• Hoffsennanen Tottoplex

Bestämma datum innan man har budget?

Ja... Hur kan man sätta datum innan man vet att man har budget som räcker? 

SKa man ha ett startkapital(isf hur mycket?) och sen spara och lägga ut under tiden?

Dum fråga kanske men får inte ihop det... men man kan ju samtidigt inte sitta på 100 000 och sen bestämma att man gifter sig om en månad..:-S SÄter man ett datum och hoppas att det funkar man ekonomin?

Tack blivande brudar!

• Svar på tråden Bestämma datum innan man har budget?
  • MBLL

Hm, dom där funderingarna hade jag också länge.... min sambo ville så gärna bestämma ett datum och jag var orolig för att vi inte skulle få ihop tillräckligt med pengar.... Men sen en dag bara vi satte ett datum=) och det verkar som att det kommer funger, vi gifter oss i december=) Visserligen har vi föräldrar som är med och betalar en del men det går åt en hel del pengar ändå. Lycka till!

• mattiasFästmö

Om du vet att du kan lägga undan en viss summa varje månad fram till bröllopet, och ändå ha med i beräkningen att det kan komma månader då man inte kan lägga undan precis den summan. Räkna på det så har du ju en hum om vilken budget du kommer ha

• nsdtr

Vi satte oxå datum innan budget,, vi har faktiskt ingen hundraspikad budget,, har sparat en del o nu sparar vi ganska mycket varje månad, ska ha det ganska simpelt men ända det vi vill ha,,gifter oss i juni 2011

• Hoffsennanen Tottoplex

hmmm...okej! Ja vi siktar väl på inom 2-3 år! Siktar nog på hösten/vintern 2012! Å så lite skatteåterbäring osv Vill bara vinna massa pengar på lotto eller något!!

• Västvind

Det beror väl på vilken inkomst man har och kan tänkas lägga undan och betala fram till datumet.

Annars får man välja bort det man ser att man inte har råd med efter som om det är själva giftemålet och inte utförande som är viktigt (om ni förstår vad jag menar)

Det kan vara ganska bra att småreka vad saker och ting kostar innan man bokar datum. Min egen erfarenhet är att många karlar inte har en aning om vad saker och ting kostar när det kommer till bröllop och ofta blir chockade av " alla beckar små"

• Hoffsennanen Tottoplex
    Västvind skrev 2010-10-14 21:58:19 följande:
    Det beror väl på vilken inkomst man har och kan tänkas lägga undan och betala fram till datumet. Annars får man välja bort det man ser att man inte har råd med efter som om det är själva giftemålet och inte utförande som är viktigt (om ni förstår vad jag menar) Det kan vara ganska bra att småreka vad saker och ting kostar innan man bokar datum. Min egen erfarenhet är att många karlar inte har en aning om vad saker och ting kostar när det kommer till bröllop och ofta blir chockade av " alla beckar små"
    haha! ja pratade med brorsan...å när vi andra nämnde att 70 000 är inte så speciellt mycket för många så trodde jag han skulle svimma!haha!! Men därför ska vi på mässan i Trollhättan och kolla lite Då får man också mer överblick över vad man kanske är ute efter

Va så kul när vi va iväg och provade brudklänning, bara för skojs skull, och dels lite vad man är ute efter. Då hade jag en klänning jag verkligen gillade och när killen kollade priset blev han förvånad att den endast(beroende på vad man vill lägga såklart!) kostade 6000:- han tordde jag inte skulle bli nöjd förrän jag hade en för det dubbla haha!!

• water lily

Man kanske vill ha ett enklare bröllop, eller så har man redan har den summan man är beredd att lägga sedan tidigare sparande innan bröllop ens kommer på tal? Det har vi, men vi har ändå öppnat ett nytt konto enbart för bröllopssparande för man vill kanske inte tömma sina sparkonton helt bara för att man gifter sig, finns ju annat man kan behöva pengar till under tiden såklart. Dessutom tycker jag att det är bra med ett specifikt bröllopskonto för då ser man exakt hur mycket man gör av med. Vi är ute två år i förväg, vill gifta oss sommaren 2012 men har inte bokat någonting än, men ska göra det till våren. Vi sparar endast på detta konto nu, räknar med att ha hela den summan vi är beredda att lägga innan vi behöver börja betala för saker - ofta betalar man ju inte saker förrän tidigast 2-3 månader i förväg (förutom förlovningsringarna då) och vissa utgifter, som maten, kan man ofta betala i efterhand.

Annars får man ju tänka efter hur man föreställer sig sitt bröllop och vad som är ens "lägsta" godtagbara standard. Vill man gifta sig på ett slott eller liknande trots att man inte redan har stort sparkonto eller möjlighet att lägga undan så mkt varje månad så får man ju acceptera att det dröjer längre innan man kan gifta sig. Vill man hellre gifta sig inom snar framtid får man kanske nöja sig med en enklare lokal osv. Det finns såklart en bröllopsfest för varje budget .

• 1700tal

Tror det handlar lite om prioriteringar. Vad ni tycker är viktigt att spendera pengar på och hur snabbt ni vill gifta er. Om ni, som vi, planerar det till 2012 har ni ju ändå två år att beräkna och spara pengar.

Har du använt BTs budgetverktyg? Det är superbra och man får överblick över de poster man inte tänker på.

Vi tex prioriterar att ha festen på ett slott, men jag vill inte lägga en massa på min klänning eller blommorna. Däremot vill ha ha precis den klänning jag vill ha men beställer den från kina (landybridal.com). Blommorna gör jag själv. Osv.

Vi har ringt runt till slott och herrgårdar och catering och har nu en bra överblick över totalkostnaden. Vi ska boka lokalen snarast (fast vi inte har sparat ihop till den än) men vi vet vad den kostar, hur mkt vi kan spara oer månad och när vi ska betala lokalen.

Jag har insett att ju tidigare man är ute och har "koll på läget" ju snabbare kan man sätta igång med sparandet. Det är mer åengar än man tror iaf.

• Emblas Mamma

Vi bara satte ett datum.

Man får faktiskt rätta bröllopet efter budgeten.

Nu hade vi tänkt ha ett enkelt bröllop med lite fika efteråt när vi väl satte datum,

men så upptäckte vi att vi hade råd att spendera ca. 35-40.000 helt plötsligt och mamma & svärmor var villiga att betala en hel del.

Alltså är vi uppe i ett ganska stort bröllop nu.

Men från början får man ju rätta sig efter budgeten och göra bröllopet därefter.

Man kan ju inte överskrida sin ekonomi och jag hade inte heller velat vänta 5 år med att gifta mig bara för att jag inte hade pengar..

:)

• På rosa moln

Jag tror att det är bra att ha ett datum redan från början, dels för att om ni är som jag tycker att det känns mer på riktigt då :) och dels för att ni redan nu i så fall kan räkna ut hur mycket ni behöver spara varje månad för att nå ert mål. Som du säger så är det ju få som plötsligt står där en dag med 100000 kronor över som de kan lägga på sitt bröllop (vad bra det vore ;)). 

• På rosa moln

...förutsett att det är den summan som man vill lägga på det hela vill säga.

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh vad bra svar ni kommer med! Visst vill vi gifta oss ganska snart men samtidigt vill vi inte "bara" göra det för att vi vill direkt. Då känner vi att vi kan vänta ett tag och spara lite till och få det precis som vi vill once in a lifetime ändå

• Flodis Hjärtat

I vårt fall fanns pengarna på ett sparkonto sedan innan. Vi har sparat tillsammans sedan vi köpte vårt nuvarande hem och är inget nytt för att vi ska gifta oss. Sparandet finns alltid, pengarna använts bara till andra saker än innan.

När väl m2b friade så valde vi att höja vårt sparande för att inte göra av med alla pengar på en dag. Sedan efter giftermålet så kommer vi ha mycket pengar kvar att göra annat för, det finns alltid hål att stoppa i, måste köpa ny bil bland annat. så det är bara att spara på.

Svar på tråden Bestämma datum innan man har budget?