• Mimini

2 gäste bort =(

Fick ett mess av min bästa vännina ikväll.
    Hon och hennes man kommer inte på bröllopet.
    Hennes man fyller 40 några dagar efter vårat bröllop och han vägrar vara i Sverige den dagen och hon vägrar vara utomlands under julafton så hon fick ge sig och nu har de bokat en resa =(

Känns jätte jobbigt. Hon är ju trots allt min bästa vännina. Dock inte tärna.

Dessutom så sitter hon nu och ältar detta och är såå ledsen över att hon inte kan komma.
    Råkade skriva att hon kan sluta skicka såna sms för hon kan faktiskt välja att stanna hemma och låta honom åka själv.. Har inte hört något, men hon vet ju att jag är super ledsen över detta.

Känns bara så dumt... Kanske överreagerar men ja.. Jag är besviken på henne faktiskt. Hon har ju vetat om detta så himla länge.

Kanske var dum som skrev som jag skrev i min blogg också. Dock inget super personligt sådär.. Vet ju att hon läser, men hon kommer inte att kommentera det i bloggen utan jag kommer få ett surt sms när hon väl läst det..
    http://mamafeelings.blogg.se/2010/october/2-gaster-bort.html

Överreagerar jag? Får jag vara väldigt ledsen och besviken på henne?

59 dagar kvar till bröllopet =)

• Svar på tråden 2 gäste bort =(
  • anne på grönkulla

Hon är ju uppenbarligen väldigt ledsen själv också och tycker att det är ett svårt beslut hon fått fatta. Kanske kan ni stötta varann i det som vänner istället för att låta det komma mellan er?

• Hoffsennanen Tottoplex

Nejdå! Förstår att du är besviken! Men kanske inte så bra på bloggen dock Hon vet att du är jätte besviken och nu är det upp till henne att ta ställning därefter. Men skulle vara som dig jätte besviken!

• Semlorna

Visst får du vara ledsen och besviken, hon väljer ju faktiskt att prioritera bort dig. Hade det varit en av mina bästa vänner hade jag sett till att vara där och sen tagit resan dagen efter eller nått.

• Aleta

Hon måste väl ändå prioritera den hon ska dela sitt liv med?

Att skriva som du gör på din blogg är inte snällt och det enda du uppnår med det är att hämnas på din vän genom att försöka få henne att må riktigt dåligt.

Tänk dig in i hennes situation en stund. Det kan bli så att saker och ting krockar och man måste välja. Vill du då ha en vän som är din vän i alla stunder eller en vän som försöker tvinga dig att välja mellan två älskade personer. (I hennes fall försöker du tvinga henne att välja mellan dig och hennes man.)

Och ja, hon har vetat om ditt bröllop länge, men du borde ha vetat om ännu längre att hennes man fyllde 40 också, eller hur?

Min personliga åsikt är att ledsen får du vara, men besviken tycker jag att du ska vara på ditt eget beteende, inte på hennes.

Jag hoppas och tror att du kommer att få ett underbart bröllop och jag vill poängtera att jag har inget som helst emot dig även om jag gissar att du blir arg när du läser mitt inlägg. Jag vill bara ruska om dig lite i bröllopshysterin och be dig fundera över vad som är viktigast, din vän eller din dag.

• Hoffsennanen Tottoplex

Båda kan tänka på varandra osv osv. Men kan inte oxå vänninan och hennes man åka dagen efter eller vad som för det är ju ändå inte samma dag som bröllop och hans födelsedag är? Man måste ju kunna mötas för om min vän hade gift skulle jag gjort allt jag kunnat för att vara där. Hon kunde ju kommit på vigseln och sen rest eller vad som det visar ju i vilket fall att ts är betydelsefull för henne

Aleta skrev 2010-10-20 22:42:12 följande:
    Hon måste väl ändå prioritera den hon ska dela sitt liv med? Att skriva som du gör på din blogg är inte snällt och det enda du uppnår med det är att hämnas på din vän genom att försöka få henne att må riktigt dåligt. Tänk dig in i hennes situation en stund. Det kan bli så att saker och ting krockar och man måste välja. Vill du då ha en vän som är din vän i alla stunder eller en vän som försöker tvinga dig att välja mellan två älskade personer. (I hennes fall försöker du tvinga henne att välja mellan dig och hennes man.) Och ja, hon har vetat om ditt bröllop länge, men du borde ha vetat om ännu längre att hennes man fyllde 40 också, eller hur? Min personliga åsikt är att ledsen får du vara, men besviken tycker jag att du ska vara på ditt eget beteende, inte på hennes. Jag hoppas och tror att du kommer att få ett underbart bröllop och jag vill poängtera att jag har inget som helst emot dig även om jag gissar att du blir arg när du läser mitt inlägg. Jag vill bara ruska om dig lite i bröllopshysterin och be dig fundera över vad som är viktigast, din vän eller din dag.
  • Aleta
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-10-20 23:20:54 följande:
    Båda kan tänka på varandra osv osv. Men kan inte oxå vänninan och hennes man åka dagen efter eller vad som för det är ju ändå inte samma dag som bröllop och hans födelsedag är? Man måste ju kunna mötas för om min vän hade gift skulle jag gjort allt jag kunnat för att vara där. Hon kunde ju kommit på vigseln och sen rest eller vad som det visar ju i vilket fall att ts är betydelsefull för henne
    Jag hade också gjort så, åkt själv på bröllopet och sedan anslutit till makens 40-årsfest, om det hade varit möjligt.
    Det kan ju faktiskt vara så att det inte går att resa just de dagar man skulle vilja till just det resmålet eller att det helt enkelt blir för dyrt och då tvingas man välja.

På mitt bröllop var det en tjej som står mig nära och som jag tycker mycket om som ringde mig ganska nära inpå. Under stor vånda hade hon bestämt sig för att inte komma, hon orkade helt enkelt inte. Jag krävde inga förklaringar utan förstod istället hur jobbigt det måste ha varit för henne att ta det beslutet. Jag gjorde det hela lättare för henne, inte svårare. 

Ingen kan veta vad som pågår i någon annans liv även om det ser sockersött ut på utsidan och jag tror att vi alla skulle tjäna på att vara lite mer generösa och tänka ett par steg längre.

• shakynose

Antagligen förstår hon att du är ledsen och att det är därför du sa som du sa. Det framgår tydligt i din blogg också, och jag tycker inte att det är något fel med att vara så ärlig som du är. Inte alls taskigt att säga vad man känner!

Men: Jag hade blivit jätteledsen om jag varit din väninna. Hur gärna jag än vill närvara vid ett så viktigt tillfälle i en nära väns liv, så är faktiskt min blivande man den viktigaste vän jag har i MITT liv. Om jag tvingas välja mellan honom och någon annan så kommer jag att välja honom. Ibland går det inte att göra alla nöjda och jag tycker att du ska skriva något snällt till henne och be om ursäkt. Hon kommer att förstå!

Helt ärligt så tycker jag att det är lite fjantigt av henne att älta det så där också. Har hon valt att följa med sin man så har hon och då ska hon stå för det också utan en massa gnäll. Så det är ju inte bara du som överreagerar!

Jag hoppas att allt reder sig och att ditt bröllop blir magiskt ändå!

• Uttan

Personligen känns det lite ego av dig med att be henne välja bort sin man. Kanske bara jag som tycker så?

Förstora inte upp det så, det är din och din blivande mans dag. Huvudsaken är väl att han är där? :)

• Dejli

Jag förstår verkligen att du är besviken över att hon inte kan närvara, men hon verkar ju vara ärligt ledsen över att det är så här.

Jag hade, alla gånger, valt min sambo. Han är den viktigaste personen i mitt liv, och ibland kan man inte styra över allt. Du vet antagligen inte allt om dem, och det kan ju finnas fler saker som gör att hon väljer att prioritera bort ditt bröllop.

Jag tycker du ska ta ett prat med henne snart - typ imorgon - INNAN det går för lång tid och risken för att det blir konstig stämning mellan er ökar. Tala om för henne att du är väldigt ledsen över att hon inte kan närvara, men att du litar på att hon fattar det beslut som är bäst för henne. De kanske har en liten svacka i sitt förhållande och behöver detta för att hitta lite tillbaks till varandra igen?

Boka in en "bröllopslunch" eller liknande tills när hon kommit hem igen vettja, där du kan visa bilder och berätta om bröllopet och allt annat ni vill prata om... Om jag var din vän och jag var tvungen att prioritera på detta sätt så hade jag blivit väldigt ledsen och besviken om min vän inte förstod att jag var tvungen att välja, och att det inte alltid finns tillfredställande alternativ.

• BrideBecks

Det här är inte första gången två saker krockar. Man fyller bara 40 en gång, man gifter sig bara en gång, och ibland infaller saker samtidigt - that's life. Jag vet inte hur många gånger jag har fått stå och välja mellan två större händelser och hur man än gör blir det fel. Hon har ju inte avsiktligt avstått från ditt bröllop. Jag tycker du är rätt hård mot henne, du måste ju även förstå hennes situation. Jag förstår att du är besviken men det är bara att gilla läget och göra det bästa av det hela.

• sandviken

jag kan förstå att du tycker att det är tråkigt, men jag tycker att du överreagerar...

hon måste ju få välja själv, det finns säkert en jättebra anledning till hennes val.

det viktigaste måste väl ändå vara att du och din BM får säga ja till varandra.

fokusera på det du kan påverka, så se till att ha en underbar dag med din man istället.

• Mimini

Ja okej.. Jag kanske överreagerade. Fine..
    Men under natten har hon skickat flertalet sms om att hon är så ledsen och så vidare. Ja, visst.. Jag fårstår väl att hon är ledsen helt klart.
    Men varför slutar hon inte älta det då..?

Min vännina vill verkligen komma på mitt bröllop, det är hennes man som inte vill (kan även säga att han ej deltagit i dop eller födelsedagar när de gäller våran familj överhuvudtaget) Och därför sa han (efter de fått inbjudningarna) att de ska åka bort. Så de visste ju om bröllopet långt innan de bestämde resa. Det är väl lite elakt tycker jag..
    Hennes man vill INTE fira att han fyller år och därför åker de iväg på resa. Men jag frågade lite fint om de inte kunde ta en kortare resa som typ en weekend till Estland eller liknande. Men hennes man vill bara till solen och vägrar vara borta kortare än 1 vecka. Och hon vägrar vara borta över julafton.

Visst så accepterar jag detta. Men eftersom detta var "planerat" långt innan deras resa så är jag besviken på deras sätt att "agera" (?)

Sen får vi väl se hur det blir efter bröllopet och deras resa.. Om det blir nå film- och kortvisning...

Men tack för eran åsikter! Sånt behövs ibland =)

• Aleta
    Mimini skrev 2010-10-21 09:26:28 följande:
    Ja okej.. Jag kanske överreagerade. Fine..Men under natten har hon skickat flertalet sms om att hon är så ledsen och så vidare. Ja, visst.. Jag fårstår väl att hon är ledsen helt klart. Men varför slutar hon inte älta det då..?Min vännina vill verkligen komma på mitt bröllop, det är hennes man som inte vill (kan även säga att han ej deltagit i dop eller födelsedagar när de gäller våran familj överhuvudtaget) Och därför sa han (efter de fått inbjudningarna) att de ska åka bort. Så de visste ju om bröllopet långt innan de bestämde resa. Det är väl lite elakt tycker jag..Hennes man vill INTE fira att han fyller år och därför åker de iväg på resa. Men jag frågade lite fint om de inte kunde ta en kortare resa som typ en weekend till Estland eller liknande. Men hennes man vill bara till solen och vägrar vara borta kortare än 1 vecka. Och hon vägrar vara borta över julafton.Visst så accepterar jag detta. Men eftersom detta var "planerat" långt innan deras resa så är jag besviken på deras sätt att "agera" (?)Sen får vi väl se hur det blir efter bröllopet och deras resa.. Om det blir nå film- och kortvisning...Men tack för eran åsikter! Sånt behövs ibland =)
    Jag skulle bli lite bekymrad över hur din vän egentligen har det i sitt förhållande.
    Själv levde jag under lång tid i ett mycket destruktivt förhållande som utåt sett såg jättebra ut. Min sambo hade ett enormt kontrollbehov och såg gradvis till att mer och mer isolera mig från mina vänner.

Han tvingade mig en gång att välja mellan honom och mina vänner och jag valde honom eftersom vi var tillsammans och jag ännu inte hade förstått vad han höll på med. I efterhand så önskar jag så klart att jag hade kunnat ändra på det valet med facit i hand. Honom har jag inte kvar, men mina vänner finns där fast jag missade en väldigt viktig helg med dem.

Som sagt, man vet aldrig hur två andra personer har det, men med tanke på hur svårt hon har att släppa beslutat att inte komma på ditt bröllop så känns det som att hon kanske har blivit mer eller mindre tvingad till att tacka nej.

Du och din man kommer givetvis att få en underbar dag, men jag hoppas att du och din kompis kan nå fram till varandra och finnas där när det behövs.

• Sörön10

Det är inte lätt, men jag tycker du ska acceptera det bara, inte blogga om det och inte svara på mess med förslag på lösningar. Det är nog skitjobbigt för henne ändå, och de har nog funderat över olika sätt att både ha kakan och äta den, tror du inte? Iaf hon om han nu inte är så sugen på att vara involverad i ert liv. 

Man bjuder in till ett bröllop men man kan inte kräva att alla som får en inbjudan ska släppa allt och garanterat komma. 

Att hon smsar och "ältar" som du säger kanske kommer av att du bloggar om det? Att du så starkt uttrycker vad du känner? Så hon känner sig skyldig och hemsk?

Var glad åt att ni kommer få en underbar dag ändå och var glad för alla som faktiskt tackar ja och kommer på er fest! =)

Hoppas det löser sig till det bästa och att ert bröllop blir kanon!

• moonlightgirl

Jag förstår dig att du är besviken. Det jag skulle ha blivit mest besviken på är att hon skickade sms och sa detta istället för att ringa. Men som Aleta skrev så vet vi ju inte hur hon har det i sitt förhållande med sin man. Tycker att det låter lite märkligt att han vägrar att delta på någon av era högtidsdagar. Kan det vara så att han försöker isolera henne?? Jag vet inte, funderar bara då jag som Aleta levt i en sådan situation.

Ärligt talat tycker inte jag att det var så taskigt att skriva så i din blogg. Det är ju klart att man förstår att du är besviken. Det borde hon också förstå. Men som de andra sagt prata med henne eftersom hon verkar må så dåligt över detta.

Hoppas att allt löser sig och att du och din m2b får en underbar dag.

• Mimini

Moonlightgirl - Ja, med tanke på att vi faktiskt pratar i telefonen 2-3 gånger i veckan så tyckte jag att hon kunde ringt.
    Nu var vi iväg och simmade idag. Pratade lite lätt om det bara.
    Blev lite ledsen när hon sa att de inte ens har bestämt vart de ska åka ens. Bara att de ska åka.. Känns inte direkt genomtänkt men det är upp till dem.

Så allt är väl som vanlgit mellan oss, men jag tänker inte vara den där super-glada-blivande-bruden-som-berättar-allt-till-henne. Det förstod hon så..
    Känns ju bra på så vis i alla fall!

Tack som sagt =)

• anne på grönkulla

Skönt att ni kan vara vänner ändå! Det är hemskt när man måste välja och det blir dåligt eller man får välja bort nåt viktigt hur man än gör. Men jag tycker hon visar ändå att hon vill vara vän med dig och vill att du ska förstå hennes situation - att hon inte väljer bort dig eller er vänskap. Sen kanske hennes relation är krävande för henne och det är viktigt att du finns där för henne ändå, som några gissat på?

Jag tvingades välja bort en väns disputationsfesst pga jobb en gång och en svägerska fick välja bort vårt bröllop, också pga jobb. Sånt händer ibland och man kan inte riktigt rå över det, men vi har ju samma bra relationer ändå.

Svar på tråden 2 gäste bort =(