• LOMARE

Höstig buffe

Vi har tänkt att göra så mycket som möjligt själva då vi har många duktiga mat-o-bakare som gärna hjälper till. Vi vill nu ha lite tips på buffemat, både varmt och  kallt...

• Svar på tråden Höstig buffe
  • ClaraH

Kantarellpaj och/eller andra pajer (varm eller kall), dubbelmarinerat kött (kall), potatisgratäng (varm), soppa t.ex. blomkålssoppa, sallader. grillade grönsaker (varmt).

• LOMARE

Tack, potatisgratäng är givet, dubbelmarinerat kött låter gott, måste jag testa. Pajer lär det nog bli i olika smaker...

• Kattpoet

Äpplestek,   Tjärlknöl,  ungsbakade rotfrukter (om ni gör detta på saltbädd blir det helt underbart),  rotsellerimos,  äppleknyten, potatisbröd, rotfruktsoppa, rotfruksgratäng.

Äppelkyckling filer  med  yoghurtsås och päron,  potatis och päronsallad, skrämd kossa ( min pappas ide på att  viltmarinera en nötstek och  han brukade servera den med orden, jag skrämde kossan så den blev vild...)

Det finns massor med höstig mat.

• LOMARE

Tackar för tipsen, vet att det finns mycket att välja på men vill ha lite tips och ideer ändå. Gärna på mat som går att laga till innan... Skrämd kossa lät ju lite kul...

• Kattpoet

Tjärlknöl kan göras innan  också  äppleknyten, äpplekyckling, potatisbröd, skrämd kossa går att  kall , fyllda  smördegsknyten kan också göras i förväg, rotsellerimos går att göra i förväg till viss del  man kan koka rotsellerin dagen innan och göra klart moset precis innan genom att hälla kokt mjölk över den när man mosar den.

Potatis och päron sallad går göra halvklar, man göra potatissalladen dagen innan och sedan samma dag tillsätter man päron bitarna.

• LOMARE

Ja det är sant, vill gärna ha tips på någon fiskrätt, gärna lax av olika slag...

• Kattpoet

Gravlax, inkokt lax, laxmouse,  laxaladåb, funkar ju alltid.

Sen finns det  andra sorters fiskmousse  man kan göra.

• Johanna Lund

Man kan ju köra på med mårtengås tema om man gillar gås. Men ugnsbakade rotfrukter och äpplen. Kantarellsoppa el svartsoppa(om man gillar det). Äppelpaj el äppelkaka.

• LOMARE

Vad är svartsoppa? Måste jag nog googla...

• Johanna Lund

Det är en kryddig soppa som smakar pepparkaka. Den är gjord på gåsblod, därför blir soppan svart och därav namnet.

• ClaraH

fiskpaté kan man förbereda dagen innan och ha en god sås till.

• idaamariaa

hej.. 
    vet inte om ni redan gift er?  :)
    men min syster hade ett höst bröllop o då lagade våran mamma en jätte god o mustig kyckling gryta m. kyckling, champinjoner, paprika o. till det serverades kokt pot o. ris och höstig sallad samt bröd m. smör o ost.. Väldigt gott o. smidigt att göra mycket på en gång och kan stå färdigt i kylen och t.o.m frysas in fram tills bröllopsdagen... 

/ Ida 

Svar på tråden Höstig buffe