• fru2011kanske

Överinbjuda? Hur skulle Du ha gjort?

Det ser ut så här:
    Bröllop i augusti 2011 börjar med grillning på fredagen och avslutas med brunch påsöndagen.
    Vi har lokal för 100 pers, sovplatser för 95 och festen är 10 mil från bådas hemstad. Lokalen har en stor veranda i anslutning där ca 60 pers kan sitta vid fint väder (tex barnen)

Gästlistan ser ut som följer:
    62 vuxna
    40 barn (ålder 8mån till 17 år, men majoriteten mellan 3-10år)
    Sedan har vi tre familjer på reservlistan (6 vuxna 8 barn)

Jag planerar nu att skicka ut Save The Date tillsammans med julkort, och funderar på om man vågar bjuda de tre familjerna på reservlistan och kallt räkna med att alla inte kommer/inte tar med barnen?

• Svar på tråden Överinbjuda? Hur skulle Du ha gjort?
  • 1700tal

Det skulle jag inte våga om jag var du. Lokaler kan ha stora restriktioner för brandsäkerhet osv och maxantalet för en lokal regleras oftast av det, inte av hur många som egentligen får plats.

Vi har samma problem. Vår lokal tar 80 pers men om vi räknar med några extra familjer och våra kompisars potentiella pojk/flickvänner/sambos (vi planerar 1,5 år framåt) blir vi närmre 95-100. Vår hyresvärd kommer inte tolerera en enda utöver maxantalet så vi kommer skicka inbjudningarna i omgångar och pejla vilka som inte kommer. (har mkt långväga så vi kan skicka save-the-date i god tid) och sen bjuda fler om några säger nej.

Det du har "för dig" för att några säger nej, är ju att att bröllopet sträcker sig från fre-sön. Det är nog inte alla som kan viga en hel helg om de jobbar osv.

• Dejli

Min fråga är ju, måste ni bjuda så många barn? De är ju väldigt många i förhållande till hur många gäster ni bjudit. Hur nära är de på "reservlistan"? Om de känns viktigare än barnen kanske ni ska fundera över vilka ni helst har där.

En annan variant är ju att skicka ut inbjudningskorten i god tid och hoppas att några tackar nej tidigt, och isf bjuda in fler. Kanske inte så trevligt dock om de är nära vän med någon av de "ordinarie" inbjudna så att de funderar varför de fick inbjudan senare. 

Jag skulle inte bjudit och hoppats att några tackar nej. Det är faktiskt ganska många som måste tacka nej för att alla på reservlistan ska få plats, och det ska man inte räkna med. Man måste ha en plan B, vad gör ni om alla kommer?

• lunagarden

Vi kommer att skicka inbjudningar i två omgångar. Om flera tackar nej i första omgången skickar vi till våra "reserver".

Lycka till!

• fru2011kanske

Hej!
    Tack för era svar!
    Jag tror att brandsäkerhetsmässigt är det inga problem, vill minnas att man fick vara 140 pers i lokalen, men det går inte att sitta mer än 100.

Dejli: Ja, vi har själva tre barn som är kompisar med våra vänners barn, och det hela är en familjefest, så ja alla barn är bjudna

Men jag lyssnar på er, det blir Save The Date till de på listan, så kontktar jag de på reservlistan om vi skulle få flera nej. Får väl ta ett ganska tidigt OSA..

Svar på tråden Överinbjuda? Hur skulle Du ha gjort?