• MrsT2011

Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?

När jag var tärna fick jag en lista av bruden med mobilnr och mailadresser till de tjejer som skulle bjudas på möhippan. Nu är rollerna omvända, och jag ska ge henne en lista med mina gäster, dvs de gäster jag vill ha med på min möhippa. Till saken hör att de hade dubbelt så många gäster så det var tolv vänner på hennes lista varav sju dök upp. På mitt lilla bröllop är endast åtta vänner bjudna.

Ingen av oss har någon egen syster, men våra respektive har två systrar vardera. Hennes mans systrar var inte aktuella då de är 10-15 år äldre än oss. Min fästmans systrar är däremot i precis samma ålder, men vi träffas bara max några gånger om året på olika släktkalas. 

Vilka ska jag ta med förutom de närmaste vännerna?? Av de åtta vänner som är bjudna på bröllopet är tre gravida och två har småbarn så jag tvivlar på att alla kommer att närvara på möhippan... Min fästmans systrar kanske borde bli tillfrågade? Men grejen är att om jag inkluderar dem känner jag mig nästan tvungen att inkludera min fästmans vänners fruar, de träffar jag nästan aldrig och det känns ganska överarbetat, tveksamt om de är intresserade av att gå på min hippa...

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?
  • passionsblomman

Hur jag skulle göra? Jo, jag skulle tänka precis tvärtom.
    Det är inte jag som bjuder in människor till min möhippa. Det är mina vänner som kanske ställer till med hippa för mig. Den som blir bjuden, eller är gäst på den festen är jag.

Jag fattar ju att man idag ofta ger ut kontaktuppgifter till den som ordnar, eftersom vi numera gifter oss så sent i livet att vi oftast hunnit skaffa oss ganska spridd krets av vänner och bekanta. Men de uppgifterna skulle jag lämna åt min sambo att isåfall hjälpa till med. Och vilka som skulle delta skulle jag också lämna helt åt dem själva. Eftersom man aldrig kan sitta och sura, känna sig bortglömd eller utanför om man inte deltagit i en hippa-det är ju upp till den personen att själv vara med och ordna, visa intresse och vara med.

Det här borde ur min synvinkel alltså inte vara något som skulle uppta dina funderingar alls vad gäller hurdu ska göra. För du ska ju inte göra något alls.
    Och vad dina väninnor beträffar så är det väl upp till dem att ordna med en hippa som passar in även i deras småbarnsförälder/gravid-liv.

• hoodilady

Åh stackars dig, man har ju alltid bilder i huvudet hur ens möhippa ska bli. Svårt när så många hade barn och var gravida! Men ibland kan det va just dem som lääängtar efter att få komma ut på en tjejkväll, så stryk dem inte från listan än ;)

Jag tycker att en möhippa på 5-9 pers låter helt fantastiskt lyckat! Du får se det från den positiva sidan, det blir färre viljor som ska igenom, om ni ska göra nån aktivitet går det snabbare och ni har mer tid över att snacka!

Jag ska inte bjuda mina släktingar, endast vänner och systrar. (Även min fästmans syster och brors syster, men de är i min ålder och jag var på deras möhippa.)

Mitt tips är: Bjud bara dem du skulle kunna tänka dig spendera en underbar, minnesvärd dag med och strunta i hur många ni blir!

• Mariabridetobe

På min svägerskas möhippa blev alla som var bjudna till bröllopet bjudna, kompisar, syskon, brudgummens systrar, kusiner.

• eigollet

Jag håller med Passionsblomman!
    Det är ju inte man själv som brud som bestämmer vilka som ska komma, man är den enda gästen!
    I mitt fall vet jag att folk hörde av sig till toastmastern och min syrra för att fixa i hop det hela, det blev jättekul.

Och vad gäller barn och gravida: På min möhippa kom min älskade gamla kursarkompis resandes 4 mil. Hon har en 3 åring och en på 7 månader. I halvtid åkte hon hem till sambon som hade barnen och ammade och fixade. För att sen komma tillbaka för resterande kalas! Där snackar vi hjälte!

En annan kompis är gravid i 5 e månaden och hon var med hela dagen fram till efter middagen när vi andra gick till krogen. Inga problem där heller.

• MrsT2011

hoodilady: TACK, känns genast bättre! Lutar åt vänner o systrar alltså!

passionsblomma: Jag hade på känn att detta påpekande skulle dyka upp! =) I mitt fall så engagerar jag mig av omtanke om min bästa vän och min blivande man. Hon bor 25 mil härifrån och har inte en susning om vilka de övriga är, och min blivande ska inte behöva leta igenom min mobil och mailbox efter uppgifter när det är mkt enklare att jag själv tar fram detta. Jag och min tärna pratar en del om hippan eftersom hon var så himla glad och tacksam över hippan jag ordnade för henne. Dessutom är hon en av dem som ska ha barn två månader innan bröllopet, så hon behöver en del hjälp. Överraskningen blir VAD vi ska göra, inte OM det ska hända något. Dessutom är det god sed att tärnan tar initiativet, alltså är det inte upp till varje gäst att engagera sig. Bara lite tankar, men jag bangar inte en diskussion så säg bara till om du har fler funderingar! =)

• passionsblomman

Den gamla goda seden är faktiskt inte alls att tärnan är skyldig att stå som samordnare. Det är istället så att det var en gemensam kompisgrej. Att tärnan får fler och fler ansvarspunkter" i samband med sitt hedersuppdrag känns ganska modernt faktiskt. Precis som att bruden själv tar på sig eget engagemang i sin möhippa. och även har förväntningar, önskemål och ofta tom krav på densamma.

Omtanke om din tärna är ju bra att du har, men i själv verket så handlar det väl ärligt talat en hel del om att du vill styra upp att det faktiskt blir någon hippa då också?

Bangar en diskussion? Det lät aningen stridslystet...
    Jag svarade bara på hur jag skulle göra. Eftersom du ställde frågan.
    Och i min värld är det fortfarande lite underligt att man som brud är med och petar i sin egen möhippa. Det är liksom enda gången man firas UTAN att ha något med saken att göra själv, mer än att man deltar när det väl blir dags.

• Jessika81

Varför skulle inte systrar som är 10-15 år äldre platsa på en möhippa?

• eigollet

Det förstår inte jag heller. En av mina bättre vänner än 15 år äldre än mig.

• hoodilady

Så lite så :) Jag tycker att huvudsaken är att du och dina vänner har kul! Strunta i allt vad man borde göra och seder hit, seder dit! Och eftersom din tärna redan sagt att hon ska planera din hippa så är det väl inget som måste bli en överasking!

• say yes

ooh! jag kommer "lista" kusiner, vänner, kollegor, syskon etc. oavsett sida och ålder bara de är kvinnor, inbjudna till bröllopet och ger oss som sällskap en oförglömlig kväll

Svar på tråden Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?