• MrsT2011

Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?

När jag var tärna fick jag en lista av bruden med mobilnr och mailadresser till de tjejer som skulle bjudas på möhippan. Nu är rollerna omvända, och jag ska ge henne en lista med mina gäster, dvs de gäster jag vill ha med på min möhippa. Till saken hör att de hade dubbelt så många gäster så det var tolv vänner på hennes lista varav sju dök upp. På mitt lilla bröllop är endast åtta vänner bjudna.

Ingen av oss har någon egen syster, men våra respektive har två systrar vardera. Hennes mans systrar var inte aktuella då de är 10-15 år äldre än oss. Min fästmans systrar är däremot i precis samma ålder, men vi träffas bara max några gånger om året på olika släktkalas. 

Vilka ska jag ta med förutom de närmaste vännerna?? Av de åtta vänner som är bjudna på bröllopet är tre gravida och två har småbarn så jag tvivlar på att alla kommer att närvara på möhippan... Min fästmans systrar kanske borde bli tillfrågade? Men grejen är att om jag inkluderar dem känner jag mig nästan tvungen att inkludera min fästmans vänners fruar, de träffar jag nästan aldrig och det känns ganska överarbetat, tveksamt om de är intresserade av att gå på min hippa...

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?
  • themandys

Hej!

Har suttit och funderat på precis samma sätt som du angående min egen möhippa och har precis skickat iväg listan med telefonnummer till min tärna:)

Jag tycker att du ska bjuda dem du verkligen vill ha med på möhippan. Fundera över vilka du tycker är roliga att ha med, vilka du står nära och även vilka som skulle tänkas bjuda dig på sina möhippor.

Personligen bjöd jag mina egna vänner och familj samt min sambos svägerskor och syster, men struntade i att bjuda min brors flickvän och min fästmans kompisars flickvänner. Detta för att jag ville ha en intim och personlig möhippa med mina allra närmaste och käraste.

Försök att strunta i krav och måsten, och fokusera på vad du vill och vad som känns roligast för dig ;) Lycka till!

• Sebastiána

Hmmm... vår toastmaster (som f.ö är gift med min tärna) sa i ett tidigt skede att han krävde kontaktuppgifter till alla gästerna för sitt uppdrag som toastmaster. Tärnan, eller vem som nu vill fixa en hippa, kommer med andra ord att ha tillgång till allas telefonnummer väldigt enkelt. Sedan kan ju vem som helst ordna en möhippa, man behöver inte vara bjuden på bröllopet. Möhippan är inte ett tack för att man blivit bjuden på bröllop utan en hyllning till bruden och ett farväl av ungmön som nu blir fru.

• Invincible

Min "förstetärna" ser mest av allt med vårt bröllop fram emot att planera möhippan. Hon bad redan nu (ett år innan bröllopet) efter en lista med önskade deltagare. Jag uppskattar det då det eliminerar ev. problem med vänner och familj. Jag tycker det handlar om respekt också. Hon vet sedan tidigare att hennes syster (som jag arbetar med) inte ville ha några arbetskompisar med på möhippan. Förståeligt att man inte skulle vilja det, tycker jag. Själv har jag några av mina bästa vänner på jobbet och vill gärna ha dem på hippan. Genom att fråga mig så eliminerar hon ju alla möjligheter att missa någon -eller inkludera någon jag hellre hade undvikit att ha där.

• Fini

Jag håller med andra här om att du ska försöka lämna det till dina vänner. Men såklart vill man ju att det ska komma folk. Känner du ändå att det blir för få, har du några manliga vänner? Många tycker att det är tjejernas grej, men personligen gör jag ingen skillnad på mina vänner. Jag skulle bli jätteglad om mina killkompisar dök upp =) Men som sagt. Du behöver nog inte oroa dig. Det viktigaste är att det blir roligt och det brukar det oftast bli!

• Blivande frun N

Jag skulle nog skrivit upp alla, funderade på hur jag själv hade reagerat som gäst och blivande svägeska.

Nu känner du dem kanske inte så väl - men jag, om jag varit svägerska, hade nog börjat panikplanera en hippa om jag inte hört något. hade jag hört det i efterhand/på omvägar så hade jag blivit lite sur som inte blivit tillfrågad. Tycker att det är en chans att lära känna varandra och de andra som ska på bröllopet lite bättre.

Men som flera ovan skrivit, det viktigaste är att det blir roligt men jag tycker det är trist att utesluta folk som vill delta... Teh more the marrier

• Norrskensflamman

Man kan strunta i att ha möhippa också. Verkar ju oerhört krångligt!

Varför ska just tärnan fixa möhippa, är det inte vännerna som gör det? DU ska väl inte behöva fundera på det. Blir det möhippa så blir det, blir det inte så "so what"?

I ditt fall, eftersom du nu assisterar tärnan med kontaktuppgifterna inför möhippan, och hon nu vill arrangera den, så skulle jag väl bara ta med de som är dina närmaste o käraste vänner. Det blir roligast och mest avslappnat. Det är inte kvantitet som räknas utan kvalitet. Det får väl bli aktiviteter som passar även gravida

När jag gifte mig första gången fixade mina kompisar en möhippa åt mig, helt i hemlighet utan att jag visste om det. Det var superkul och passade mig då, jag var 22 år. De hade på något sätt fått tag i alla som de visste intiutivt att jag ville ha med, eftersom de känner mig så bra.

Just för att de känner mig så bra så gjorde de ingen möhippa för mig nu när jag gifte mig för andra gången. Det är jag innerligt glad och tacksam för.

En möhippa är väl som bäst om den kommer som en överraskning för bruden, när kompisgänget samlats och planerat och ringt runt, "snokat" lite och fixat och donat för att det ska bli en rolig kväll för bruden och hennes kompisar.

Men man behöver faktiskt inte ha en möhippa. Man blir gift ändå

Lycka till, önskar dig och din blivande make en underbar bröllopsdag!

• Sebastiána
    Norrskensflamman skrev 2010-10-05 19:48:46 följande:
    En möhippa är väl som bäst om den kommer som en överraskning för bruden, när kompisgänget samlats och planerat och ringt runt, "snokat" lite och fixat och donat för att det ska bli en rolig kväll för bruden och hennes kompisar. Men man behöver faktiskt inte ha en möhippa. Man blir gift ändå Lycka till, önskar dig och din blivande make en underbar bröllopsdag!  
    Ja, så tycker jag också. blir det en möhippa så blir det liksom. Jag vill bli överaskad!
  • zunzilk

Sebastiána skrev 2010-10-05 22:09:03 följande:
    Ja, så tycker jag också. blir det en möhippa så blir det liksom. Jag vill bli överaskad!

håller med. :)

• Aleta

Jag tycker att du ska ge henne en lista på alla kvinnor som är bjudna på bröllopet. 
    Sedan kan de tillfrågas av din tärna om de vill vara med och fixa eller bara vill komma. På det sättet så kommer ju alla som är intresserade av att fira dig. Inte alla som du är intresserade av att bli firad av.

Lämna allt till dina vänner och släpp detta. Det finns bara en inbjuden till möhippan och det är bruden. Hon har ingen som helst kontroll över vilka som kommer.

På min första möhippa så kom ca 20 kompisar som inte var bjudna på bröllopet. (Vi hade bjudit mest släktingar.)
    Det är fortfarande en dag som jag minns med mycket värme. Tänk att alla ville göra detta för mig! Det var även ett gäng killkompisar inblandade som lagade mat bl a, så könet behöver inte vara avgörande.

Mitt råd är alltså: 
    Släpp taget och hoppa!

• eigollet

Ja, det finns ju en risk med att själv bestämma vilka som får komma...

Min bästis man skulle få svensexa och en av våra gemensamma killkompisar ringde till mig som tärna och frågade lite. Jag tyckte hans idéer lät kanon och vidareförmedlade telenr till de som redan börjat planera.

Men sen hade "kompisgänget" ändå lämnat honom helt utanför planeringen och ni kan tänka er hans förvåning när han dyker upp på min födelsedag (dagen för svensexan)och får frågan av den blivande bruden: "Är inte du på svensexan?!"

Han blev SÅ besviken, han känner inte så många i klicken och hade verkligen sett fram emot att bonda lite med grabbarna innan bröllopet. Men då hade som sagt någon annan bestämt att han inte fick vara med... inte kul.

Till min mans svensexa fick jag frågan av bestman och jag gav honom lista på ALLA män som var bjudna på bröllopet för att ingen skulle bli glömd.

• themandys

Självklart är det roligt om alla känner sig involverade, men samtidigt kan jag kan tycka att det blir orimligt att bjuda alla på ens möhippa/svensexa om man har ett lite större bröllop.

I vårt fall skulle det innebära ca 40 personer på möhippan/svensexan och det är ju väldigt svårt att få till.. Men det kanske är nån som har haft det så och det gick jättebra, kan inte ni berätta lite om det i så fall och ge lite tips på bra aktiviteter när man är så många :)

• eigollet

Jo, men oftast så kanske folk bor på annan ort eller tackar nej av olika orsaker.

Funderade på vad man kan göra när man e så många och lite klurigt är det ju.... Får återkomma! :)

• Aleta
    themandys skrev 2010-10-06 11:06:43 följande:
    Självklart är det roligt om alla känner sig involverade, men samtidigt kan jag kan tycka att det blir orimligt att bjuda alla på ens möhippa/svensexa om man har ett lite större bröllop. I vårt fall skulle det innebära ca 40 personer på möhippan/svensexan och det är ju väldigt svårt att få till.. Men det kanske är nån som har haft det så och det gick jättebra, kan inte ni berätta lite om det i så fall och ge lite tips på bra aktiviteter när man är så många :)
    Alla kommer inte!

Sedan är det ingen som bjuder någon heller.
    Det brukar gå till så att man börjar snacka sinsemellan som kompisar till bruden om det inte är dags snart. Någon tar på sig uppgiften att kontakta brudgummen för att få en lista på alla som är bjudna till bröllopet. Sedan ringer man runt och frågar om de vill vara med och ordna en möhippa. 
    Självklart kommer inte alla att vilja det och en del vill bara komma dit utan att ordna något.

Sedan kommer kruxet med att hitta en helg som passar så många som möjligt och i slutändan får man vara glad om så många som tio kan.

Ofta brukar man även fundera på om det finns andra vänner som skulle vara intresserade som inte är bjudna. Kanske är bruden med i en kör eller väldigt engagerad i en idrottsförening. De kanske vill vara med på ett litet hörn även om de inte är med helt.
    En kör skulle t ex kunna sjunga för henne eller låta henne vara solist under något litet uppträdande (på restaurang t ex).

Jag har också hört om flera som har blivit besvikna för att de har uteslutits från möhippan. Varför är det så viktigt att inte låta vissa vara med?

• Fialotta 78

Jag lämnade en lapp med namn och kontaktuppgifter på alla de kvinliga gästerna som var inbjudna (utom våra far och morföräldrar). Vi var bara den närmsta familjen och vänner. Var ca 20-25 st totalt men vi blev ca 12 st på själva hippan.

Tycket att du ska skriva upp de som är bjudna på bröllopet som du skulle vilja ha med på möhippan. Tycker helt klart att du ska bjuda din fästmans systrar men kan strunta i att bjuda hans vänners fruar/flickvänner om ni ändå inte umgås.

Hoppas att du får en toppen hippa

• Vingilot

Den möhippa jag varit på ordnades nog i största hemlighet av brudens vänner. Om jag minns rätt hade de lyckats lägga vantarna på hennes adressbok, med lite hjälp från blivande maken, och snokade och ringde runt själva. (Någon ytterligare hjälp av andra måste de ju ha fått, för att få veta vem som var vad i listan.)

Bruden blev totalt överrumplad när jag och en annan tjej som hon umgåtts mkt intensivt med under ett folkhögskoleår för många år sedan, dök upp. (De andra gömde oss lite i bakgrunden när vi ringde på för att kidnappade henne.) Vi hade inte träffats så ofta eller mkt sedan dess, bodde i helt olika delar av landet osv. och vi kände oss verkligen som dagens stora och glada överraskning båda två. Kul!:)

• Aleta
    Vingilot skrev 2010-10-13 11:36:55 följande:
    Den möhippa jag varit på ordnades nog i största hemlighet av brudens vänner. Om jag minns rätt hade de lyckats lägga vantarna på hennes adressbok, med lite hjälp från blivande maken, och snokade och ringde runt själva. (Någon ytterligare hjälp av andra måste de ju ha fått, för att få veta vem som var vad i listan.)Bruden blev totalt överrumplad när jag och en annan tjej som hon umgåtts mkt intensivt med under ett folkhögskoleår för många år sedan, dök upp. (De andra gömde oss lite i bakgrunden när vi ringde på för att kidnappade henne.) Vi hade inte träffats så ofta eller mkt sedan dess, bodde i helt olika delar av landet osv. och vi kände oss verkligen som dagens stora och glada överraskning båda två. Kul!:)
    Precis sådär har vi också alltid gjort.
  • Sebastiána
    Vingilot skrev 2010-10-13 11:36:55 följande:
    Den möhippa jag varit på ordnades nog i största hemlighet av brudens vänner. Om jag minns rätt hade de lyckats lägga vantarna på hennes adressbok, med lite hjälp från blivande maken, och snokade och ringde runt själva. (Någon ytterligare hjälp av andra måste de ju ha fått, för att få veta vem som var vad i listan.)Bruden blev totalt överrumplad när jag och en annan tjej som hon umgåtts mkt intensivt med under ett folkhögskoleår för många år sedan, dök upp. (De andra gömde oss lite i bakgrunden när vi ringde på för att kidnappade henne.) Vi hade inte träffats så ofta eller mkt sedan dess, bodde i helt olika delar av landet osv. och vi kände oss verkligen som dagens stora och glada överraskning båda två. Kul!:)
    Sådär har jag också alltid gjort och det är ju så det är tänkt att vara. Jag tycker att en del brudar skapar problem åt sig i onödan!
  • Silverglitter

När jag skulle ordna med möhippa till en av mina bästa kompisar hade jag jättesvårt att veta vilka jag skulle kontakta. Jag fick en gästlista av brudgummen, men det stod bara namn. Varken kontaktuppgifter eller relation till brudparet fanns med.
    Bruden är en vän från min studietid, så jag hade jättedålig koll på hennes barndomskompisar som jag aldrig täffat. Jag hade med andra ord ingen aning om ifall exempelvis "Lisa och Stefan Andersson" var bästa barndomskompisen eller en jobbarkompis till brudgummen.

Jag fick som tur var en hel del hjälp av brudens syster, men inte ens hon visste vilka alla var. Vi försökte i alla fall få tag på alla kvinnliga gäster, men en del svarade aldrig, varken på mail eller telefon. Vi försökte få brudgummen att hjälpa oss med vilka vi skulle jaga lite extra. Barndomskompisar kändes ju lite viktigare att försöka få tag på än brudgummens joobbarkompis flickvän, som säkert ändå inte var särskilt intresserad av hippan. Men brudgummen var tyvärr inte till särskilt mycket hjälp där heller.

Nu fick vi til det bra i slutändan, och jag tror att alla som ville och kunde komma på möhippan kom. Men det gav oss så himla mycket extra arbete att leta efter kontaktuppgifter till folk, bara för att brudgummen var ovillig att hjälpa till. (Han är en bra kille annars, men i det här fallet vet jag inte hur han tänkte riktigt)

Så nu inför mitt bröllop tänker vi göra en gästlista med alla deltagare, kontaktuppgifter med mailadress och telefon, samt vilken relation till brudparet gästerna har. Bara för att underlätta lite för våra vänner. Jag vet redan nu att mina tjejkompisar tänkt ordna en hippa, så det känns inte dumt att göra en lista på det här sättet. Däremot överlåter jag åt min bivande man att lämna listan till mina kompisar. Antar att det kontaktar honom om den. Jag vill ju inte veta varken när eller hur de tänkt ordna.  :)

• turbovampyria

Min syster(tärna) har hand om möhippan. Jag har sagt till henne att alla är välkommna att delta i den. Vi har gemensamma kompisar så hon tar kontakt med dem. Plus att hon kontaktar mb:s systrar.

Jag tycker att kompisar och syskon till ens blivande borde få komma. Jag tänker inte bjuda kompisars fruar som jag knappt känner. Själv blev jag bjuden till kompisens frus möhippa men jag känner henne knappt därför gick jag inte. Det kändes bara konstigt och jag förstod inte ens varför jag blev bjuden.

• Lev idag

Själv hoppas jag på att mina vänner drar ihop det utan att jag får veta något!
    Och min bästa vän känner mej så bra så hon vet vilka hon kan ha med och inte. :)

Svar på tråden Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?