Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?
Hur jag skulle göra? Jo, jag skulle tänka precis tvärtom.
Det är inte jag som bjuder in människor till min möhippa. Det är mina vänner som kanske ställer till med hippa för mig. Den som blir bjuden, eller är gäst på den festen är jag.
Jag fattar ju att man idag ofta ger ut kontaktuppgifter till den som ordnar, eftersom vi numera gifter oss så sent i livet att vi oftast hunnit skaffa oss ganska spridd krets av vänner och bekanta. Men de uppgifterna skulle jag lämna åt min sambo att isåfall hjälpa till med. Och vilka som skulle delta skulle jag också lämna helt åt dem själva. Eftersom man aldrig kan sitta och sura, känna sig bortglömd eller utanför om man inte deltagit i en hippa-det är ju upp till den personen att själv vara med och ordna, visa intresse och vara med.
Det här borde ur min synvinkel alltså inte vara något som skulle uppta dina funderingar alls vad gäller hurdu ska göra. För du ska ju inte göra något alls.
Och vad dina väninnor beträffar så är det väl upp till dem att ordna med en hippa som passar in även i deras småbarnsförälder/gravid-liv.