Gluten- och laktosfritt!
Med tanke på att Valio lade ner 15 år av forskning för att få fram sina laktosfria produkter, betvivlar jag mycket starkt att det räcker med att värma mjölk i 60 grader i 10 minuter för att få bort mjölksockret (=laktosen). 60 grader är ju inte ens koktemperatur.
Angående laktrasetabletter och låglaktosprodukter så ska man inte lita på att ens gäster kan äta sånt. Vissa är verkligen enormt känsliga mot laktos och behöver totalt laktosFRIA produkter för att inte få besvär.
För mig är det självklart att ta hänsyn till vänners & släktingars allergier och intoleranser + förstås vegetarisk och vegankost. Oftast går det ju att ha ett huvudalternativ som de flesta äter, och så ett eller två alternativ till allergiker/vegetarianer. Så jobbigt är det faktiskt inte, speciellt inte om man anlitar en cateringfirma eller har festen på restaurang.
Har själv varit på 1 bröllop där jag fick äta baguette och potatisgratäng för att brudparet struntat i att informera cateringfirman om gästernas allergier.
På en subskriberad fest förra året fick jag äta potatismos och baguette eftersom festarrangörerna tyckte att det "var så jobbigt med allergiker" att de valt att skippa allt vad alternativkost hette. Kändes ju LITE surt att betala 250:- för att äta potatismos med baguette.
Har man buffé tycker jag det är bra om man kan ha små lappar där det står vad maten innehåller, alternativt märker ut rätter med ingredienser någon anmält allergi mot. Det är inte sådär himla kul att jämt vara tvungen att fråga personalen om vilka rätter man kan äta... (man känner sig lite lätt jobbig då)