• chris77

Buffé på bröllop?

Vi funderar på att ha buffé på vårt bröllop, mest för att det inte ska kännas så "strikt" på middagen och för att alla ska få äta precis hur mycket dom vill. Är det någon som har erfarenhet av buffé på bröllop? Jag är rädd att det ska bli rörigt. Jag är jättetacksam för era svar och tips! Tack!

• Svar på tråden Buffé på bröllop?
  • hjärtaGlenn

Vi ska inte ha någon förrätt. Men vi ska ha buffé. Hade först tänkt att ha grillbuffé men det känns så krångligt med alla grillar och så.. Så vi ska Exotisk planka istället =)

• Dazzle

De mest lyckade festerna jag har varit på har haft buffe. Sist jag var på trerätters bröllopssittning tog det så lång tid mellan dukningarna för personalen att man aldrig blev mätt å bröllopstårtan var inte framme förrän halv tolv, å vid bröllopsvalsen vid halv ett hade många släktingar fått åka hem med sina barn...

Tycker det e trevligt med en välfylld buffe med både varma ochkalla rätter. Det ska vi ha, sen dessert å sen tårta.

• Elvismor

Vi ska ha buffé men inte förrätt. Det blir lite tilltugg till champagnen innan. Jag har varit på flera bröllop med buffé och det har inte varit rörigt. Toastmastern får ju ha lite koll på vilka som ska ta mat och när det är dags att ta om m.m. så att det inte stör tal och så.

• pumiz

En liten tanke gällande bufféer... blir det inte så att man planerar för mer mat än vad som äts upp just för att alla ska bli mätta och när alla får ta vad de vill blir kanske vissa saker mer populära och andra saker lämnas kvar.. innebär det då att en buffé kostar mer i matkostnader än vad en serverad middag gör eftersom folk dels kanske äter mer och dels att man köper extra mat..?

• Mumseli

vi ska också ha buffé och då ska vi inte ha någon förrätt.  Bröllopstårtan blir efterrätten senare...
    Har varit på bröllop med buffé och över 90 gäster, det var inga problem.

• Julibrud2011

Vi ska också ha buffé, kall medelhavsinspirerad. Men hur gör ni med dukningen? Vad ställer ni fram på bordet?
    Jag tänker med tallrikar och glas osv. Vi kommer ju att ha både rött, vitt vin och öl till buffén.

• Jessica1979

Vi ska också ha buffé med förrätt.

Till förrätt sk avi ha gubbröra i snappsglas som står på bordet när gästerna kommer. På borden kommer även finnas bröd till gubb/räkröran. Till de serverar vi snapps och öl. Vin kommer också att finnas.

Sedan blir det buffe i vanlig ordning som vi gör själva.

• 28 december
    chris77 skrev 2010-10-17 21:56:50 följande:

Vi funderar på att ha buffé på vårt bröllop, mest för att det inte ska kännas så "strikt" på middagen och för att alla ska få äta precis hur mycket dom vill. Är det någon som har erfarenhet av buffé på bröllop? Jag är rädd att det ska bli rörigt. Jag är jättetacksam för era svar och tips! Tack!

Vi hade tänkt att ha buffè också på våran då förlovningsmiddag. Jag var också rädd för att det skulle bli "rörigt" men jag tror man lär känna varandra bättre under en buffè.Skrattande
  • jojsan80

Vi gifter oss nu i Februari och menyn för kvällen ser ut så här:

Mingel: mousserande och "små ost och basilikahjärtan."

Förrätt: skagentårta (väldigt smidigt att göra)

Varmrrättsbuffé:

tjälknöl
    varmrökt Vänern lax
    potatisgratäng
    ädelostpaj
    romsås
    Rödvinsreduktion
    Tzatziki
    någon annan röra? onödigt?....
    Sallad, olika sorter
    coktailtomater
    gurka
    paparika
    Ett hemmgjort surdegsbröd
    Ett hemmagjort ljust, typ rosenbröd, i form av hjärtan
    smör
    bröd
    ost och kex? kanske är onödigt? vi har inte bestämt oss ang. det ännu.

Efterrätt: Vit chokladpannacotta med ingefärspäron-topping :)

Tårta: vi ska ha en minitårta (innehållande: chokladbottnar, vitchokladmousse och hallon) till oss och cupcakes (innehållande: chokladmuffins, nutellamousse inuti, och vitchokladfrosting med en rosa sockerros uppepå) till gästerna :)

Vad tror ni om detta? ursäkta att det blev så långt ;) 

• jojsan80

Glömde säga att vi är ca 60 personer.... :)

Svar på tråden Buffé på bröllop?