Lite igne: Jag gick in på min favoritfläckbortagningstipssida (wow - vilket ord) och letade reda på lite olika mattproblem. Jag tycker att nr3 nedan, vid behov följt av nr2 nedanverkar vara vettigt. Om du inte ger dig på det mer aggressiva tipset i nr1 på en gång ...
1.
Blåbärssylt. Har spillt blåbärssylt på köksmattan (röllakan). Kan man få bort det?
Från: Margareta Bränström
Hej Margareta! Prova med Remover av märket Gripen på en svamp och torka bort små partier i taget.
Lycka till!
Solveig
2.
Hej! Har försökt få bort gamla intorkade kaffefläckar från en kinamatta med galltvål och det hjälpte lite men inta ljusbruna fläckar är kvar. Tips?
Från: Mari Louise Odersjö
Hej Mari Louise! Lägg en tidning under mattan. Blöt upp fläcken med vatten. Blöt upp bakpulver och vatten, gnid in detta i mattan och håll detta lite fuktigt under några timmar. Täck med plast så det inte torkar så lätt.
Lycka till!
Solveig
3.
Hur tar man bort kaffefläck på ullmatta, utan att tvätta hela mattan?
Från: Anders Andersson
Hej Anders! Blöt en svamp i vatten och häll på flytande koncentrerad Galltvål. Gnid in rejält och låt verka ca 15 minuter. Gnid på igen tills fläcken är borta. Om det behövs tillsätt mera galltvål. Badda efter med rent vatten ända tills allt lödder är borta. Tryck ur så mycket vatten du kan. Palla upp mattan så det kommer luft underifrån också. Lycka till!
Solveig
Solveig är en klippa!!!
http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html