Förlovningstrubbel...
Hej!
Har länge smygsurfat runt här men känner nu att det är dags att börja delta i diskussionerna. =)
Jag har två punkter som jag skulle behöva synpunkter/råd kring:
1. Jag och min sambo har bott ihop i över ett halvår, och jag börjar nu fundera på förlovning. Han har varit förlovad förut, och det känns som att den förra förlovningen (och den tjejen han var tillsammans med) har förstört lite för mig... Hon var extremt svartsjuk och tjatade till sig en förlovning, och han gick med på det eftersom han inte såg så seriöst på förlovning då. Efter det gick det utför med deras förhållande och de gjorde slut ungefär ett år efter de förlovat sig.
Det positiva är att min sambo efter den upplevelsen nu börjat se mer seriöst på förlovning, men det negativa är att det kommer dröja LÅNG tid innan han frågar själv, vilket betyder att jag får ta tag i det och fråga själv... Vill inte låta gammaldags men jag har liksom alltid drömt om att bli frågad, istället för att fråga...
Att min sambo har varit förlovad är verkligen något som gnager på mig och jag tar det ganska hårt att han inte kan förlova sig lika lätt med mig som med sin förra sambo. Samtidigt vill jag inte göra som hon, tjata sig till något som han egentligen inte vill... Hur ska jag göra?
2. Jag vill så gärna förlova mig, och om han inte tar steget snart får jag antagligen göra det själv, men det är något annat som gnager på mitt samvete. Mina föräldrar har det sista blivit väldigt negativt inställda till vårt förhållande. Jag flyttade direkt hemifrån ihop med min sambo, och de tog det väldigt hårt då de hade sett framför sig att de skulle vara mer "delaktiga" när jag flyttade hemifrån, och att jag framförallt skulle flytta till något eget innan jag ens började tänka på att flytta ihop med någon annan.
Mina föräldrar tycker att jag har ändrats så mycket i samband med att jag blev ihop med min nuvarande sambo, men enligt mig är det väl inte så konstigt? Du börjar umgås med en ny människa flera timmar om dagen och i samma veva började jag även plugga på universitetet och flyttade hemifrån... Är det verkligen så konstigt att man ändras då?
Det är så tråkigt att mina föräldrar inte kan se att jag är lycklig, och vara glada för min skull, det enda de säger är att de inte kan vara glada för min skull när de tycker att mitt och min sambos förhållande påverkar dem så negativt... Det är ju mitt liv! Borde inte min lycka göra dem lyckliga?
De säger att de tog min flytt hårdast eftersom det kändes som att jag gled ännu mer ifrån dem, och det är däri problemet ligger; om de tog en flytt så hårt hur kommer de då ta en förlovning?
Någon som har/har haft liknande problem? Vad gjorde ni? Några råd i min situation?