• Bäst i test

Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)

I och med bygget av citybanan så planerar Gustaf Vasas kyrkoråd att täcka hela altaret som skydd för eventuella vibrationer som kan uppkomma pga bygget. De har redan täckt gipsskivan bakom korset vid altaret med ett vitt skynke, vilket inte är så störande för ögat, men om de tänker täcka hela altaret så blir det knappast lika snyggt om man planerar gifta sig där...

Jag har framfört en protest mot detta och pratat samt skickat mail till kyrkan och jag föreslår att ni andra som ska gifta er där gör detsamma. 
    Tycker det verkar konstigt att de nu planerar sådana åtgärder när de redan har mätt upp sprängningarna och konstaterat att dessa vibrationer inte kommer att påverka eller skada kyrkan. Tycker även att de kunde informerat om detta vid tillfället när man bokade kyrkan. 

Tänk om man inte hade gått dit och tagit del av denna information. Då hade man kanske fått en otrevlig överraskning på själva bröllopsdan'... :/

Ni som verkligen vill gifta er där, gör er röst hörd NU och protestera mot dessa planer. För som sagt, det är bara planer just nu och vi har fortfarande möjlighet att påverka utgången. De kommer att ta beslutet i december så skynda!

• Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)
  • Flotten

Jag kan inte se vad täckningen har med vigseln att göra, man blir gift vare sig altaret syns eller ej.
    ELLER du menar att kyrkan skall rätta sig efter ett brudpar och inte efter vad kyrkoråd/kyrkonämd tar för beslut?
    Ni skulle bara veta hur svårt det är att vara alla "chefer" till lags!

• JT2010

Jag kan förstå att det inte är så kul att altaret är övertäckt om det inte görs på ett snyggt sätt men jag skulle inte protestera mot detta. Det är väl trots allt viktigare att inget förstörs???? Även om man gjort mätningar så kan något gå snett någon gång.

• Houdini

Men de är väl klartt att ev brudpar bestämer hur dett ska vara, det är ju deras sttora dag ju, och detta görs ju bara för att jävlas med dom.

*OBS hela inlägget sprutar ironi*

• Bäst i test

Jag visste att det skulle dyka upp några bitterfi**or och klanka ner på mitt inlägg. Det är något som man har blivit van vid här på bröllopstorget... Jag är ganska så säker på att inte NI kommer att gifta er i denna kyrka så det är lätt för Er att säga. Men jag undrar hur Ni skulle reagera om Ni en och en halv månad innan bröllopet fick reda på att Eran kyrka inte skulle se så fin ut som ni trodde från början. Visst fan blir man irriterad när man bokat kyrkan och de inte talat om sina "täckningsplaner" för en. Vilken normal person som helst skulle bli upprörd men tydligen inte Ni...

Självfallet hade man haft förståelse för detta om de hade talat om det vid tillfället när man bokade kyrkan, då hade man kunnat välja om man hade velat gifta sig där ändå eller inte. Men att inte säga något och eventuellt få en otrevlig överraskning på själva bröllopsdagen är INTE ok. Hade inte vi spanat in kyrkan så hade vi säkerligen fått en sådan överraskning... Och jag tycker inte att det är konstigt att vi då vill protestera mot detta för det var kyrkan som gjorde fel från början! Därför skrev jag ett inlägg om det här på BT för dem som ska gifta sig där och som kanske inte känner till dessa planer. INTE för er som gillar att dissekera varenda mening och förlöjliga allt man skriver.

• Burre Präst

Jag tycker det är bra att du har reagerat till församlingen.

Troligen har man först efter din bokning insett behovet av övertäckning/skydd i samband med bygget och då bör man kontakta brudpar och liknande för att informera att kyrkan ser annorlunda ut invändigt.

Eller så är det så att pastorsexpeditionen, som tagit emot din bokning, och fastighetsansvarig, som ansvarar för byggnaden, i församlingen inte har så mycket kommunikation sinsemellan. Och i så fall är det bra att de får reda på att det får konsekvenser.

Hoppas det löser sig för er på något sätt.

• Sörön10

Hej! 

Där det brister är väl i informationsflödet! Att säga att de inte "får" göra det kan jag tycka är lite väl ego-centrerat. Det högsta syftet måste väl vara att se till att ingenting skadas. Eller?

Men alla som bokat borde ju fått information kan man tycka. 

Jag kunde själv varit ett offer för något liknande. hade en kyrka som backup ifall vädret skulle bli dåligt. Vädret blev som tur var toppen, så vi behövde inte den och tur var väl det!!

Dagen efter bröllopet körde vi förbi backupkyrkan. "huvudingången" var avspärrad. Stora byggnadsställningar framför och en stor skylt med pil som hänvisade till sidoingången. Kul! 

Och ingen info fick vi om det, trots att vi hade kontakt med dem så sent som dagen innan! 

på det stället finns också ett gammalt "kapell" som används ibland på somrarna. När jag bokade sa jag specifikt att jag ville ha den stora kyrkan, inte det lilla! Hade ju blivit stortokig om jag tvingats vara i det lilla eller den under renovering stora. 

Tror det handlade om nån vattenskada eller så, men de kunde ju ha berättat! Hade ju varit skönt för att inte få en chock! Klart att skadan måste tas om hand! 

Hade kunnat bli en mardröm. Först vädret som ställt till det och ställt in vårt klippbröllop, sedan drömkyrkan som var avstängd/byggarbetsplats! haha! 

Som tur var var vädret underbart!

Men information, som sagt, hade inte suttit fel! 

• lmcl

Men jag fattar inte riktigt... du protesterar mot att man täcker över delar av kyrkan för att skydda den under byggandet av Citybanan? Jag förstår att du är besviken över att ingen berättade detta för er i god tid, men har du ingen förståelse för att man är rädd om kyrkan? Och kanske närma dig kyrkorådet med förståelse för problemet och en ödmjuk önskan om en lösning som funkar för båda parter - de kanske kan dekorera kyrkan med mer blommor som döljer övertäckningen lite eller ta ner övertäckningen under vigseln?

• Bäst i test

Jag är väl "ego"och har ingen förståelse då. Ursäkta att man vill ha det fint på sitt livs viktigaste dag... Är trött på att man hela tiden ska "ha förståelse" när när man själv inte får förståelse. Tänker inte svara på fler jobbiga kommentarer om att jag är si eller så eller att jag borde göra dittan eller dattan. Fuck it. 

• JT2010

Men shit Bäst i test ta det lugnt! Imcl har ju helt rätt det kan ju finnas lösningar på alternativet! Är du inte ens villig att kolla upp hur de kan lösa detta så får du ju skylla dig själv. Det är en sak att man måste bli informerad om det men de kan ju inte låta bli att skydda kyrkan och riskera att saker försörs. Som Imcl sa så kanske de kan ta bort övertäckningen under vigseln eller liknande.

Man kan ju inte protestera o spy galla utan att ens ge dem en chans att lösa problemet!

Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)