• Bäst i test

Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)

I och med bygget av citybanan så planerar Gustaf Vasas kyrkoråd att täcka hela altaret som skydd för eventuella vibrationer som kan uppkomma pga bygget. De har redan täckt gipsskivan bakom korset vid altaret med ett vitt skynke, vilket inte är så störande för ögat, men om de tänker täcka hela altaret så blir det knappast lika snyggt om man planerar gifta sig där...

Jag har framfört en protest mot detta och pratat samt skickat mail till kyrkan och jag föreslår att ni andra som ska gifta er där gör detsamma. 
    Tycker det verkar konstigt att de nu planerar sådana åtgärder när de redan har mätt upp sprängningarna och konstaterat att dessa vibrationer inte kommer att påverka eller skada kyrkan. Tycker även att de kunde informerat om detta vid tillfället när man bokade kyrkan. 

Tänk om man inte hade gått dit och tagit del av denna information. Då hade man kanske fått en otrevlig överraskning på själva bröllopsdan'... :/

Ni som verkligen vill gifta er där, gör er röst hörd NU och protestera mot dessa planer. För som sagt, det är bara planer just nu och vi har fortfarande möjlighet att påverka utgången. De kommer att ta beslutet i december så skynda!

• Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)
  • JustMeAndMyLove

Hur ska de täcka det? Och vad skulle det hjälpa mot vibrationer? 

Om de inte ska bygga in det eller flytta på det eller vadera in det förstår jag inte vad de ska vara bra för.

Om det bara är ett skynke kanske du kan fråga dem om de tänkt avtäcka det inför ceremonier? Har du haft kontakt med dem?

Förstår inte heller allas reaktioner? Varför blir folk så arga om någon vill göra något i en kyrka? Självklart ska man ha respekt och genast acceptera om kyrkan väljer att inte göra som man önskat. Men det är deffinitivt inte "fult" att be om något enligt mig.

Så länge man inte ber dem ta ner alla kors och inte nämna Gud, det hade jag nog också reagerat på. Men man måste som Kristen och kunnig acceptera att alla inte vet lika mycket om kyrkan och dess traditioner. Jag tex visste inget om de här blommorna som går i olika fäårg beroende på månad (om det var så det var). Själv är jag uppvuxen i en kristen familj men har väldigt lite kunskap om just traditioner i kyrkorummet.

• Kjell Präst

JustMeAndMyLove skrev 2010-10-31 22:42:57 följande:
    Jag tex visste inget om de här blommorna som går i olika färg beroende på månad (om det var så det var).
    Typ. Inte beroende på månad utan beroende på var i kyrkoåret man befinner sig.
  • Flotten

Bästa bäst i test!

Exakt sådana brudar som dig träffar man på ytterst sällan men någon gång per år finns det tillfälle när jag som är kyrkovaktmästare kallas för olika saker och den här gången blev det BITTERF***A. Oftast när sånt här sker så är bruden(konstigt nog träffar man sällan brudgummen förrän på D-dagen) bara intresserad av kyrkan som en scen där "jaget" skall ha så stort utrymme som möjligt. Det jag skrev i nr 1 inlägget är ren fakta och det är faktiskt så att nämnda instanser+länsstyrelse och stiftets kyrkoantikvarie kan gå över huvudet på alla anställda och inbokade.
    Kanske inte så kul men jag har varit med om brudar som velat ta ner byggställningar på kyrkor just för deras 30 minuter i kyrkan, endast till en kostnad av 200 000:-, eller varför inte hon som krävde att vi la in en ny matta i kyrkan som matchade färgtemat, "den gamla var ju så sliten".
    Som sagt , det är inte lätt att ha många chefer.

• Sebastiána
    Bäst i test skrev 2010-10-31 15:32:24 följande:
    Jag visste att det skulle dyka upp några bitterfi**or och klanka ner på mitt inlägg. Det är något som man har blivit van vid här på bröllopstorget... Jag är ganska så säker på att inte NI kommer att gifta er i denna kyrka så det är lätt för Er att säga. Men jag undrar hur Ni skulle reagera om Ni en och en halv månad innan bröllopet fick reda på att Eran kyrka inte skulle se så fin ut som ni trodde från början. Visst fan blir man irriterad när man bokat kyrkan och de inte talat om sina "täckningsplaner" för en. Vilken normal person som helst skulle bli upprörd men tydligen inte Ni... Självfallet hade man haft förståelse för detta om de hade talat om det vid tillfället när man bokade kyrkan, då hade man kunnat välja om man hade velat gifta sig där ändå eller inte. Men att inte säga något och eventuellt få en otrevlig överraskning på själva bröllopsdagen är INTE ok. Hade inte vi spanat in kyrkan så hade vi säkerligen fått en sådan överraskning... Och jag tycker inte att det är konstigt att vi då vill protestera mot detta för det var kyrkan som gjorde fel från början! Därför skrev jag ett inlägg om det här på BT för dem som ska gifta sig där och som kanske inte känner till dessa planer. INTE för er som gillar att dissekera varenda mening och förlöjliga allt man skriver.
    Jag lägger mig inte i. Bor inte i Stockholm. Men jag undrar om du tycker att man är bitterf'***a bara för att man inte tycker som du?
  • NeutronStar

Flotten skrev 2010-11-01 06:37:15 följande:
    Bästa bäst i test!Exakt sådana brudar som dig träffar man på ytterst sällan men någon gång per år finns det tillfälle när jag som är kyrkovaktmästare kallas för olika saker och den här gången blev det BITTERF***A. Oftast när sånt här sker så är bruden(konstigt nog träffar man sällan brudgummen förrän på D-dagen) bara intresserad av kyrkan som en scen där "jaget" skall ha så stort utrymme som möjligt. Det jag skrev i nr 1 inlägget är ren fakta och det är faktiskt så att nämnda instanser+länsstyrelse och stiftets kyrkoantikvarie kan gå över huvudet på alla anställda och inbokade. Kanske inte så kul men jag har varit med om brudar som velat ta ner byggställningar på kyrkor just för deras 30 minuter i kyrkan, endast till en kostnad av 200 000:-, eller varför inte hon som krävde att vi la in en ny matta i kyrkan som matchade färgtemat, "den gamla var ju så sliten".Som sagt , det är inte lätt att ha många chefer.

Kan verkligen tänka mig att det kan vara dagar då man bara vill strunta i alltihop...

Sebastiána skrev 2010-11-01 08:49:51 följande:
    Jag lägger mig inte i. Bor inte i Stockholm. Men jag undrar om du tycker att man är bitterf'***a bara för att man inte tycker som du?
    Verkar ju så... Förstår att man tänkt sig saker på ett visst sätt men man måste ju ta diskussionen med kyrkan och som tidigare nämnt försöka få fram en kompromiss innan man försöker tvinga fram sin egen vilja...
  • JustMeAndMyLove
    Kjell Präst skrev 2010-11-01 06:08:09 följande:

Ah, så var det ja! Var ett tag sen jag läste om det :)
  • Cinnta

Men egentligen... varför ska ni som inte har konstruktiva råd att ge den som är jätteledsen för något som hon sett fram emot väldigt länge, några råd utan bara klanka ner på att denne är löjlig och egocentrisk? Jag ser att några har försökt ge råd på hur man kan lösa det, och det är kanon. Men att bara säga att hon är ego och tänker fel är ganska taskigt. Har man inget konstruktivt att säga tycker jag nog inte att man ska säga nåt överhuvudtaget.

• JustMeAndMyLove
    Cinnta skrev 2010-11-01 20:00:01 följande:
    Men egentligen... varför ska ni som inte har konstruktiva råd att ge den som är jätteledsen för något som hon sett fram emot väldigt länge, några råd utan bara klanka ner på att denne är löjlig och egocentrisk? Jag ser att några har försökt ge råd på hur man kan lösa det, och det är kanon. Men att bara säga att hon är ego och tänker fel är ganska taskigt. Har man inget konstruktivt att säga tycker jag nog inte att man ska säga nåt överhuvudtaget.
    De som försökt drunknade liksom i allt skrikande tror jag...
  • JT2010
    Kanske för att trådstartaren ska få lite perspektiv på det hela? När ett problem uppstår och man får panik tänker man inte ordentligt fastän man borde det...
  • Dejli
    Som man ropar får man svar... TS gick ut väldigt hårt i sitt startinlägg, och då får man ju räkna med att få svar i samma stil. Hade hon skrivit det lite mer ödmjukt så hade hon nog fått helt andra svar.
Svar på tråden Viktigt!!! Till er som ska gifta er i Gustaf Vasa kyrka (Stockholm)