Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Öppna eller inte öppna är frågan

MabCar skrev 2010-10-16 10:06:29 följande:
    Hej,   Det finns säkert fler än vi som har önskat oss ett bidrag till bröllopresan. Vi undrar nu hur ni har gjort/tänker att göra med öppningen av detta. Motivera gärna ditt svar.
    Vi har önskat oss bidrag vi med och har ingen aning om vad vi ska göra.

• Emblas Mamma
    Västvind skrev 2010-10-16 11:51:57 följande:
    Om man önskat sig pengar av olika slag tycker jag nog att det är tabu tex Olle och stina bidrog bara med 350:- och alla andra la 500 Tycker att om det är fler än 10st paket ska man skippa öppning då det nog kan få luften att gå ur de bästa festerna. Vem orkar tex genomliga öppningen av 40paket?
    jo, det fattar ju jag med att man inte ska hålla på och ropa upp vem som gav vad,

MEN,

hur gör man? bankgiro? Pengar i kuvert? Tänker på att det finns väldigt gamla släktingar som inte alls vet hur man gör med internet, men är det verkligen försvarligt att låta massa tusenlappar ligga framme på en fest?

vad tycker ni om detta?

JAg är riktigt oroad över hur vi ska göra faktiskt.. Min sambo blev bestulen av 3000 kr en gång av en av sina närmsta vänner, ännu vet vi inte vem, men det fanns 4 st att välja mellan. Känns ganska jobbigt och man vill ju inte låta pengar ligga framme.

Så, hur ska ni göra!? kassaskåp?

• Emblas Mamma
    mattiasFästmö skrev 2010-10-16 11:57:32 följande:
    Kanske ha någon spargris-aktigt? Det syns ju om någon knatar iväg med den så att säga, plus att det nog inte är lika frestande som om det ligger sedlar bara. Då vet man dick inte hur mycket vem har gett iof, men det kanske inte spelar någon roll?

mattiasFästmö skrev 2010-10-16 11:57:32 följande:
    Kanske ha någon spargris-aktigt? Det syns ju om någon knatar iväg med den så att säga, plus att det nog inte är lika frestande som om det ligger sedlar bara. Då vet man dick inte hur mycket vem har gett iof, men det kanske inte spelar någon roll?
    Västvind skrev 2010-10-16 11:57:23 följande:
    Kanske som en kista eller liknande med brevinkast och lås på?
    tack för tips!

Självklart ska det bli ngt med lås på då jag tyvärr inte litar på folk.

Man kan ju inte ha tiotusentals kronor liggandes på ett bord öppet för vem som helst att snatta:)

Kanske kan fixa ett litet minikassaskåp lånat av någon.. känns tryggare att förvara pengarna inuti lås och bom av ngt slag :)

• Emblas Mamma
    Västvind skrev 2010-10-16 12:05:07 följande:
    Köp en låsbar brevlåda och sätt fast den mot något och skriv "post till brudparet"
    jättesmart!

det kan man såklart göra:D

för jag känner ändå att det är finare att ge lösa pengar, vet inte varför, men känns underligt att säga "sätt in på vårt bankkonto" .

tycker det är personligare att få i ett litet brev :)

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2010-10-16 12:06:42 följande:
    Emblas mamma; vi planerar så här. I informationen som gästerna får i samband med inbjudan skriver vi att vi inte önskar presenter men gärna ett bidrag till drömbröllopet. Sen tillägger vi att de gärna får sätta in gåvan på ett särskilt bröllopsgåvokonto som vi skapar särkilt samt komma ihåg att skriva sitt namn. Det klarar de flesta, även äldre människor betalar ju sina räkningar. Vill man inte detta går det självklar bra med ett kuvert på bröllopsdagen. Jag tror många av våra gäster väljer att ge gåvan på själva dagen ihop med ett fint kort och vackert kuvert i alla fall. Vi kommer utse en av våra föräldrar att ta emot och ansvara för kuverten och låsa i dem på sitt övernattningsrum under festens gång så inga pengar eller kuvert ligger framme alls.
    fast inte ens min svärmor betalar räkningar på internet.

Ingen av mina äldre släktingar gör det utan betalar på gammalt vis:)

Helt ärligt.. internet är uteslutet för halva släkten nästan :P hehe

• Emblas Mamma
    prinsessanogrodan skrev 2010-10-16 13:02:37 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att öppna eventuella presenter på festen. Var på ett bröllop för ett par nära vänner till oss med 50-60 gäster...och fy så tråkigt det vara att sitta och vänta! "Oh titta nu fick dom ett presentkort från kusin Kalle..." Jättekul? Näe verkligen inte! Hela festen stannade upp och efter presentöppningen var det ingen som var på festhumör längre. Folk började skruva på sig " Näe det är väl dags att börja dra sig hemåt...." Och toastmastern försökte nog få igång det och det drogs på musik och brudparet dansade sin dans...men sen var det stopp. Toastmastern försökte få folk att dansa men alla hade tappat feststämningen. Alla åkte hem. Visst det kanske inte bara var för presentöppningen men...den satte sista spiken i kistan. Om gästerna är den nyfikna sorten som vill veta precis exakt hur glada brudparet blir av just deras present eller om båda har familj/släkt där "alla" brukar ha presentöppning så kan man kanske ha en liten fika eller brunch dagen efter?
    håller med dig lite faktiskt..

skulle heller inte vilja hålla på och öppna ca 100 paket inför alla gäster som inte är intresserade mer än den minuten deras paket kommer på tur.

jag hade med tyckt det var ritkigt trist som gäst och jag tror absolut jag hade sprungit ut och rökt eller något annat under tiden istället för att sitta i timmar och se på när brudparet öppnar paket ;)

nej... då är det bättre att anordna en liten paketöppning dagen efter och att man typ bjuder på frkost till dom som vill komma.

Då är valet fritt..

• Emblas Mamma

MEN.. är det bara närmsta familjen och ett tiotal gäster så kan man ju för alldel öppna paketen, då tar det ju inte så lång tid.

att öppna ett paket tar ett par minuter - sen ska man öppna fint, studera paketet och gärna läsa upp kortet med. Anta att det i alla fall tar 2-3 minuter. och multiplicera det med antalet gäster. Låt oss säga att man har 100 gäster. Hur kul blir det då? ;) 200-300 minuter..

haha inte kul alls :D

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2010-10-16 13:09:00 följande:
    Men Emblas mamma - varför skulle de betala över just internet? När man betalar sina räkningar på "gammalt hederligt vis" ska ju de pengarna till ett konto de oxå, eller hur? Det är ju bara att gå in på vilken bank som helst, behövs inget internet för det.
    jaha du menar så! :)

haha.. men ändå känns det ju lite mer personligt och fint att lämna över ett kuvert med egen skriven text :) Så tänker jag.. men jag vet inte hur vi ska göra..

vi får tala om det, sambon och jag , så får vi se vad vi kommer fram till!

Men bröllopskonto, kan du inte berätta lite hur det fungerar ?

JAg vet egentligen inget om det gamla hederliga viset heller.. :P

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2010-10-16 13:51:39 följande:
    Emblas mamma - hehe, jo de flesta idag är så "inne" i internetsamhället att man inte tänker på det faktiskt finns en vanlig gammal hederlig bank även bakom internetbetalningarna, man behöver bara inte gå in på bankkontoret! Jo, bröllopskontot tänker jag så här (så ska iaf vi göra);Det blir två konton för vårt bröllop - ett för "våra" pengar som är strikt förknippat med vår budget vi har lagt upp och vår sparplan. Det andra är ett gåvokonto (som oxå är ett helt vanligt konto) som gästerna kan sätta in sin gåva på (om de vill) innan, i samband med eller efter bröllopet. Jag håller med att det har sin charm med ett vackert kuvert som lämnas över vid bröllopet men samtidigt tror jag folk har förståelse för att det underlättar pengahanteringen och säkerheten om pengarna sätts in på ett konto direkt. Bröllopsgåvokontots nummer står i informationen vi skickar med i inbjudan och gästen kan gå in på vilket bankkontor som helst och säga att jag vill sätta in så och så mkt på det här kontot och uppge sitt namn som skrivs som meddelande till oss. Eller göra samma sak på internet förstås!Vi har medvetet valt en annan bank än den vi annars har för att unvika att man "lånar" av bröllopspengarna osv. Vi kan vara lite slarviga annars och är inga höjdare på att spara. Vi gick alltså in på en bank, sa att vi ville ha ett konto utan kort och utan internettjänst kopplat till det. Då får man dessutom högre sparränta. Vi kan alltså sätta över pengar varje månad från vår vanliga internetbank (i annan bank) men inte föra tillbaka pengarna på nätet. Vi kopplade även kontot till oss båda och har bara 4 uttag per år och de uttagen måste ske på bankkontoret och av oss båda! Vi har alltså gjort det väldigt svårt för oss att "råka" använda pengarna på annat. Likaså med gåvokontot (som förstås är tomt fram till själva bröllopet), allt för att vi ska kunna särskilja pengarna och få bättre ordning.Men även om bara hälften av era gäster sätter in pengar på ett konto veckan innan bröllopet har ni ju ändå bara hälften så mkt pengar att hantera PÅ själva bröllopet. Och det är väl bra om ni har en klåfingrig gäst ibland hermelinerna? Och om jag var gäst på bröllop med samma uppläggning skulle jag definitivt betala innan så slipper jag som gäst risk att glömma kuvertet, besvär att få tag på "fina" släta sedlar samtidigt som jag ändå skulle ha med ett fint kort/kuvert med handskriven grattishälsning i.
    Tack för ditt tip!

Kanon :)

Ska läsa igenom detta en gång till med sambon sen.

klart att det är bättre att ha alternativ med:)

Men med tanke på inbjudningen, jag har funderat på hur man ska skriva,

jag är med om att man skriver att vi gärna vill ha ett bidrag till bröllopsresan men hur gör jag med kontonr och sånt?

Känns ju inte så fint att skriva det på själva inbjudningen, men det kanske man gör? Eller tänker du ha ett litet till kort där det står utförlig information?

Känns som om det blir för mycket information på inbjudningen annars :)

Spännadne att veta hur ni ska göra! Man vill ju alltid göra det som passar en bäst..

• Emblas Mamma
    1700tal skrev 2010-10-16 15:15:50 följande:
    Håller med, tycker inte heller det är "fint" att skriva kontonumret på den officiella inbjudan. Vi ska göra så att den "riktiga" inbjudan är väldigt formell och uppstyltad. Allra längst ner (efter klädkoden), med mindre bokstäver skriver vi typ "Vi önskar oss inga presenter men är väldigt tacksamma för ett bidrag till vårt drömbröllop" (bröllopsresan i ert fall). Sen skriver vi inget mer om det i inbjudan. Ihop med inbjudan skickar vi med ett informationsblad (tex 2 A4 vikta på mitten och ihopnitade) där vi skriver om övernattningsmöjlighet (vi vill tex att våra gäster ska övernatta på feststället om de kan), vägbeskrivning, webadressen till vår bröllopshemsida (med ytterligare info och kusiosa) och lite annat smått och gott. I det bladet tänkte jag skriva nåt i stil vad jag sa innan - att de, om de kan och har möjlighet, med fördel kan sätta in en eventuell bröllopsgåva på ett för ändåmålet öppnat gåvokonto nr xxxx-xxxxxx men att det naturligtvis går lika bra att lämna det vid bröllopsdagen.
    Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Det kan såklart vara bra med ett extrapapper där man kan skriva ner lite praktiska saker också!

Vi kommer nog ta efter er lite, så tusen tack!:)

Svar på tråden Öppna eller inte öppna är frågan