• MabCar

Öppna eller inte öppna är frågan

Hej,

Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Öppna eller inte öppna är frågan
  • Sörön10

ojoj! INTE öppna! Absolut! Har varit på ett gäng bröllop av olika anledningar och det är bara på ett jag varit tvungen att genomlida en presentöppning! Skittråkigt att titta på! 

Det blir ett krystat skådespel tycker jag!

Vi valde att inte önska oss annat än närvaro och ev. bidrag till bröllopsresa, så det hade varit underligt att öppna en massa kuvert tycker jag. 

Ett par löste det genom att ha presentöppning på brunchen följande dag. Det var bättre. Då kände man att man inte riktigt behövde fokusera lika mycket utan kunde småprata med folk i närheten!

• Moemoe

Vi kommer inte öppna på plats utan själva. Det kanske beror på hur många gäster man ska ha iofs, vi kommer att ha ca 60 så då komer det ta för lång tid. Men är man närmsta familjen (kanske 15 st eller så) kan man kanske hinna med att öppna utan att det tar lång tid. Vi ska se till att hålla reda på vem som ger vad (fick tips om att ha tejp framme på presentbordet så korten kan tejpas fast på eventuella paket) )och skicka tackkort till folk. :)

• ClaraH

Jag vet i alla fall att vi inte ska öppna paketen själva under festen. Mördande tråkigt. Ett alternativ är att man låter någon annan göra det som håller reda på vem allt är ifrån. Sen kan vi och gästerna gå förbi och ta sig en titt och kanske passa på att tacka. Men jag tror att det lutar åt att ta det dagen efter, själva. Just nu ligger vi på 94 gäster.

• Emblas Mamma
    MabCar skrev 2010-10-16 10:06:29 följande:
    Hej,   Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.
    Vi har önskat oss bidrag vi med och har ingen aning om vad vi ska göra.

• Uttan

Vi kommer att öppna på plats, då våra gäster tom önskat detta. Vi har 65 gäster och alla vill se hur vi reagerar när vi öppnar precis deras paket.

Känns lite otacksamt att inte öppna tycker jag personligen emd.

• Västvind

Om man önskat sig pengar av olika slag tycker jag nog att det är tabu tex Olle och stina bidrog bara med 350:- och alla andra la 500

Tycker att om det är fler än 10st paket ska man skippa öppning då det nog kan få luften att gå ur de bästa festerna.

Vem orkar tex genomliga öppningen av 40paket?

• 1700tal

Vi kommer oxå önska oss bidrag istället för present, ingen vits att sprätta en massa kuvert tycker. Då blir det bara en fråga hur mycket den och den har gett osv.

• Emblas Mamma
    Västvind skrev 2010-10-16 11:51:57 följande:
    Om man önskat sig pengar av olika slag tycker jag nog att det är tabu tex Olle och stina bidrog bara med 350:- och alla andra la 500 Tycker att om det är fler än 10st paket ska man skippa öppning då det nog kan få luften att gå ur de bästa festerna. Vem orkar tex genomliga öppningen av 40paket?
    jo, det fattar ju jag med att man inte ska hålla på och ropa upp vem som gav vad,

MEN,

hur gör man? bankgiro? Pengar i kuvert? Tänker på att det finns väldigt gamla släktingar som inte alls vet hur man gör med internet, men är det verkligen försvarligt att låta massa tusenlappar ligga framme på en fest?

vad tycker ni om detta?

JAg är riktigt oroad över hur vi ska göra faktiskt.. Min sambo blev bestulen av 3000 kr en gång av en av sina närmsta vänner, ännu vet vi inte vem, men det fanns 4 st att välja mellan. Känns ganska jobbigt och man vill ju inte låta pengar ligga framme.

Så, hur ska ni göra!? kassaskåp?

• mattiasFästmö

Vi kommer inte öppna på plats, för oss var det självklart. Både för att folk inte ska känna sig dumma, t.ex. min mamma som inte har så bra ställt med ekonomi, hon vill inte att hennes paket ska öppnas på plats, då hon skulle känna sig dum då hon som brudens moder inte kan köpa något fint, och så kommer någon annan avlägsen släkting och köper något jättestort och fint och dyrt. Så skulle vi öppnat på plats så är det flera som sagt att vi isånafall får deras presenter efteråt, då de inte vill bli jämförda eller att folk ska dömma dom efter vad dom köper. Kan också säga att min släkt på pappas sida har betydligt mer pengar än de på mammas, och att de gärna sätter statusen i pengar, vad som kostat mest och vem som köpt dyrast. 

Men sen också för vår egna skull, jag tror att efter en hel dag när man vart nervös och spänd och grejer så tror jag att efter mat och tårta och allt så kommer man vara så slut i huvudet och trött att man iallafall inte kommer ta in vad man får, man kommer öppna paket på paket på paket, men om någon skulle fråga efteråt vad man fick så skulle man inte ha någon aning. Om vi säger att man får 40-50 paket, så är det en heel del att öppna. Och ha koll på vad som är från vem. Nej, då öppnar vi hellre det i efterhand själva, när vi kan sitta och verkligen öppna ett i taget och prata om den, man behöver inte stressa sig igenom det för att det inte ska bli långdraget. Och så har man mer tid att glädjas för varenda lite sak. Plus att vi då 'drar ut' på bröllopet, och får även en stund sen när vi kommer från hotellet och så, att sitta hemma och bröllopa lite. Vi kommer gifta oss på annan ort

så vi skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

• Västvind
    Emblas Mamma skrev 2010-10-16 11:54:59 följande:
    jo, det fattar ju jag med att man inte ska hålla på och ropa upp vem som gav vad, MEN, hur gör man? bankgiro? Pengar i kuvert? Tänker på att det finns väldigt gamla släktingar som inte alls vet hur man gör med internet, men är det verkligen försvarligt att låta massa tusenlappar ligga framme på en fest? vad tycker ni om detta? JAg är riktigt oroad över hur vi ska göra faktiskt.. Min sambo blev bestulen av 3000 kr en gång av en av sina närmsta vänner, ännu vet vi inte vem, men det fanns 4 st att välja mellan. Känns ganska jobbigt och man vill ju inte låta pengar ligga framme.   Så, hur ska ni göra!? kassaskåp?
    Kanske som en kista eller liknande med brevinkast och lås på?
Svar på tråden Öppna eller inte öppna är frågan