Välkomna till Tivoli Empatia!
Telis, ja men precis! Och det kan ju för övrigt kännas precis lika vidrigt när folk går an om "jaha har du fått något jobb än då" eller som någon sa till mig "är det inte på tiden att du skaffar dig ett RIKTIGT arbete" (det var när jag jobbade på 7-11 vilket givetvis inte är ett riktigt arbete.) Det är inte så säkert att man har större lust att avhandla sin misslyckade karriär eller ångesten runt att vara arbetslös HELLER vid ett middagsbord när man gått ut för att äta och umgås och helst inte tänka så mycket på vare sig sin barnlöshet eller arbetslöshet. Det gääler säkert detsamma för singlar som "borde träffa någon snart", eller för par osm kanske faktiskt inte allas förtvivlat föröker utan inte vill ha barn.
Bättre att fråg på ett sätt där man känner att man faktiskt kan avböja att prata vidare om saken. För det känner jag ofta, att säger jag "det där är inte ett ämne för allmäna åsikte och diskussioner just nu"-vilket främst gäller mitt yrkesliv för egen del och för närvarande, så tycker folk att man är onstig och håller inte alls tyst utan börjar med "jamen jamen".
Då vill man ju skrika istället! Hallå! Bara för att jag inte är i läge att diskutera mitt jobbsökande och mina karriärsplaner, så betyder det naturligtvis inte att jag inte HAR några tankar och drömmar. Bara att det inte är läge att BABBLA om det just nu. För att det är privat, eget och skört, och i en fas där det behövs lugn och ro och jag inte vill ha goda råd eller har några färdiga svar att leverera till undrande släkt och vänner.
Jag har för stunden isåfall lättare att prata om min sorg över barnet vi inte fick, än jobbet. Men det är så självklart att man ska prata jobb, så det är ingen som ens tänker på att det dessutom kanske gör jvligt ont att höra om befodringar, lönelyft och headhuntande likväl som om graviditeter, just när man själv kammar noll och mindre än det. I synnerhet när folk gnäller om hur jobbigt de har det på sina 30 000 tkr jobb och hur lite semester man har. Jag får lika stor lust att säga "vi kan gärna byta" som man kan känna när folk "bara klagar" på sina graviiditeter eller på hur hemskt det är att ha småbarn.
Egentligen fattar man ju att allt i livet har sina sidor, men när något är viktigt och svårt för en själv blir man ju mer benägen att reagera på vad andra säger. Väldigt sällan är ju saker på allvar illa ment, men det kan vara desto mer tanklöst istället.
Sedan kan man ju inte stänga av sitt eget liv och låta bli att prata om det som berör och engagerar, gläder och smärtar en själv bara för att någon annan har motsatt situation heller....