• Aleta

Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?

Jag tycker att du ska ge henne en lista på alla kvinnor som är bjudna på bröllopet. 
    Sedan kan de tillfrågas av din tärna om de vill vara med och fixa eller bara vill komma. På det sättet så kommer ju alla som är intresserade av att fira dig. Inte alla som du är intresserade av att bli firad av.

Lämna allt till dina vänner och släpp detta. Det finns bara en inbjuden till möhippan och det är bruden. Hon har ingen som helst kontroll över vilka som kommer.

På min första möhippa så kom ca 20 kompisar som inte var bjudna på bröllopet. (Vi hade bjudit mest släktingar.)
    Det är fortfarande en dag som jag minns med mycket värme. Tänk att alla ville göra detta för mig! Det var även ett gäng killkompisar inblandade som lagade mat bl a, så könet behöver inte vara avgörande.

Mitt råd är alltså: 
    Släpp taget och hoppa!

• Aleta
    themandys skrev 2010-10-06 11:06:43 följande:
    Självklart är det roligt om alla känner sig involverade, men samtidigt kan jag kan tycka att det blir orimligt att bjuda alla på ens möhippa/svensexa om man har ett lite större bröllop. I vårt fall skulle det innebära ca 40 personer på möhippan/svensexan och det är ju väldigt svårt att få till.. Men det kanske är nån som har haft det så och det gick jättebra, kan inte ni berätta lite om det i så fall och ge lite tips på bra aktiviteter när man är så många :)
    Alla kommer inte!

Sedan är det ingen som bjuder någon heller.
    Det brukar gå till så att man börjar snacka sinsemellan som kompisar till bruden om det inte är dags snart. Någon tar på sig uppgiften att kontakta brudgummen för att få en lista på alla som är bjudna till bröllopet. Sedan ringer man runt och frågar om de vill vara med och ordna en möhippa. 
    Självklart kommer inte alla att vilja det och en del vill bara komma dit utan att ordna något.

Sedan kommer kruxet med att hitta en helg som passar så många som möjligt och i slutändan får man vara glad om så många som tio kan.

Ofta brukar man även fundera på om det finns andra vänner som skulle vara intresserade som inte är bjudna. Kanske är bruden med i en kör eller väldigt engagerad i en idrottsförening. De kanske vill vara med på ett litet hörn även om de inte är med helt.
    En kör skulle t ex kunna sjunga för henne eller låta henne vara solist under något litet uppträdande (på restaurang t ex).

Jag har också hört om flera som har blivit besvikna för att de har uteslutits från möhippan. Varför är det så viktigt att inte låta vissa vara med?

• Aleta
    Vingilot skrev 2010-10-13 11:36:55 följande:
    Den möhippa jag varit på ordnades nog i största hemlighet av brudens vänner. Om jag minns rätt hade de lyckats lägga vantarna på hennes adressbok, med lite hjälp från blivande maken, och snokade och ringde runt själva. (Någon ytterligare hjälp av andra måste de ju ha fått, för att få veta vem som var vad i listan.)Bruden blev totalt överrumplad när jag och en annan tjej som hon umgåtts mkt intensivt med under ett folkhögskoleår för många år sedan, dök upp. (De andra gömde oss lite i bakgrunden när vi ringde på för att kidnappade henne.) Vi hade inte träffats så ofta eller mkt sedan dess, bodde i helt olika delar av landet osv. och vi kände oss verkligen som dagens stora och glada överraskning båda två. Kul!:)
    Precis sådär har vi också alltid gjort.
Svar på tråden Vilka ska jag "bjuda" till möhippan?