• moonlightgirl

hjälp

Vi har pratat fram och tillbaka om förrätt, om vi ska ha det eller inte. Nu vill vi gärna ha det. Vi har pratat om räktoast eller skagentoast. Nu har vi några problem, vi har vänner som är jätte allergiska mot skaldjur, vad kan vi hitta på istället?? Sedan har vi en annhörig som inte tål mjölkprotein, men det borde ju gå att lösa med ett brud bakat på vatten.

Vi vill gärna ha buffé och har pratat om att vi iallafall ska ha potatisgratäng, men vad gör vi åt våran annhörig som inte tål mjölkprotein?? Kan man servera henne potatisklyftor istället?? Till de vi känner som är laktosintolleranta gör vi gratäng på laktosfrigrädde.

Sedan till efterrättsproblemet, vi har funderat på pannacotta eller chokladmose men då har vi samma problem med hon som inte tål mjölkprotein. Samma problem kommer åter då vi ska ha tårta.

Någon som kan mer om detta som kan hjälpa oss.

• Svar på tråden hjälp
  • blomtroll

Vissa som är allergiska mot fisk och skaldjur kan inte ens vara i samma rum som maten, utan att få en ordentlig reaktion. Eller att någon råkat ta i skaldjur och sedan skakar hand med den allergiske, det blir sjukhus nästa. Om de är jätteallergiska som du skriver, så måste ni kanske tänka om - om ni vill att de ska kunna komma?

När det är en som är överkänslig mot ett visst ämne så tycker jag att det är ok att ha annan mat till just den personen. Till tårtan går det kanske att beställa en liten laktos- och mjölkproteinfri (som bara är till de allergiska/intolleranta)? Efterrätten är knivigare, men vill ju inte känna sig utpekad som gäst. Hur brukar ni göra till andra festen/middagar när de personerna är med? Just panacotta vet jag inget om men finns det inte något likande som funkar istället, bara för dem? Om ni nu inte vill/kan byta ut efterätten till något alla kan äta?

• Glamourama

Finns mjölk gjord på havre och soja brukar funka bra att byta ut med. Pröva hemma och smaka, be den allergiske om egna tips hur denne brukar göra.
    Slopa skaldjuren helt då de ger hemska reaktioner.
    Kanske en laxrolad med pepparot-färskost på toast med en söt senapsås till?

• pyrro

Skulle absolut ta en annan förrätt om det nu är flera som inte kan äta det.....finns ju massor med roligare förrätter:)

Extra Potatisgratängen kan ni göra på Oatlys matlagningsgrädde då funkar det till både laktosintoleranta och mjölkproteinsallergiker (vår dotter var det som bebis)

Pannacotta tror jag är svårt att göra nånting liknande, men chokladmousse tvärgooglade jag på och det finns massor av recept utan grädde:)

• moonlightgirl

Jag har aldrig lagat mat till hon som inte tål mjölkprotein så det har jag ingen aning om. Men de andra som är laktosare har jag lagat mat till många gånger så till dem är det inget problem.

De två som jag vet om hittills som inte tål skaldjur kan vara i samma rum men deras respektive kan inte äta det och sedan kyssa sin partner för då blir det kris. Det där med att de kan bli sjuka av att hälsa på någon som har fått skaldjur på händerna hade jag inte ens tänkt på. Ja vi får verkligen skippa den idén för vi vill verkligen inte att någon av våra gäster ska må dåligt på grund av maten.

Ok då ska jag googla på chokladmousse.

Tack snälla för hjälpen.

Mer tips????

• Blivande frun N

Det finns massor goda förrätter som också är lätta att förbereda och utan skaldjur

Ett urval...

- Lufttorkad skinka med en getostcreme och melon eller rödbeta (lätt att göra utan mjölk - ersätt cremen med en kryddcreme)
    - carpatchio
    - kall soppa (ex avokado, gazpacho eller gurksoppa)
    - laxtartar på kavring

• JustMeAndMyLove

Jag skulle också tippsa er om att testa laga allt helt mjölkfrit med soyamjölk (obs varning för att den är sötare!) eller havre mjölk osv.

Det är nästan ingen skillnad i smak  när det används i matlagning :) Så slipper ni göra en massa extragrejer som klyftpotatis :)

Svar på tråden hjälp