• ClaraH

Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem

När det gäller att kompromissa i ett förhållande brukar jag tänka: Hur viktigt är detta för mig och hur viktigt tror jag att det är för honom och då kan jag ofta gradera hur ihärdig jag ska vara med det jag vill eller stå tillbaka när jag tror att en sak är speciellt viktig för honom.

Det här var ju ett lite svårare fall då ni båda två har starka åsikter om hur ni vill ha det. Jag förstår dig fullt, jag hade haft väldigt svårt att släppa på den principen du talar om här. Vad jag tänker är ändå att din flickvän måste också få vad hon känner. Kan ni inte göra så att hon och hennes pappa kommer från ett håll och att du kommer från ett annat håll och att ni sedan går fram tillsammans, lite som Victoria och Daniel. Kanske ser lite konstigt ut att den ena följs av en far men inte den andra, men det skulle ju ändå kunna vara en kompromiss. Jag tycker även hon måste respektera att du inte vill ledas in. Hur ställer hon sig till att du inte själv vill ledas in?

• ClaraH

Ni får väl helt enkel göra som ni brukar. Sätt er ner och kom överens om att nu ska vi lösa det här. Lyssna på varandra och vrid och vänd på problemet. Prata innan om att ni ska vara konstruktiva och inte börja gräla, målet ska vara att lösa problemet här och nu. Redan från början av samtalet är det nog bra att ni båda är med på att båda måste kompromissa. Så ni måste nog förbereda själva samtalet innan ni har diskussionen om hur ni ska göra.

Jag antar att din lösning är att ni går in tillsammans, men vad är hennes förslag? Är det att ni ska komma efter varandra med en förälder eller att ni ska komma med föräldern från olika håll? Eller att du ska vänta framme?

• ClaraH

anne på grönkulla skrev 2010-11-06 11:26:22 följande:
      En variant är ju att ha en diskussion där ni bägge måste lägga fram en lösning som ni tror kan vara OK med er båda - dvs en annan lösning än den ni drivit hittills. Som experiment i att variera ert tänkande och ta till vara varandras behov. Så höll vi på om vigsel, där vi var djupt oense - sök er fram till vad i ceremonien som är viktig och hur ni kan ta fram just det.

Det tror jag är ett bra förslag.

• ClaraH

Josse770 skrev 2010-11-06 18:02:52 följande:
    I Sverige är det tradition att brudparet går fram tillsammans, som en symbol för att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln.så står det på svenska kyrkans hemsida, tänkte bara om ni verkligen tänkt igenom symboliken i att bli överlämningen,personligen tänkte jag bli överlämnad men efter jag läste det där kände jag att själa symboliken i att gå tillsammans var så fin.kolla på kyrkans hemsida så står det mer om sybolik :)

TS är mycket väl medveten om principe, symbolikenn osv. när et gäller brudöverlämning, det är inte det tråden här handlar om, utan hur ett problem ska lösas när man tycker olika.

• ClaraH

Jag tycker att ser bättre ut att ni kommer från olka håll (med eller utan förälder) än att du ska stå och vänta. Jag tror det uppfattas finast av gästerna. Tror det skulle se lite konstigt ut att en brud står och väntar liksom. Även om man är emot brudöverlämning (vilket jag också är) så brukar det ju vara män som står och väntar...

Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem