• Drullen

Ska vi byta med varandra?

operfekt skrev 2011-10-18 09:19:22 följande:
    Vi kanske ska starta en ny tråd där vi kan skriva i startinlägget som på detta, så man får en överblick?
    För gissar att TS inte är så aktiv längre eftersom deras bröllop redan varit =)

Då är ja med,

Bor i Linköping jobbar som nagelteknolog, skulle gärna byta tjänster med hår,smink o liknande. (Säkert massa annat oxå, men eftersom vi inte kommit så långt i planeringen än, så vet ja inte riktigt vad...)

Vi gifter oss 18 Augusti 2012

• Drullen
    Chicita skrev 2011-10-18 13:08:46 följande:
    Vill inte vara en partypooper, men jag startade en sån här tråd för Dalarna förut och fick på nosen...

Även byte av tjänster skulle skattas för och redovisas osv. Så var medvetna om att det här räknas som svartjobb och kanske inte är helt rumsrent här på BT
    Bra att komma ihåg, men man kan iallafall komma i kontakt med personer som man kan samarbeta med, ev. rabatt kan man alltid erbjuda. Då är man laglig oxå.
  • Drullen

Man kan ta ut materialkostnad utan att det behöver betyda nån slags extra ersättning, därmed inte klassas som reklam. Självklart måste en som har ett aktivt företag fixa med momsen, om nu inte personen som ska ha klänningen fixar tyget själv.

Om man är en person som är jätteduktig på att sy, erbjuder en kompis att sy hennes klänning, tar ut kostnad för material, det är ju inte reklam för att man inte vill betala tyget, men samtidigt kan man få hjälpa till.

Om min mamma skulle sy min klänning, inte skattar ja för att hon hjälper mig, om ja sen bakar bullar till henne en annan dag, som tack för hjälpen, så klassas ju inte det som utbyte av tjänster.

Däremot om man skriver var man jobbar o att det kostar si o så, om man kan byta nåt. Självklart är det reklam.(o alltså fel)

• Drullen

Det är klart man får lösa momsen omman har ett företag, ja skrev lite flummigt kanske... Ja syfta lite på reklamfrågan där, fast ja tog ett exempel utanför forumet. Att även om nån råkar ha företag, så mena ja att det kanske inte är menat som reklam om man skriver här om att hjälpa varandra. Om en kan hår o en kan naglar o man vill hjälpa varandra, sen om den ena har företag eller inte så blir det ju på hennes (hans) samvete att göra rätt för sig i sitt företag.

Svar på tråden Ska vi byta med varandra?