• S2011

Förlovningstrubbel...

har du och din sambo pratat något om hur ni ser på förlovning, giftermål, barn, hus etc etc - alltså de saker som man kan kalla "stora" i livet?

jag skulle vilja råda dig att börja i den änden. hur viktiga är alla dessa saker för er som individer? om du vill förlova dig nu och han inte vill förlova sig - hur ska ni hantera det?

för egen del så var det så att jag ville vara gift "i framtiden" och hålla möjligheten till barn öppen, medan min sambo inte ville gifta sig och definitivt inte ha några barn. det samtalet ledde till att vi sa "ok, vi pratar inte om detta på iallafall ett par år. sen kan vi diskutera saken och se om något hänt". och jag inbillar mig kanske, men jag tror att det var att jag släppte honom "fri" som i förlängningen ledde till att han i somras friade till mig. då hade han liksom hunnit tänka igenom saker och ting. han behövde helt enkelt mer tid.

kanske är det så för din sambo också? prata med honom.

vad gäller dina föräldrar så reagerar jag på att du säger att de tycker att ert förhållande påverkar dem negativt. Jag skulle faktiskt ha förstått lite av reaktionen om de tyckte att ert förhållande påverkade dig negativt, men jag förstår faktiskt inte vad ert förhållande har med dem att göra. Det låter, för mig, som att de inte vill släppa taget om sin lilla flicka. Men faktum är att den förändring som de ser som så negativ faktiskt är att växa upp, bli vuxen, utveckla sig själv.

jag tycker att det är på sin plats med ett snack med dina föräldrar också. du kan inte vara deras lilla bebis för evigt - du är en vuxen människa nu. det måste även de inse.

Svar på tråden Förlovningstrubbel...