God morgon i tråden!
Jag minns ärligt talat inte hur det var med Stora och Lilla och sömnen i de åldrarna, mer än att jag tyckte att det kändes som att det mesta ändrade sig från vecka till vecka. Man fick in något som liknade en rutin och var nöjd med det bara för att upptäcka att något förändrats och så fick man bygga en ny rutin kring det.
Men jag tror att de längre passen har nog sovits i säng/vagga/vagn för burit så mycket har jag inte gjort känns det som. Jag har en halvdålig rygg så jag aktar mig för det.
Riktiga Rutiner med stort R, så där så att man kunde ställa klockan efter dem och verkligen lita på dem, känns som att vi inte hade förrän kring ettårsdagen.
Är det inte BS som brukar säga att en fix-färdig ettåring vore kalas att få.
Så känner jag nu, Lilla är 17 mån och helt underbar nu! Stora är ju underbar också förstås men Lilla är på väg in i fasen "mamma är bäst och vet allt alltså lyssnar jag och är glad och nöjd - oftast". Klart hon får sina sammanbrott och utbrott men i det stora hela är hon för skön.
Stora har fö kommit ett steg till i sin tankeverksamhet. Hon är inte bara nöjd med att ställa varför-frågor och få svar, hon ställer flera genomtänkta följd-varför-frågor också.
Tex
Varför får man inte äta diskmedel?
För att det är farligt.
Men varför är det farligt?
För att det är ju inte mat.
Men vad är det då?
En massa olika kemikalier.
Och sådana får man inte äta?
Precis.