Inlägg från: Katlah |Visa alla inlägg
  • Katlah

Sprit ett måste?

Ja, sorry jag skulle faktiskt bli det.
    Men det beror ju pa vilka ni bjuder. Ar det slaktingar, som ar lite aldre kvittar det ju.

Pa varat brollop var vi 50 och ca 40 var vara vanner sa det blev en schyst fest!
    Men det ar ju saklart erat brollop men vi hade gratis bar hela dagen o kvallen med vin, ol och sprit. Alla skotte sej jattebra och hade superkul.

Ni kan ju kanske skippa spriten och bara ha vin, ol o cider?

• Katlah

Precis.. sprit kan man ju ta bort for det kan latt ga fel. Fast vi borjade servera sprit forst runt 23, nar dansen drog igang. Till maten fick folk vin, ol, cider.

• Katlah

Gar jag pa brollop dar brollopsparet ar vegetarianer, sa ja da forvantar jag mej vegomat.
    Gar jag pa brollop dar brollopsparet ar nykterister, sa ja da forvantar jag mej ett brollop utan alkohol.

Det hindrar dock inte mig fran att bli besviken, jag skulle sakna kott och jag skulle sakna alkohol. Sa enkelt ar det.
    Jag skulle inte bli arg, eller saga nagot till vardparet eftersom jag respekterar att dom valt detta. Men jag skulle trivas battre pa en annan vans brollop dar det serveras kott och alkohol.

Sa man far valja: vill man att gasterna ska kanna sig sa nojda som mojligt eller vill man ha "sitt" brollop.

Ju fler alternativ man ger, desto storre chans att fler gaster har kul o blir nojda.

That simple. Vi missade t.ex vegalternativ till potatisgratangen. Vi ar kottatare.
    Vilket resulterade sjalvklart i att dom 2 gaster som var vegetarianer fick en nagot samre upplevelse da deras forsta alternativ inte fanns tillgangligt.

• Katlah

"I princip, JA man ska se till så gästerna trivs och har det bra på de fester man ordnar. DOCK måste man tänka på vad man själv kan tänka sig att gå med på; är man vegan vill man knappast stöda köttindustrin med en enda krona, och man vill därför inte "glädja" sina vänner med kött. Det är ett val jag tycker är alldeles utmärkt, har man principer ska man väl stå för dem?"

Sjalvklart, och jag tror alla skulle respektera valen man gor.
    Som jag skrev, jag tror ingen skulle ha problem med det.
    Daremot trivs man som gast battre nar man far sina forstahands alternativ serverade i matvag/dryckesvag/musikvag.

Ponera att jag ar bjuden pa 2 brollop.
    Brollop 1:
    Jag gar pa det forsta, dar jag inte far kott. Jag far inte vin och drinkar.
    Jag far umgas med brollopsparet och alla gaster.
    Brollop 2
    Jag far kott till mat och vin till maten samt nagra drinkar pa kvallen.
    Jag far umgas med brollopsparet och alla gaster.

Sjalvklart har jag en trevligare upplevelse pa brollop 2 aven om jag har det gor-trevligt pa bada brollopet och respekterar allas val.

Gor det inte svarare an vad det ar.

• Katlah

eigotollet:
    Ja sjalvklart handlar det aven om sallskapet, och andra faktorer om man har kul eller ej.

Fragan var dock, "skulle ni bli besvikna om det inte fanns sprit?" o inte "vad gor att ni har kul pa ett brollop?"

O om jag da som exempel tar 2 brollop med exakt samma gaster pa bada, samma bordsplacering samt samma vader och alla andra forutsattningar som vi inte vet nagot om far jag en battre upplevelse dar det finns kott och vin, samt drinkar an brollopet dar det inte finns.
    O det galler nog dom flesta.

Vi kan ju inte direkt borja sia om gasterna etc som vi inte vet nagot om!

• Katlah

"kan man inte ha kul utan alkohol .."

Ar man doende i alkoholism sa ja, da borde man nog ha tagit en funderar over det.

Jag kan visst ha kul utan alkohol, men har ofta roligare med nagra glas vin.
    Om det handlar om att bli full for att ha kul, ja da bor man se over sina vanor.

Men vi som kan hantera alkoholen och ta nagra glas vin / nan drink pa natten ar det en stamningshojare.

Jag sager sa har till TS: Gor det som kanns ratt for er!

• Katlah

Men denna traden handlar ju inte om alkoholism, tror inte att alla som tar nagra drinkar nar det ar fest borjar dricka varje dag.

• Katlah

Angaende alkoholism kan jag bara halla med  Amor in aeternum  om att alkholister ar svaga och dom valjer din sjukdom. Min mamma ar fullbordad alkholist och jag tycker hon ar svag.
    Hon kan valja att avsluta sin "sjukdom" nar hon vill. Men valjer att inte gora det.
    Alkoholister kostar samhallet pengar och ar egoistiska.
    Jag forstar inte detta daltandes med alkoholister herregud dom valjer det sjalva till skillnad mot en riktig sjukdom som t.ex cancer.

Det ska vara sa javla synd om alla till hoger o vanster, undra pa att folk sparar ur.
    Ingen behover ta ansvar "men det ar ju sa synd om henne.. det ar ju en sjukdom"
    Pfft sager jag.

• Katlah

Idrottare ar inte destruktiva, alkholister ar.

• Katlah

Jag har inte sagt att det ar LATT att sluta sa var god att vand o vrid inte pa mina ord.

Daremot kan dom gora ett aktivt val att avsluta sin sjukdom, vilket inte nagon med cancer t.ex kan gora.
    Darfor tycker jag inte synd om alkoholister och jag daltar inte med dom.
    Operera in antabusampuller t.ex. Kan inte dricka pa 6 manader da. Detta kan goras i ett starkt ogonblick om man verkligen vill sluta, sen i svagare ogonblick sa far man jobba sig igenom dom for har man ampullen i sig kan man fysiskt sett inte dricka.

Hur manga gor det dock?
    Na inte sa vidare manga.

Darav: ingen empati fran mig!

• Katlah

Kattpoet: just darfor man opererar in en antabusampull. Du har ett sug visst, men du kan inte gora nagot alls at det.
    Du kan ha denna ampull ar ut och ar in. Om du nu verkligen vill sluta vill saga.

Vill man inte det sa ja, da far man skylla sej sjalv.

• Katlah

eigollet:
    Det ar just i overlappningen mellan 2 ampuller som man kan dricka annars ar det nog en valdigt valdigt liten minoritet som klarar av det. Ampullerna ar valdigt starka.
    Aldrig hort om nan som gjort det o jag kanner flera som har dessa inopererade sa det ar en valdigt dalig ursakt.
    Finns sjalvklart undantag men 99.99% kan EJ dricka med antabus i kroppen.

Piller daremot ar vardelost for det kan man strunta ta en dag o fritt fram o klunka.

Nej den ursakten koper jag inte. SA manga alkohlister skulle vara nyktra om dom bara tog sej i kragen o opererade in en ampull.

• Katlah

Jag har aldrig skrivit att antabus tar bort sugen.

Jo det finns visste dom som har antabus resten av livet.
    Mitt ex pappa har varit nykter 10 ar nu och har anvant antabus hela tiden och fortsatter med det.

Att forsoka laka sjalen utan att ta bort spriten ar helt dofott.
    Satt in antabus, o sen fixa det som ska fixas.

Jag har aldrig sagt att ta antabus o bli lycklig men att ta bort alkoholen ar steg 1.
    O hur gor man det fran nan som du sager, har ett sug konstant. Man ser till att dom inte kan dricka = antabus.
    SEN borjar det riktiga jobbet. Sjalvklart.

Svar på tråden Sprit ett måste?