Välkomna till Tivoli Empatia!
Telis: absolut induktion till dem som gillar att laga mat. Lika bra som gasspis men säkrare. Och som Liten påpekade - mkt barnsäker. Det bästa är när man äntligen kan laga sådana recept som "koka upp, sjud sedan på svag värme" - helt omöjligt med elspis el glaskeramikhäll... Vi bytte ut vår helt nya glaskeramikhäll i huset mot en ny induktion för det tog 10 min att koka upp pastavatten... På induktion går det typ på 1 min.
Ang buffning så måste jag göra ett inlägg. Jag provade det på Moa (men på den tiden fanns inga instruktionsfilmer så jag inser nu att jag gjort det på "fel sätt") men jag var inte alls sådär hårthänt. Det var kanske därför det inte funkade Jag la ner det efter ett par veckors försök men att "ramsa" funkade när hon blev större. Vagning däremot funkade på Moa och ser ju inte alls lika brutalt ut.
Vi var på kontroll idag och allt såg fint ut. Man laddar lite inför varje kontroll och så är det en STOR lättnadens suck när man ser att det ser bra ut. Vi ska gå igen om ytterligare en dryg vecka. Ser allt bra ut nästa vecka så släpper de oss kanske till de vanliga 2-veckorskontrollerna, vilket skulle kännas skönt för då är det "normalläge".
Annars började helgen dramatiskt med att jag fick jordens sammandragning i fredags eftermiddag. Låg i soffan och läste och vilade mig när magen helt plötsligt drog ihop sig. Jag upp men insåg direkt att jag måste ligga ner för att försöka få det att släppa. La mig på gästsängen - och sedan kom jag inte upp. Insåg också att jag måste ringa Östra men hade varken tel el nr tillgängligt. Fick Moa till att hämta telefonen men kunde inte förklara hur hon skulle hitta lappen med numret i min väska (maken var på väg hem från jobbet). Ringde maken och undrade om jag kunde med att ringa 112 vilket jag aldrig gjort i mitt liv. Sagt och gjort, 112 tyckte inte att de var en växelfunktion men kopplade mig ändå till Östra (kunde väl kanske surfat fram numret på tel men det var inte riktigt läge för långsamma uppkopplingar...). Sammandragningen jag hade var den kraftigaste jag någonsin haft och höll i sig i en halvtimme - inte helt normalt eller? Maken kom hem, fick rafsa ihop necessär, Moas DVD och lite mat till henne och så åkte vi i ilfart till Östra (vid det laget hade det släppt lite så jag kunde komma upp ur sängen).
De kollade mig och hittade inget konstigt men magen var alldeles öm efter den megakrampen. Allvarligt talat, jag trodde jag skulle få föda fram Ada och Beda där i fredags
Iaf, natten blev lugn och sedan hade vi vår härliga helg på Thorskogs slott Vilken atmosfär, vilken afternoon tea buffé, vilken personal, vilken 4-rätters middag!!! Sköna sängar, fina rum, vackert väder... Det saknades inget (say no more)
Afternoon tea var mäktig som bara den; pizzabitar, pajbitar, hembakta scones (supergoda!), hemmagjord lemon curd (MUMS!), hemmagjord sylt, bärpajer, mini-semlor och minimuffins (munsbit typ), småkakor, kladdkaka, ... (jag har säkert glömt ngt). Det gick inte att ens testa allt!!!
Före maten samlades alla gästerna i en av slottets salonger för fördrink (bubbel, Billabong till mig - plus i kanten att de hade Billabong) och fick lyssna på en liten dragning om slottets historia plus om menyn och vinerna.
Menyn: löjromstoast till förrätt, jordärtskocksskum med karamelliserad lök och lökcreme + långsamt ugnskokt fläsklägg till mellanrätt, utskuren hjortfilé med sötpotatiskräm och sirapskokt brysselkål + god sås till huvudrätt, och smörkolaglass med maräng och hallonpannacotta till efterrätt. (Tur de tömde mig på fostervatten i samband med op så jag fick ner allt! Innan op hade jag pyttemagsäck...) I glassmarängen låg sådant där "smättpulver" som sprakar när man får det i munnen. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh, så gott!! Jag tror den middagen kvalar in som den godaste jag ätit faktiskt.
Sammantaget grymt mkt bättre än Grythyttan som jag var besviken på matmässigt och som dessutom var dyrare (kostade 5000 kr och då ingick mindre än på Thorskog). Rekommenderas!