Jag har ju inte skrivit någon förlossningsberättelse, har kommer en komprimerad version:
På måndagen fick vi reda på att S inte levde, man undersökte mig och tog prover från livmodertappen och kände hur mogen jag var, var öppen 2 cm och hade knappt känt något. De tog flera rör med blodprov och vi åkte hem. Vi var välkomna in när vi ville dagen efter.
På tisdagen var vi där vid 9.00, vi diskuterade förlossning, jag ville blev snittad, grät så jag inte fick luft, men blev nekad. Det ansågs vara för stor risk för mig nu när ingen hänsyn behövde tas till barnet. BM1 upplyste mig om att de inte tänkte sätta igång förlossningen förrän jag var redo. Jag tog ett fostervattensprov, vilket var fruktansvärt, läkaren var fumlig, det var extremt obehagligt och jag vill aldrig göra om det (hade blåmärke i två veckor efteråt på magen).
Vi bestämde gemensamt att försöka sätta igång FL vid 12.00 med hjälp av att ta hål på hinnorna. Jag hade någonstans nått punkten utan återvändo, visste att jag var tvungen att föda, så lika bra att göra det. Jag var rädd när de skulle ta hål på hinnorna, undrade om det skulle göra ont, BM1 konstaterade att jag var öppen 4 cm då, hade inte känt något av det. Hon stack hål och det var en extremt märklig känsla med det varma vattnet som strömmade. Fick hjälp att ta på mig den tjusiga blöjan och sedan skulle de avvaktas om FL kom igång av sig själv. Väntade en timme tror jag och inget hände. De satte då värkstimulerande dropp, tror de började med 15 något/ timme. Sen vänta igen.
Klockan 14 kommer ny BM, BM2, hon sitter hos oss i princip hela em och höjer droppets styrka med jämna mellanrum för att få en reaktion från min kropp, vi pratar resor med henne och maken berättar en massa saker för mig för att få mig distraherad. Skäms till slut att vi uppehåller BM2 och säger att hon gärna får göra något annat om hon vill, hon förklarar att hon bara har oss och är där för oss, men går en sväng för att ge oss lite tid ensamma.
Vid 17 ungefär får jag första värken som jag förstår är en värk. De kommer lite oregelbundet och jag andades igenom dem, BM2 är med nästan hela tiden, tycker inte det gör så ont. Vet inte när eftersom min tidsuppfattning är helt kass men helt plötsligt säger hon att jag är helt öppen. Efter ett par timmar så kommer värkarna tätare, BM2 frågar om jag vill ha smärlindring, ville inte ha något men hon rekommenderar epidural eller västerviksblockad, värkarna började kännas mer nu och jag vill hellre ha en spruta i ryggen än i musen så ber om epidural. Det tar en stund innan narkosläkaren kommer och under den tiden blir värkarna vidriga, har inga pauser alls utan värkarna går i ett, hinner inte med och andas och sitter på kanten på sängen och bara skakar och kan inte prata, när väl narkosläkaren kommer fattar jag inte vilken tur jag har som bett honom komma i tid. Han lägger epiduralen varpå jag instintiskt skjuter rygg och och han och BM skriker åt mig att sitta still och håller i mig, till slut är den på plats och börjar verka, äntligen pauser, vilken frihet. BM2 kollar blodtryck och när hon är nöjd försvinner hon ett tag. När hon kommer tillbaks frågar hon vad jag tycker om epiduralen så säger jag att jag trodden den skulle vara bättre, jag har fått pauser men värkarna är aggressiva, hon ger mig då en ny skjuts och den tar! Jag blir småhög och känner mig härligt bortdomnad, det känns som någon drar med tusen fjädrar lätt över min hud. Vi slumrar till.
BM2 är tillbaks och säger att jag snart borde få krystvärkar, hon fortsätter öka på droppet, jag känner inget, bara vanliga värkar, hon vill att jag ska stå upp, det går inte pga foglossning och så mycket vätska i benen. Får lägga mig igen. Droppet ökas på och epiduralens effekt försvinner, får ingen mer skjuts, värkarna gör ont och jag börjar bli trött. Jag testar TENS och vetevärmare mest för att vara till lags, ingen av dem hjälper ett dugg utan känns som ett skämt. BM2 ökar på mer och mer på droppet och jag känner fortfarande inget tryck, BM2 vill titta när jag får en värk och ser att jag inte har några krystvärkar. S har tydligen trängt ner tillräckligt iaf så BM2 bestämmer sig för att tillkalla läkare för sugklocka, hon bedömer att jag är trött och inte orkar mycket mer. BM3 kommer inför nattskiftet och hälsar, läkaren kommer och säger hej, de lyckas få upp mina ben i gynställning och BM2 lägger bedövning runt hela underlivet. Läkaren sätter sugklockan och någonstans här får jag panik. Jag inser att jag ska föda fram mitt döda barn och börjar gråta. De ber mig försöka krysta när det kommer en värk och jag känner knappt värkarna och vet inte hur jag ska krysta. BM2 hänger då på magen för att hjälpa till medan BM3 hjälper mig att känna när värkarna kommer. Läkaren ökar droppet i 50 steg varje gång. Varje värk suger läkaren, jag gråter och tar för allt jag är värd, BM3 peppar mig och BM2 trycker allt vad hon kan på magen medan maken håller mig i handen så hårt han kan. Jag skriker av rädsla och smärtan över det som håller på att ske en gång och BM3 missuppfattar och tror det är för att det gör ont och ber mig vända det inåt Till slut kom hon ut ca 22 på kvällen efter ca 10 krystningar enligt maken, droppet stod då på 500 nånting/timme jämfört med 15 från början.
Jag har aldrig känt mig så tom i hela mitt liv.