersonal..

En sak till.. Tycker ni man kan servera kycklingfilé på ett bröllop? Det känns som att det kanske är för "enkelt" eller vad man ska säga..  

• FruFiddeli

Hahah.. ja hur kan en jul komma såhär och ta tid från allt vårt bröllopsplanerande, själv har jag spenderat dagen med att tvätta fönster, inte världens roligaste syssla, men nödvändigt om man ska hänga stjärnor i fönsterna som ju lyser upp allt skit annars..

Nej visst är det inte för enkelt med kycklingfilé, har kollat lite på alla-tiders-catering och de har några förslag som vi ska kolla upp.. Ibland får jag för mig att det måste vara något mer annorlunda kött och lite finare just till bröllop men som sagt så kan man ju lyxa till även kycklingfilé.

Tack för hjälpen med prästerna hoppas det är hon då och att hon är bra och inte har semester när vi ska gifta oss.

Hoppas du mår bättre snart och kan sätta igång med allt som du vill göra!

• FruFiddeli

Visst är det skönt att ha flyttat från Malmö, är själv också född och uppvuxen där men byggde hus här i Skurup och flytta hit för 1,5 år sedan då min BM kommer härifrån. Trivs mycket bättre än vad jag någonsin skulle kunna tänka mig=).

Vi kommer nog också göra som ni jämntjock, låta drickan till maten stå på borden och sen givetvis ha någon i baren, annars blir det nog som ni säger, folk står och blandar 12or..

Vad är ni inne på för mat nu, jämntjock?Jag skulle så väldigt gärna vilja ha kall avokadosoppa till förätt, men tanken är att vi ska göra förätten själv och jag tror inte man kan göra den soppan dagen innan (borde väl bli brun då?). Jag får testa kanske det fungerar där e ju lime eller citron i och det brukar väl förhindra att den mörknar? 

finafia: det är ju perfekt med kontakter inom restaurangbranschen. Man vill ju veta att serveringspersonalen är duktig så att allt flyter på.. Jag kom på igår att min BMs kusin är servitör så vi ska kolla med honom om han kan tipsa om någon..

Jag har också varit inne på att beställa klänning från Kina men jag tror det får bli en härifrån Sverige för det känns absolut bäst om man kan prova den innan.. men fråga mig imorgon så har jag säkert ändrat mig igen.. beslutsångest i vet;).. Man har ju läst många som varit nöjda med sina klänningar från Kina som du skriver, ja vi får väl se hur det blir, hittar man ingen i Sverige, till rimligt pris, så får man väl beställa en.

• FruFiddeli

Teddy: Åååå vad härligt, så skönt att åka utomlands mitt i vintern! Hoppas ni hade det fantastiskt!  Så kul att du snart ska prova klänning, är det i Vinslöv (du har kanske berättat det innan.. hmm.. kommer inte ihåg). 

Jämntjock: Snart  är det din tur ska du se, förstår att du längtar och att du börjar bli trött på att inte kunna göra vad du vill, men snart så=)..

Att göra lite olika inbjudningskort är ju en bra idé. Förstår att det inte blir hemma gjorda julkort för din del i år. Själv tar jag bara kort på lill prinsen och skickar ut, så det blir inget avancerat här heller..

Är det någon av er som har bestämt vad ni ska ha för ringar? Jag har hittat vad jag vill ha, blir titan ring så vi kommer köpa nya förlovningsringar också för de vi har är vit guld.. men så får det bli=)

Ha det gött i snön!!

• FruFiddeli

Hej igen!

Nu måste jag bara höra med er, håller på att diskutera med min kära sambo om hur vida vi ska ha en bestämd slut tid för festen eller vi ska hålla på så länge vi vill. Han menar att han tycker att man ska meddela att att kl 01 blir det nattamat och efter det så avrundas festen (först tyckte han 00.30 men det tycker absolut inte jag). Han menar att det blir lättare för gästerna att planera hemfärd och dylikt om de vet en sluttid, men har man nu en lokal som man kan vara i hur länge som helst så kan man väl hålla på ett tag om man känner för det, jag förstår hur han menar men jag vet inte.. Ska man sluta redan 01 (vilket de iof har gjort på de flesta bröllop jag varit på) så känns det som att man iaf får vigas 15, blir det inte för lite tid annars.. man vill ju ha ut så mycket roligt av dagen som möjligt! Hur ska ni göra.. 

Vad tycker ni förresten om bandet då, de spelar 3 timmar tror jag, men vilka tre timmar passar bäst då? 22-01 eller kanske 21-00 och sen har man egen musik.. hmm vad mycket det är som kommer upp hela tiden som man inte tänkt på..

• FruFiddeli

Ååå underbart när man kan ärva och göra om ringen till sin egen, känns änn mer speciellt då kan jag tycka=).. Vi hade inte heller tänkt att min BM skulle ha en ny ring men nu när vi ändrat oss och vill ha titan( vilket han också absolut vill) Så blir det nya ringar till oss både.. Har tyvärr ingen aning om någon guldsmed:(..

Ja visst känns 01 tidigt! Får ta och disskutera detta vidare med min BM ;).  Men vi kommer fotografera oss innan vigseln så den tiden slipper gästerna att vänta på oss, så kanske att vi kommer igång med maten lite tidigare.. Men ändå, men vet ju hur fort tiden går och sen plötsligt är det slut så snabbt.. 

När jag har varit på bröllop som har band så kan jag inte alls minnas vilka tider de spelat.. men den roligaste bröllopsfesten jag varit på så tror jag bandet spelade 3X40 min och sen var det "vanlig" musik mellan.. Men jag vill nog att de ska spela efeter middagen som du säger för att få igång det hela.. hmm får noig ta och prata med min pappa hur de brukar lägga upp det..

• FruFiddeli

Oj oj här har det skrivits en massa, vad kul=)!! Visst e det mysigt med jul nu, man får ju verkligen den rätta känslan med all snö!!

Jämntjock: Jätte fin ring!!! Tänk vilken tur man kan ha=). 

finafia: Jag har också tänkt på det här med runda bord som du var inne på, just för att man ska kunna prata med fler, men jag tror det tar för stor plats om man ska göra som du sa och göra en kvadrat ist.. Tror nog att det blir bäst med E bord för vår del och sen får man tänka till ordentligt när man gör bordsplaceringen så det inte blir sådär segt som det kanske kan bli om man hamnar på fel ställe.. 

Jag tycker det är jätte snyggt med stolsöverdrag men kommer inte ha det själv för vi tycker det känns lite onödigt men det blir absolut en mer bröllopskänsla på dukningen om man har det och 25 kr var ju skit billigt! Var är det någonstans, hyr de kanske ut dukar också? Kolla bara så de passar till stolarna, vet inte alls hur det fungerar men jag har för mig att stolarna var ganska låga i ryggen.

Man kanske skulle kolla den där Pia H, Ronny pratade också om henne.. Hade som du Jämntjock också helst haft kock på plats och som du säger finafia så är det ju jätte bra med någon som kan köket..

Vad häftigt det hade varit om du kunde fixa en bröllopsresa som morgongåva! Fast det är ju onekligen lite svårt att spara ihop 60000 i smyg, annars också för den delen=). Vi ska önska oss presentkort på en resebyrå för att sedan ta en restresa med våra bästa vänner och deras flicka. Vart spelar egentligen ingen roll, reser man med barn så är det mest bara skönt om det är så praktiskt som möjligt=).

Kyllie: Har tyvärr inte heller någon koll på det där med sömmerska.. Eller förresten så vet jag att min svärmor fick en klänning upp sydd av en duktig kvinna när vi var på bröllop förra året. Vet inte alls var hon håller till eller vad hon kostar men jag kan kolla upp hennes namn och nr.. 

• FruFiddeli

Å just det, nu har jag köpt allt material till inbjudningskorten och festhäftena och jag vet precis hur jag vill att de ska se ut så nu ska här sättas igång och pyssla! Så kul!!

• FruFiddeli

Visst ska jag visa korten när de är färdiga=).

den där Pia blir ju barar mer och mer intressant. Är det någon av er som är inne på att använda henne som kock?

Jag har också funderat på det där med brudbåge men jag tror att vi kör på den stora de har till att ha ute, får räcka med det för som du säger så tycker jag också att det skymmer för mycket om man ska ha en vid bordet.. 

Ja nu när julen snart är här får man ta en liten paus i planerandet, kan behövas ibland. Tråkigt att din BM inte engagerar sig kanske han också kommer igång efter jul och känner att det börjar bli dags.

Finafia: Jag hittade en bild (annons på blocket)där de dukat med fyrkantiga bord, knoppa lakan som stolsöverdrag och dukar, hon hyrde tydligen ut för 10kr..

Ganska snyggt ändå att placera borden så.. Hmm det tål att tänkas på..

Knoppa lakan

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??