• Bäst i test

Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)

I och med bygget av citybanan så planerar Gustaf Vasas kyrkoråd att täcka hela altaret som skydd för eventuella vibrationer som kan uppkomma pga bygget. De har redan täckt gipsskivan bakom korset vid altaret med ett vitt skynke, vilket inte är så störande för ögat, men om de tänker täcka hela altaret så blir det knappast lika snyggt om man planerar gifta sig där...

Jag har framfört en protest mot detta och pratat samt skickat mail till kyrkan och jag föreslår att ni andra som ska gifta er där gör detsamma. 
    Tycker det verkar konstigt att de nu planerar sådana åtgärder när de redan har mätt upp sprängningarna och konstaterat att dessa vibrationer inte kommer att påverka eller skada kyrkan. Tycker även att de kunde informerat om detta vid tillfället när man bokade kyrkan. 

Tänk om man inte hade gått dit och tagit del av denna information. Då hade man kanske fått en otrevlig överraskning på själva bröllopsdan'... :/

Ni som verkligen vill gifta er där, gör er röst hörd NU och protestera mot dessa planer. För som sagt, det är bara planer just nu och vi har fortfarande möjlighet att påverka utgången. De kommer att ta beslutet i december så skynda!

• Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)
  • Cinnta
    Dejli skrev 2010-11-02 10:25:50 följande:
    Som man ropar får man svar... TS gick ut väldigt hårt i sitt startinlägg, och då får man ju räkna med att få svar i samma stil. Hade hon skrivit det lite mer ödmjukt så hade hon nog fått helt andra svar.
    Jag tycker inte det var särskilt hårt, om du läser inlägget igen var det inte särskilt hårt skrivet tycker jag. Svaren efteråt var mycket hårdare. Jag tyckte mer att det var information till andra, kan tycka det var ganska snällt att informera. Jag undrar vad som fick folk att go bananas på inlägget? Var det någon som personligen tog illa vid sig?
  • lmcl

Jag går personligen bananas på brudar som tycker att deras Stora Dag går före allt annat - som en gammal kyrkobyggnads välfärd, till exempel.

• Houdini

Jag reagerar på samma sak som Imcl någon som ser sin vigsel som så viktig att kyrkans väl får sta åt sidan.

I stället för att förstå att de gör det för att skydda kyrkan tar det som en personlig förolämpning.

• Dejli
    Cinnta skrev 2010-11-02 21:00:39 följande:
    Jag tycker inte det var särskilt hårt, om du läser inlägget igen var det inte särskilt hårt skrivet tycker jag. Svaren efteråt var mycket hårdare. Jag tyckte mer att det var information till andra, kan tycka det var ganska snällt att informera. Jag undrar vad som fick folk att go bananas på inlägget? Var det någon som personligen tog illa vid sig?
    Jag tycker ändå att om man skriver ett jättelångt meddelande där man flera gånger uppmanar till protest, då ber man nog lite om den här typen av svar.

Hade det varit formulerat så att hon protesterade mot den dåliga informationen och planeringen från kyrkans sida så hade det varit annorlunda. Det hade jag helt förstått, den överraskningen vill man inte få på sin stora dag.

Nu vill TS att man ska protestera mot övertäckningen som görs för att skydda kyrkan, för att det "knappast lika snyggt om man planerar gifta sig där.." vilket jag tycker är en helt annan sak, och otroligt egocentrisk.

• Dejli

Dessutom, är det verkligen enbart mot vibrationerna man vill skydda inredningen? Ett vitt skynke skyddar knappast mot detta, men mot smuts och damm som kan tänkas ta sig in, och som kanske är svårt/dyrt att få bort igen sedan när bygget är klart...

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-11-02 23:52:38 följande:
    Dessutom, är det verkligen enbart mot vibrationerna man vill skydda inredningen? Ett vitt skynke skyddar knappast mot detta, men mot smuts och damm som kan tänkas ta sig in, och som kanske är svårt/dyrt att få bort igen sedan när bygget är klart...
    ...men det vill kanske brudparet bekosta...

...eller troligen inte...
  • Cinnta

Fast, återigen, hon skriver att hon tycker att de borde informerat om detta. Det tycker jag med. Sen tror jag inte hon skrev nånstans att hon skiter i byggnaden, det är mer andra som skriver att hon gör det. Det är ju information man skulle vilja ha så man kan göra ett annat val om man känner att det är viktigt. Bröllopsdagen är ju den dag man inte vill ska gå fel. Hon är ju upprörd över att hon kanske skulle kommit till kyrkan och upptäckt det här på bröllopsdagen. Hur kul hade det varit? Sen kan man väl självklart tycka att man ska sätta det i perspektiv och ta i beaktning att kyrkan behöver skyddas. Försök dock sätta er in i hennes, och de andra som det här påverkar, situation. Jag tycker det är lite för starka reaktioner på inlägget, det är allt. Kan man inte försöka hjälpa varandra och stötta den som skriver inlägget istället för att slänga ur sig att hon är en sån där brud som bara bryr sig om sig själv? Vad får man själv ut av det?

• Semlorna

Cinnta skrev 2010-11-03 15:55:18 följande:
    Fast, återigen, hon skriver att hon tycker att de borde informerat om detta. Det tycker jag med. Sen tror jag inte hon skrev nånstans att hon skiter i byggnaden, det är mer andra som skriver att hon gör det. Det är ju information man skulle vilja ha så man kan göra ett annat val om man känner att det är viktigt. Bröllopsdagen är ju den dag man inte vill ska gå fel. Hon är ju upprörd över att hon kanske skulle kommit till kyrkan och upptäckt det här på bröllopsdagen. Hur kul hade det varit? Sen kan man väl självklart tycka att man ska sätta det i perspektiv och ta i beaktning att kyrkan behöver skyddas. Försök dock sätta er in i hennes, och de andra som det här påverkar, situation. Jag tycker det är lite för starka reaktioner på inlägget, det är allt. Kan man inte försöka hjälpa varandra och stötta den som skriver inlägget istället för att slänga ur sig att hon är en sån där brud som bara bryr sig om sig själv? Vad får man själv ut av det?

Så jag kan räkna med att kyrkan ska se ut precis som den gjorde när jag var där i somras när vi gifter oss i juni? Varför har kyrkan en skyldighet att berätta om ändringar sålänge vigseln kan ske ändå utan avbrott eller störningar? Att många brudar har stora krav på hur kyrkan ser ut är en sak men jag tror faktiskt inte en vacker vigselplats är huvudsyftet med en vigsel för prästen.

När mina föräldrar gifte sig hade fel kyrka värmt upp men dom blev lika gifta för det.

• prinsessanogrodan

Oki nu har jag inte läst hela tråden...och blir väl lynchad för det Jag förstår inte att en sån här sak kan bli så stor som det verkar blivit för TS....Nä jag skulle inte bli glad om det blev en liknande situation när vi ska gifta oss...men...Vi skulle kanske försöka hitta en annan kyrka eller fråga prästen om han/hon kunde tänka sig att viga oss utomhus om vädret tillåter eller be honom/henne om tips på kyrka eller vigselplats eller kolla om vi skulle kunna vigas på samma ställe som vi ska ha festen.....Jag skulle absolut försöka hitta en annan plats för vigseln men om det inte gick så skulle det inte vara hela världen! Hålla på och protestera hit och protestera dit...Nope! Jag förstår att man vill skydda kyrkorummet från damm, inget konstigt alls faktiskt!

• Cinnta
    Semlorna skrev 2010-11-03 16:25:01 följande:
      Så jag kan räkna med att kyrkan ska se ut precis som den gjorde när jag var där i somras när vi gifter oss i juni? Varför har kyrkan en skyldighet att berätta om ändringar sålänge vigseln kan ske ändå utan avbrott eller störningar? Att många brudar har stora krav på hur kyrkan ser ut är en sak men jag tror faktiskt inte en vacker vigselplats är huvudsyftet med en vigsel för prästen.När mina föräldrar gifte sig hade fel kyrka värmt upp men dom blev lika gifta för det.
    Ärligt talat skulle jag nog vilja veta det men jag förstår att sånt inte är viktigt för alla andra. Nu handlade inte mitt inlägg så mycket om detta utan mer om att man inte behöver trycka ner människor för vad de känner och tycker. Men tydligen funkar inte det tänket här inne.
  • Semlorna

Cinnta skrev 2010-11-03 20:15:26 följande:
    Ärligt talat skulle jag nog vilja veta det men jag förstår att sånt inte är viktigt för alla andra. Nu handlade inte mitt inlägg så mycket om detta utan mer om att man inte behöver trycka ner människor för vad de känner och tycker. Men tydligen funkar inte det tänket här inne.

Jag tycker att den som varit otrevlig i den här tråden är TS och då får man räkna med att inläggen som följer inte är så förstående. Känner du för att komma med lugnande inlägg när du kallas bitterf*tta?

• Cinnta
    Semlorna skrev 2010-11-03 20:37:23 följande:
      Jag tycker att den som varit otrevlig i den här tråden är TS och då får man räkna med att inläggen som följer inte är så förstående. Känner du för att komma med lugnande inlägg när du kallas bitterf*tta?
    Hon var inte otrevlig från början, utan först efter ganska ironiska och elaka kommentarer. Jag förstår att hon tog illa vid sig efter det eftersom inlägget från början inte var särskilt elakt alls utan mest informativt. Skit det samma, det löser sig nog för henne och vi behöver inte lägga mer energi på det.
Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)