• Aleta

2 gäste bort =(

Hon måste väl ändå prioritera den hon ska dela sitt liv med?

Att skriva som du gör på din blogg är inte snällt och det enda du uppnår med det är att hämnas på din vän genom att försöka få henne att må riktigt dåligt.

Tänk dig in i hennes situation en stund. Det kan bli så att saker och ting krockar och man måste välja. Vill du då ha en vän som är din vän i alla stunder eller en vän som försöker tvinga dig att välja mellan två älskade personer. (I hennes fall försöker du tvinga henne att välja mellan dig och hennes man.)

Och ja, hon har vetat om ditt bröllop länge, men du borde ha vetat om ännu längre att hennes man fyllde 40 också, eller hur?

Min personliga åsikt är att ledsen får du vara, men besviken tycker jag att du ska vara på ditt eget beteende, inte på hennes.

Jag hoppas och tror att du kommer att få ett underbart bröllop och jag vill poängtera att jag har inget som helst emot dig även om jag gissar att du blir arg när du läser mitt inlägg. Jag vill bara ruska om dig lite i bröllopshysterin och be dig fundera över vad som är viktigast, din vän eller din dag.

• Aleta
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-10-20 23:20:54 följande:
    Båda kan tänka på varandra osv osv. Men kan inte oxå vänninan och hennes man åka dagen efter eller vad som för det är ju ändå inte samma dag som bröllop och hans födelsedag är? Man måste ju kunna mötas för om min vän hade gift skulle jag gjort allt jag kunnat för att vara där. Hon kunde ju kommit på vigseln och sen rest eller vad som det visar ju i vilket fall att ts är betydelsefull för henne
    Jag hade också gjort så, åkt själv på bröllopet och sedan anslutit till makens 40-årsfest, om det hade varit möjligt.
    Det kan ju faktiskt vara så att det inte går att resa just de dagar man skulle vilja till just det resmålet eller att det helt enkelt blir för dyrt och då tvingas man välja.

På mitt bröllop var det en tjej som står mig nära och som jag tycker mycket om som ringde mig ganska nära inpå. Under stor vånda hade hon bestämt sig för att inte komma, hon orkade helt enkelt inte. Jag krävde inga förklaringar utan förstod istället hur jobbigt det måste ha varit för henne att ta det beslutet. Jag gjorde det hela lättare för henne, inte svårare. 

Ingen kan veta vad som pågår i någon annans liv även om det ser sockersött ut på utsidan och jag tror att vi alla skulle tjäna på att vara lite mer generösa och tänka ett par steg längre.

• Aleta
    Mimini skrev 2010-10-21 09:26:28 följande:
    Ja okej.. Jag kanske överreagerade. Fine..Men under natten har hon skickat flertalet sms om att hon är så ledsen och så vidare. Ja, visst.. Jag fårstår väl att hon är ledsen helt klart. Men varför slutar hon inte älta det då..?Min vännina vill verkligen komma på mitt bröllop, det är hennes man som inte vill (kan även säga att han ej deltagit i dop eller födelsedagar när de gäller våran familj överhuvudtaget) Och därför sa han (efter de fått inbjudningarna) att de ska åka bort. Så de visste ju om bröllopet långt innan de bestämde resa. Det är väl lite elakt tycker jag..Hennes man vill INTE fira att han fyller år och därför åker de iväg på resa. Men jag frågade lite fint om de inte kunde ta en kortare resa som typ en weekend till Estland eller liknande. Men hennes man vill bara till solen och vägrar vara borta kortare än 1 vecka. Och hon vägrar vara borta över julafton.Visst så accepterar jag detta. Men eftersom detta var "planerat" långt innan deras resa så är jag besviken på deras sätt att "agera" (?)Sen får vi väl se hur det blir efter bröllopet och deras resa.. Om det blir nå film- och kortvisning...Men tack för eran åsikter! Sånt behövs ibland =)
    Jag skulle bli lite bekymrad över hur din vän egentligen har det i sitt förhållande.
    Själv levde jag under lång tid i ett mycket destruktivt förhållande som utåt sett såg jättebra ut. Min sambo hade ett enormt kontrollbehov och såg gradvis till att mer och mer isolera mig från mina vänner.

Han tvingade mig en gång att välja mellan honom och mina vänner och jag valde honom eftersom vi var tillsammans och jag ännu inte hade förstått vad han höll på med. I efterhand så önskar jag så klart att jag hade kunnat ändra på det valet med facit i hand. Honom har jag inte kvar, men mina vänner finns där fast jag missade en väldigt viktig helg med dem.

Som sagt, man vet aldrig hur två andra personer har det, men med tanke på hur svårt hon har att släppa beslutat att inte komma på ditt bröllop så känns det som att hon kanske har blivit mer eller mindre tvingad till att tacka nej.

Du och din man kommer givetvis att få en underbar dag, men jag hoppas att du och din kompis kan nå fram till varandra och finnas där när det behövs.

Svar på tråden 2 gäste bort =(